Hankinta, minikilpailutus, päiväkodin ja leikkipuiston irtokalustehankinta, Maatullin peruskoulu
Maatullin peruskoulun sekä Maatullin päiväkodin ja leikkipuiston irtokalustehankinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että Maatullin peruskoulun sekä Maatullin päiväkodin ja leikkipuiston irtokalusteita hankitaan tarjousvertailun mukaisesti seuraavilta puitesopimustoimittajilta:
Maatullin peruskoulu
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input Interior Oy
Isku interior Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy
Oppilaskalusteet:
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Kuopion Woodi Oy
Päiväkoti Maatulli
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input Interior Oy
Isku interior Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Päiväkotikalusteet:
Lekolar-Printel Oy
Kuopion Woodi Oy
Leikkipuisto Maatulli
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Isku interior Oy
Martela Oyj
Tavara Trading TTR Oy
Päiväkotikalusteet:
Lekolar Printel Oy
Kuopion Woodi Oy
Hankinnan kokonaisarvo on noin 950 000 euroa, alv 0%.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein:
1. Hylätä Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
- Input interior Oy:n RYHMÄ 5 k_pr1 (POS 7,1), k_pr2 (POS 7,2), k_pr3 (POS 7,3), k_pr4 (POS 7,4), k_pv (POS 7,5), k_tr1 (POS 7,6) sekä RYHMÄ 19: k_to1 (POS 20,1), k_to5b (POS 20,2), k_to5c (POS 20,3), k_to5e (POS 20,4)
- Modeo Oy:n RYHMÄ 5 k_pr1 (POS 7,1), k_pr2 (POS 7,2), k_pr3 (POS 7,3), k_pr4 (POS 7,4), k_pv (POS 7,5), k_tr1 (POS 7,6)
- Isku interior Oy:n RYHMÄ 9: k_pk1 (POS 11,1), k_py4 (POS 11,2), k_py7 (POS 11,3), k_py8 (POS 11,4), k_sp3 (POS 11,5) sekä RYHMÄ 14: k_tn1 (POS 15,1), k_tv (POS 15,2)
- Martela Oyj:n RYHMÄ 14: k_tn1 (POS 15,1), k_tv (POS 15,2)
- Tavara Trading TTR Oy:n RYHMÄ 19: k_to1 (POS 20,1), k_to5b (POS 20,2), k_to5c (POS 20,3), k_to5e (POS 20,4)
- Lekolar-Printel Oy:n k_po4 (POS 21)
2. Hylätä Maatullin peruskoulun oppilaskalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
- Isku interior Oy:n k_tts1 (POS 5)
3. Keskeyttää hankinnan Päiväkoti Maatullin päiväkotikalusteiden
RYHMÄ 5 p_lp, p_sä4 ja p_sä9 osalta.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta valtuutti hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat ajalla lokakuu 2024.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Maatullin peruskoulun sekä Maatullin päiväkodin ja leikkipuiston irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:
H066-20/HEL 2020-012513 / Toimisto- ja julkitilakalusteet
H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilaskalusteet
Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.
Määräaikaan 18.06.2024 klo 12:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (FI18314972)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (FI01148912)
Modeo Oy (20282674)
Tavara Trading TTR Oy (FI14640754)
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Isku Interior Oy (FI18314972)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Martela Oyj (FI01148912)
Päiväkotikalusteet:
Isku Interior Oy (FI18314972)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Tarjousten tuote/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.
Tuote/ryhmäkohtaiset valinnat ja hylkäykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.
Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:
Toimisto- ja julkitilakalusteet, tilausten arvot:
Input Interior Oy - 7 097,84 euroa
Isku Interior Oy - 50 887,82 euroa
Martela Oyj - 491 822,45 euroa
Modeo Oy - 109 861,00 euroa
Lekolar-Printel Oy - 6 364 euroa
Tavara Trading TTR Oy - 4 410 euroa
Oppilaskalusteet, tilausten arvot:
Kuopion Woodi Oy - 22 243,04 euroa
Lekolar-Printel Oy - 101 133,10 euroa
Martela Oyj - 5 920 euroa
Päiväkotikalusteet, tilausten arvot:
Kuopion Woodi Oy - 76 599,01 euroa
Lekolar-Printel Oy - 52 697,08 euroa
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Input Interior Oy:n tarjous RYHMÄ 5 osalta: k_pr1 (POS 7,1), k_pr2 (POS 7,2), k_pr3 (POS 7,3), k_pr4 (POS 7,4), k_pv (POS 7,5), k_tr1 (POS 7,6), sillä tarjoaja ei pystynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti kolmen päivän sisällä pyynnöstä toimittamaan kalusteista mallikappaleita tai vastaavanlaisia samasta mallistosta, eikä osoittamaan kohdetta, jossa kaluste olisi nähtävillä Helsingissä.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Input Interior Oy:n sekä Tavara Trading TTR Oy:n tarjoukset RYHMÄ 19: k_to1 (POS 20,1), k_to5b (POS 20,2), k_to5c (POS 20,3), k_to5e (POS 20,4), tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä tuolin istuimen osalta. Istuimen tuli olla muotopuristettu ja reunat taivutettu.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Modeo Oy:n tarjous RYHMÄ 5 osalta: k_pr1 (POS 7,1), k_pr2 (POS 7,2), k_pr3 (POS 7,3), k_pr4 (POS 7,4), k_pv (POS 7,5), k_tr1 (POS 7,6), tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja määrityksiä pöydän jalkojen sijoittumisen osalta. Jalkojen tuli sijaita pöydän nurkissa.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Isku interior Oy:n tarjous RYHMÄ 9 osalta: k_pk1 (POS 11,1), k_py4 (POS 11,2), k_py7 (POS 11,3), k_py8 (POS 11,4), k_sp3 (POS 11,5), tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä mittojen osalta.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Isku interior Oy:n tarjous RYHMÄ 14 osalta: k_tn1 (POS 15,1), k_tv (POS 15,2) tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä istuimen ja selkänojan osalta. Tuolin istuimen ja selkänojan muodon tuli olla kulmikas.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Martela Oyj:n tarjous RYHMÄ 14 osalta: k_tn1 (POS 15,1), k_tv (POS 15,2) tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä mittojen osalta.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun toimisto- ja julkitilakalusteiden Lekolar-Printel Oy:n tarjous k_po4 (POS 21) tarjousten ollessa tarjouspyynnön vastaisia. Nämä tarjoukset tuotteista eivät täyttäneet kalustekortissa annettuja kriteerejä pöydän jalkojen osalta. Pöydän jalkojen profiilin tuli olla kulmikas.
Lisäksi esitetään, että hylätään Maatullin peruskoulun oppilaskalusteiden Isku interior Oy:n tarjous k_tts1 (POS 5), sillä tarjoaja ei pystynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti kolmen päivän sisällä pyynnöstä toimittamaan kalusteesta mallikappaletta tai vastaavanlaista samasta mallistosta, eikä osoittamaan kohdetta, jossa kaluste olisi nähtävillä Helsingissä.
Lisäksi esitetään, että hankinta keskeytetään Päiväkoti Maatullin päiväkotikalusteiden RYHMÄ 5 p_lp, p_sä4 ja p_sä9 osalta tarjouspyynnön liitteinä olleiden kalustekorttien määritysvirheiden johdosta. Tuotteen p_lp osalta kalustekorttiin on määritelty väärät vaatimukset materiaalien osalta.
Esityksen liitteenä on vertailutaulukko.
Seuraaviin positioihin ei tullut tarjouksia:
- Maatullin peruskoulun julki- ja toimistokalusteisiin kalustetunnus k_sä1 (POS 27)
- Maatullin päiväkodin päiväkotikalusteissin kalustetunnus p_tts1 (POS 20)
- Maatullin päiväkodin julki- ja toimistokalusteisiin kalustetunnus p_pj1 (POS 25)
- Maatullin leikkipuiston julki- ja toimistokalusteisiin kalustetunnus l_sä1 (POS 11)
Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101)
Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Inga Autio, Hankintasuunnittelija, 09 310 44619: