Lausuntopyyntö, vanhuspalvelulain muuttaminen, sosiaali- ja terveysministeriö

HEL 2024-009042
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle vanhuspalvelulain muutoksista

Helsingin kaupunginhallitus
Päätettävä tässä kokouksessa

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus antaa sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan lausunnon:

Helsinki kannattaa luonnoksessa esitettyä muutosta. Helsinki on aiemmissa lausunnoissaan todennut, että henkilöstömitoituksen määrittely lainsäädännön kautta ei ratkaise henkilöstön riittävyyttä tulevaisuudessa ja turvaa hoidon laatua.

Esitetty muutos tukee kansallista talouden tasapainottamisen tavoitetta. Tehtävä muutos ei sen sijaan vahvista Helsingin ja hyvinvointialueiden rahoitusta.

Esitetty muutos edistää henkilöstön saatavuuden ja riittävyyden turvaamista. Lainsäädäntöä on edellisellä hallituskaudella uudistettu tukemaan henkilöstön riittävyyttä ja nykyisessä hallitusohjelmassa on esitetty useita toimenpiteitä, joiden avulla tarvittava henkilöstö iäkkäiden palveluissa olisi mahdollista turvata vuoteen 2028 mennessä. Henkilöstön saatavuuden edistämisen toimenpiteet kansallisella ja paikallisella tasolla ovat oikean suuntaiset, mutta selkeää laskelmaa ei vielä ole siitä, miten pystytään varmistamaan henkilöstö kaikkiin sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin.

Helsingin kaupunki järjestää henkilöstömitoitusvaateen piirissä olevaa ympärivuorokautista palveluasumista ja laitoshoitoa (pitkä- ja lyhytaikaista) yhteensä n. 4 800 paikkaa, joista puolet hankitaan ostopalveluna. Tällä hetkellä laki edellyttää ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoidon yksiköiltä 0,65 välittömän työn henkilöstömitoitusta. Helsingissä tämä toteutuu.

Henkilöstörakennetta on kehitetty pitkään ja kehitetään edelleen moniammatillisemmaksi. Palveluihin on tehty viimeisen kahden vuoden aikana n. 150 vakanssin lisäys lain vaatiman välittömän työn mitoituksen nostamiseksi. Lisäksi on vahvistettu eri tavoin välillisen työn resurssia. Lakisääteinen henkilöstömitoituksen määrittely ja linjausten jatkuvat muutokset ovat aiheuttaneet lisätyötä palvelujen järjestämisen ja tuottamisen organisoinnille. Henkilöstörakenteen kehittäminen ja resursoinnin suunnittelu sekä ostopalvelujen sopimusten hallinta ja kilpailutusten ennakointi on ollut erittäin haastavaa. Työkuormaa ovat lisänneet myös välittömän työajan laskennan ja raportoinnin muutokset.

Esitetty aikataulu 1.1.2025 on hyvin tiukka muutoksen toimeenpanoon, mutta toteutettavissa. Toimeenpanoon vaikuttavat myös sopimukset palveluntuottajien kanssa ja mahdollisuudet niiden muuttamiseen nopealla aikataululla. Riskinä on, että kustannukset jäävät Helsingin katettavaksi.

Vähimmäismitoitus 0,6 on riittävä turvaamaan laadukkaat ja asiakasturvalliset palvelut pääosalle asiakkaista. Henkilöstömäärässä ja rahoituksessa tulisi kuitenkin huomioida se, että osassa yksiköitä tarvitaan perustellusti 0,6 korkeampi mitoitus. Huomioitava on myös, että mitoituksella tarkoitetaan toteutunutta välittömän työn henkilöstömitoitusta, joka edellyttää suunnitelmissa korkeampaa kokonaishenkilöstömitoitusta.

Laskelmalla kuvattuun yhteisöllisen asumisen kehitysnäkymään on suhtauduttava varauksella. Tavoite 12–25 % osuudesta on epärealistinen.

Teknologian hyödyntäminen tulisi huomioida aidosti osana mitoitusta ja lainsäädännön mahdollistaa, että erityisesti yöaikaan hyödynnettävä teknologia luo turvaa asiakkaille ja vapauttaa henkilöstöresurssia päiväaikaan tapahtuvaan työhön.

Lainsäädännön muuttuessa on tärkeää varmistaa myös, etteivät valvovat viranomaiset omassa ohjauksessaan tai ratkaisuissaan noudata lainsäädäntöä tiukempaa linjaa.

Vastaukset lausuntopyynnön kysymyksiin:

1. Pidättekö luonnoksessa esitettyä muutosta kannatettavana?

Kyllä.

2. Onko esitetty muutos toimiva ratkaisu talouden tasapainottamiseksi?

Ei.

3. Onko esitetty muutos toimiva ratkaisu henkilöstön saatavuuden ja riittävyyden turvaamiseksi?

Kyllä.

4. Kuinka suurelle osalla asiakkaista arvioitte vähimmäismitoituksen 0,6 olevan riittävä turvaamaan laadukkaat ja asiakasturvalliset palvelut?

75 % tai enemmän.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää 14.8.2024 mennessä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki) muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vanhuspalvelulakia siten, että mitoituksen tulisi olla vähintään 0,6 työntekijää 1.1.2025 lähtien. Lisäaikaa lausunnon antamiselle ei pyynnöstä huolimatta ole saatu, joten asiasta on päätettävä tässä kokouksessa. Lausuntopyyntö on liitteenä 1 ja luonnos hallituksen esitykseksi liitteenä 2.

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lausunto sekä vanhusneuvoston lausunto (liite 3). Esitys on toimialan lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 19 luvun 5 §:n mukaan, ellei toisin ole säädetty tai määrätty, kaupungin puhevaltaa käyttää ja kaupungin esitykset ja lausunnot ulkopuoliselle antaa kaupunginhallitus. Asian periaatteellisen ja taloudellisen merkityksen ollessa vähäinen, kaupungin esitykset tai lausunnot antaa se kaupungin viranomainen, jonka tehtäviin asia kuuluu.

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Lausuntopyyntö 18.6.2024, fi
2. Lausuntopyyntö 18.6.2024, liite, esityksen pääasiallinen sisältö, fi

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.