Poikkeaminen, Suutarila, Seulastentie 11, kaupunkiympäristön toimiala
Suutarila, Seulastentie 11, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 40. kaupunginosan (Suutarila) korttelin 40024 tonttia 3 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 9372 seuraavasti:
- Poikkeaminen uudisrakentamisen osalta 1 597 k-m² kaavanmukaisesta rakennusoikeudesta, joka on 10 003 k-m². Teknisten tilojen osalta ja siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm, kerrosala voidaan ylittää MRL 115 § 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.
- Poikkeaminen määräaikaisesti 10 vuodeksi rakennusoikeudesta yhteensä 2 813 k-m² terveysasemarakennuksen säilyttämisen takia. Terveysasema on laajuudeltaan 1 216 k-m².
- Poikkeaminen autopaikkavaatimuksesta siten, että rakennukseen sisältyvän liikuntasalin osalta voidaan käyttää peruskoulun autopaikkavaatimusta 1 ap/500 k-m² liikuntasalille määrätyn 1 ap/20 k-m² vaatimuksen sijaan.
- Poikkeaminen kerrosluvusta (II) rakennuksen päälle sijoittuvalla ilmanvaihtokonehuonekerroksella.
- Poikkeamista haetaan hakemuksessa myös julkisivun osan paloteknisestä luokittelusta sekä väestönsuojan pinta-alan laskentaperusteesta, mutta nämä kuuluvat rakennusvalvonnan toimivaltaan eivätkä ole asemakaavasta poikkeamisia.
Maksut
2 910 euroa
Hakija
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu.
Rakennuspaikka
40. kaupunginosan (Suutarila) korttelin 40024 tontti 3.
Hakemus
Hakija hakee mahdollisuutta saada rakentaa monitoimitalo sekä varasto- ja muuntamorakennukset, joiden yhteenlaskettu kerrosala on 11 600 k-m², mikä ylittää kaavanmukaisen rakennusoikeuden (10 003 k-m2) 1 597 k-m²:llä. Hakija perustelee hakemustaan palveluverkon mukaisella tilantarpeella. Hakija perustelee myös sillä, että ennen vuotta 2000 hyväksytyn kaavan takia kerrosalan laskennassa käytetään vanhaa laskutapaa, mikä tuottaa uudempien kaavojen alueella käytettävää MRL 115§ mukaista laskutapaa huomattavasti suuremman kerrosalamäärän. Kerrosalan ylitys ei ole kaupunkikuvallisesti erityisen merkittävä, sillä rakennus on jaettu pienempiin osiin eikä rakentamisalue laajene nykyisestä pientaloasutuksen suuntaan.
Hakija hakee myös mahdollisuutta säilyttää tontilla määräaikaisesti 10 vuoden ajan nykyinen terveysasemarakennus, joka on laajuudeltaan 1 216 k-m². Terveysaseman säilyttämisen ajan rakennusoikeuden ylitys on 2 813 k-m². Rakennus on tarkoitus purkaa lähivuosina käyttötarpeen loppuessa.
Autopaikkavaatimuksesta haetaan poikkeamista siten, että rakennukseen sisältyvän liikuntasalin osalta voitaisiin käyttää peruskoulun autopaikkavaatimusta 1 ap/500 k-m² liikuntasalille määrätyn 1 ap/20 k-m² vaatimuksen sijaan. Autopaikkamääristä poikkeamista hakija perustelee nykyisellä käytännöllä, jossa vastaavanlaisia autopaikkavaatimusta käytetään vain erillisissä liikuntarakennuksissa eikä koulujen yhteydessä oleville saleille. Hakija katsoo, että autopaikoille ei ole myöskään tarvetta, sillä erilliskäyttö painottuu iltoihin ja viikonloppuihin, jolloin koulun muut autopaikat ovat käytettävissä vuoropysäköintiperiaatteella. Tontilla olevan terveysaseman käytössä olevien autopaikkojen määrä lisäksi ylittää asemakaavan vaatimuksen kahdella paikalla. Autopaikkojen vähentämisen katsotaan myös kannustavan käyttämään muita liikkumismuotoja.
Edelleen hakija hakee mahdollisuutta poiketa kerrosluvusta (II) rakennuksen päälle sijoittuvalla ilmanvaihtokonehuonekerroksen osalta. Rakennukseen on suunniteltu ilmastointikonehuoneet ja niitä palvelevat porrashuoneet lapekattojen alle jäävään tilaan, joka tulkitaan kerrokseksi. Kolmanteen kerrokseen ei sijoiteta pääkäyttötarkoituksen mukaisia tiloja. Hakija perustelee sijoitusta rakennuksen tontilta viemän peittoalan pienentämisellä ja sen myötä pihatilojen riittävyydellä. Myös kaupunkikuvan kannalta hakija katsoo ratkaisun olevan edullinen.
Poikkeamista haetaan hakemuksessa myös julkisivun osan paloteknisestä luokittelusta sekä väestönsuojan pinta-alan laskentaperusteesta, mutta nämä kuuluvat rakennusvalvonnan toimivaltaan eivätkä ole asemakaavasta poikkeamisia.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 3.12.1987 vahvistettu asemakaava nro 9372. Asemakaavan mukaan tontti on merkitty opetus- ja sosiaalista toimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi, jolle saa lisäksi rakentaa enintään kaksi asuntoa kiinteistön hoidolle välttämätöntä henkilökuntaa varten. Tontin tehokkuusluku on e = 0,45. Rakennuksen tai sen osan suurin sallittu kerrosluku on kaksi. Tontti on laajuudeltaan 22 229 m², joten sillä on rakennusoikeus 10 003 k-m².
Helsingin yleiskaava 2016:ssa rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi A3- alueeksi, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön.
Tontti rajoittuu Suutarilantiehen ja Seulastentien pientaloalueeseen sekä kahdelta sivultaan puistoalueisiin. Tontilla on nykytilanteessa 1980-luvun alussa rakennettu Suutarilan ala-asteen ja palvelukeskuksen tilat sisältävä monitoimitalo sekä v. 1990 valmistunut terveysasema. Sille on sijoitettu myös siirrettävä koulun lisätila määräaikaisella rakennusluvalla.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (5.11.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta, Helsingin seudun ympäristöpalveluilta (HSY) sekä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä (HSL).
Helsingin seudun ympäristöpalvelut toteaa, että muutosehdotus ei edellytä toimenpiteitä vesihuollon kannalta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ilmoittaa osallistuneensa kaavayhteistyöhön. Lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.
Päätöksen perustelut
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska kyse on alueelle tarpeellisesta palvelusta. Uudisrakentamisen osalta poikkeaminen kaavanmukaisesta rakennusoikeudesta (10 003 k-m²) on 1 597 k-m², mikä on n. 16 % ylitys kerrosalasta. Koska tontilla on voimassa ennen vuotta 2000 hyväksytty asemakaava, kerrosalan laskennassa käytetään vanhaa laskutapaa. Kerrosalalaskelmassa esitetty rakennusoikeuden ylitys on merkittävästi suurempi kuin se nykyisen lainsäädännön mukaisella laskutavalla olisi. Tulkintaero liittyy ulkoseinän paksuuden sekä teknisten tilojen ja väestönsuojien kerrosalan laskemista koskeviin käytäntöihin. Maankäyttö- ja rakennuslain (115 § 3 mom.) mukaan rakennuksen rakennettavaksi sallitun kerrosalan saa ylittää siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm sekä yleisiin tiloihin avautuvan teknisen tilan rakentamiseen tarvittavan pinta-alan verran. Pykälä koskee asemakaavoja, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2000 jälkeen (MRL 217 §). Vanhempien asemakaavojen osalta ylitykset joudutaan arvioimaan poikkeamina, joissa voidaan tapauskohtaisesti sallia MRL:n 115 § mukainen rakennusoikeuden ylitysmahdollisuus.
Kerrosalasta poikkeaminen ei tuota kaupunkikuvallisesti huonompaa ratkaisua, sillä suuri rakennusmassa on jaettu pienempiin vinolappeisiin osiin, mikä sovittaa sitä ympäröivän rakennuskannan mittakaavaan ja muotokieleen. Koulun tontille jää riittävän laajat piha-alueet ja rakennuksen muodolla on pihaa jaettu osiin eri-ikäisille käyttäjäryhmille soveltuviksi pienimittakaavaisemmiksi leikki- ja välituntipihoiksi.
Nykyinen terveysasemarakennus, joka on laajuudeltaan 1 216 k-m², voidaan säilyttää tontilla määräaikaisesti 10 vuoden ajan, kunnes sen toiminta on mahdollista siirtää suunnitelman mukaisesti Malmille. Terveysasemarakennus on tarkoitus purkaa käyttötarpeen loppuessa.
Poikkeaminen kerrosluvusta (II) rakennuksen ullakkotilaan sijoittuvien ilmanvaihtokonehuoneiden osalta on perusteltua. Konehuoneiden sijoittaminen vinojen lappeiden alle muodostuvaan tilaan on rakennuksen tilankäytön kannalta edullinen ratkaisu. Myös vapaaksi piha-alueeksi jäävän tontin osuus on tällöin suurempi. Ullakon tasolle ei muodostu pääkäyttötarkoituksen mukaisia tiloja. Myös kerrosluvun laskutavassa on kyse eroavaisuudesta nykyisen käytännön ja kaavan hyväksymisajankohdan mukaisen tulkinnan välillä.
Tontille osoitettujen autopaikkojen määrästä poiketaan siten, että rakennukseen sisältyvän liikuntasalin osalta käytetään peruskoulun autopaikkavaatimusta 1 ap/ 500 k-m². Tämä vastaa nykyistä käytäntöä, jossa autopaikkavaatimusta 1 ap/ 20 k-m² käytetään erillisissä liikuntakäyttöön rakennetuissa halleissa, kuten uimahalleissa tai jäähalleissa, mutta koulujen yhteydessä oleville saleille sovelletaan koulutilojen vaatimusta. Autopaikkamäärän perusteena on tilojen käytön eriaikaisuus, mikä mahdollistaa paikkojen vuorottaiskäytön.
Poikkeamista haetaan hakemuksessa myös julkisivun osan paloteknisestä luokittelusta sekä väestönsuojan pinta-alan laskentaperusteesta, mutta nämä kuuluvat rakennusvalvonnan toimivaltaan, eivätkä ole asemakaavasta poikkeamisia.
Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen tai parantaminen.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §
Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Päätös tullut nähtäväksi 17.12.2024
Valitusosoitus
Pöytäkirjan 127 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 127 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Johanna Mutanen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37299