Sopimus, hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelujen järjestäminen, HUS-yhtymä, Helsingin kaupunki
Hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelutoiminnan siirtäminen HUS-yhtymältä Helsingin kaupungille liikkeenluovutuksena 1.1.2025 alkaen
Päätös
Kaupunginhallitus päätti
- hyväksyä hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelutoiminnan siirtämisen 1.1.2025 alkaen HUS-yhtymältä Helsingin kaupungille liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti ja
- oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä muutoksia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta esittää hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelutoiminnan siirtämistä 1.1.2025 alkaen HUS-yhtymältä Helsingin kaupungille liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti.
Tausta
Vammaispalvelulainsäädäntöä on uudistettu, ja uusi laki tulee voimaan 1.1.2025. Uudistuksella on muutettu hengityshalvausstatuksen omaavien henkilöiden palvelujärjestelmää siten, että vastuu palveluista siirtyy viimeistään kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen terveydenhuollolta sosiaalihuollon järjestämisvastuulle (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki). Siirtymäsäännöksen mukaan hengityslaitteen varassa elävä henkilö voi kuitenkin koska tahansa siirtymäaikana pyytää, että hänen palvelunsa päätetään järjestää muulla tavalla kuin asiakasmaksulain mukaisesti.
Liikkeenluovutus osana palvelujen uudelleen järjestelyä
Tämän liikkeenluovutuksen tarkoituksena on turvata hengityslaitteen varassa elävien helsinkiläisten tarvitsemat sosiaali- ja perusterveydenhuollon palvelut uuden lainsäädännön mukaisesti. Liikkeenluovutus koskee seitsemän helsinkiläisen asiakkaan palveluja. Viiden asiakkaan palvelut on järjestetty omaan kotiin ja kaksi asiakasta on saanut palvelunsa Rekolan ryhmäkodista. HUS vastaa jatkossakin näiden asiakkaiden erikoissairaanhoidosta, ja muut palvelut järjestetään pääasiassa vammaispalveluina ja terveydenhuollon palveluina.
Henkilöstön, ostopalvelusopimusten sekä laitteiden, tarvikkeiden ja muun omaisuuden siirtyminen
Liikkeenluovutuksessa Helsinkiin siirtyy yhden asiakkaan hoitoringin neljä työntekijää, kolmen asiakkaan ostopalvelusopimukset (kaksi palveluntuottajaa) sekä laitteita, tarvikkeita ja muuta omaisuutta. Hengityskonehoitoon liittyvät laitteet ja vaativat apuvälineet jäävät HUS-yhtymän omistukseen ja ne lainataan asiakkaiden käyttöön maksutta.
Henkilöstön siirtyminen luovutuksensaajan palvelukseen tapahtuu liikkeenluovutuksen periaatteita noudattaen. Liikkeenluovutuksessa HUS-yhtymän palveluksessa olevat henkilöt siirtyvät Helsingin kaupungin palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä ja heidän palvelusuhteisiinsa liittyvät oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät uudelle työnantajalle.
Palvelutoiminnan siirto liikkeenluovutussopimuksella
Liikkeenluovutuksesta on laadittu Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän kesken liikkeenluovutussopimus, joka on luonnoksena tämän esityksen liitteenä 1.
Osana liikkeenluovutussopimusta on sovittu ehdoista, jotka koskevat henkilöstön siirtoa luovuttajalta luovutuksensaajalle, ja jotka on tarkemmin määritelty liikkeenluovutussopimuksen liitteessä 1.
Luovutettava käyttö- ja vaihto-omaisuus ja mahdollinen muu luovutettava omaisuus on määritelty liikkeenluovutussopimuksen liitteessä 2 ja siirtyy luovutuksensaajalle luovutuspäivänä.
Luovutettavaan toimintaan liittyvät sopimukset, jotka on eritelty liikkeenluovutussopimuksen liitteessä 3, siirtyvät luovutuksensaajalle luovutuspäivästä lukien.
Liikkeenluovutus kokonaisuudessaan edellyttää molempien sopijapuolten toimivaltaisten toimielinten hyväksynnän. HUS-yhtymän yhtymähallitus hyväksyi liikkeenluovutuksen osaltaan 4.11.2024.
Vaikutusten arviointi
Muutos ei vaaranna hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden asemaa palvelujen käyttäjänä. Palvelut pyritään turvaamaan vähintään saman tasoisina kuin palvelut ovat toteutuneet tähänkin asti.
Toimivalta
Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 4 momentin mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kaupungin toimielimelle, viranhaltijalle tai luottamushenkilölle.
Päätös tullut nähtäväksi 26.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276