Hankesuunnitelma, salaojakunnostus, arkistotilat, Toinen Linja 4, Kallion virastotalo
Kallion virastotalon arkistotilojen salaojakorjauksien teknisen hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kallion virastotalon arkistotilojen salaojakorjaus -hankkeen 31.10.2024 päivätyn teknisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 1 900 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa ja laajuus noin 43 229 brm².
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankkeen tarpeellisuus
Vanhojen salaojien toimimattomuus aiheuttaa kellarissa ja arkistotiloissa kosteusongelman, minkä vuoksi arkistotilat eivät täytä arkistolaitoksen määräyksiä asiakirjojen väliaikaisen tai pysyvän säilyttämisen suhteen. Arkistotilojen materiaaleja on jouduttu siirtämään väliaikaisesti kiinteistön muihin varastotiloihin.
Hankkeen sisältö
Rakennuksen alkuperäiset salaojat sijaitsevat rakennuksen sisäpuolella betonisen alapohjarakenteen alla, lävistäen useassa kohdassa myös kellarin kantavia seinärakenteita. Salaojat on vuonna 1965 toteutettu ruukkuputkella, ilman alapohjarakenteen kapillaarikatkoa. Salaojien kuvauksissa havaittiin painumia ja sortumia, minkä vuoksi hulevedet ovat nousseet lattiapinnan yläpuolelle ja imeytyneet lattia- ja seinärakenteisiin. Hankkeessa uusitaan suurin osa salaojalinjoista ja johdetaan kalliopintoja pitkin sulkutiloihin valuvat vedet hallitusti salaojajärjestelmään.
Käyttäjätoimialan lausunto
Lausuntoa ei tarvita.
Kustannukset
Hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana yhteensä 1 900 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa.
Kustannuksiin vaikuttavia kohteen erityispiirteitä
Salaojat sijaitsevat rakennuksen sisäpuolella, joten työn toteuttaminen vaatii betonisen alapohjan laajoja avauksia, valutöitä ja pintakäsittelyjä
Tilakustannus käyttäjälle
Korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2027 alusta lukien.
Hankkeen rahoitus
Hanke rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon määrärahalla.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.
Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 1/2025 ja valmistua 10/2025. Toiminta tiloissa alkaa 11/2025.
Väistötilat
Väistötiloja ei tarvita, mutta arkistotilojen materiaaleja on jouduttu siirtämään väliaikaisesti kiinteistön muihin varastotiloihin.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella.
Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 02.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mika Kontkanen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39747