Siltamäen palvelutalo, poistumisturvallisuusselvitys, Peltokyläntie 4 Siltamäki

HEL 2015-012595
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Siltamäen palvelutalo, Peltokyläntie 4, 00740 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Siltamäen palvelutalo osoitteessa Peltokyläntie 4, 00740 Helsinki.

Poistumisturvallisuusselvityksen arviointi koskee Siltamäen palvelutalon rakennuksia A, B ja H.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset seuraavin ehdoin:

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Lisäksi A-rakennuksen osalta erityisehtona on, että rakennuksen asukkaiden tulee olla toimintakyvyltään omatoimiseen pelastautumiseen kykeneviä. Toiminnanharjoittajan tulee säännöllisesti seurata asukkaiden toimintakykyä ja tarvittaessa siirtää heidät tuetumpaan asumisyksikköön.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitykset 17.11.2015, 2.10.2018 ja 3.10.2018
- määräaikainen palotarkastus 15.8.2018 (ptk nro 71840) ja siihen liittyvä
- jälkitarkastus 14.6.2019 (ptk nro 76093)
- poistumiskoe 20.8.2019 (ptk nro 76652)
- yksikön sairaanhoitajan sähköpostilla toimittamat tiedot 5.3.2020

Siltamäen palvelutalo on 50 -paikkainen ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikkö, jolla on asumistoimintaa kolmessa rakennuksessa (A, B ja H). Viimeisin poistumisturvallisuusselvitys on toimitettu 3.10.2018, minkä jälkeen asukkaiden sijoituksissa ja toimintakyvyssä on tapahtunut jonkin verran muutoksia. Muutokset on huomioitu tässä päätöksessä ja perustuvat toiminnanharjoittajan sähköpostitse toimittamiin tietoihin.

Poistumiskoe

Asukkaiden toimintakykyä A- ja B-taloissa arvioitiin poistumiskokeessa 20.8.2019. Poistumiskoe järjestettiin pelastusviranomaisen määräyksestä poistumisturvallisuuden arvioimiseksi. Kaikki asukkaat eivät olleet paikalla poistumiskokeessa, joten tulos on suuntaa antava. Poistumiskokeen perusteella kummankaan talon asukkaista kaikki eivät olisi pelastautuneet täysin omatoimisesti. Poistumiskokeessa haluttiin todentaa asukkaiden omatoimista pelastautumiskykyä, koska rakennukset ovat yöaikaan osan ajasta ilman henkilökuntaa. Näin ollen henkilökunta ei osallistunut poistumiskokeeseen. Poistumiskokeen perusteella ei voi kuitenkaan suoraan voida tehdä arviointia poistumisturvallisuudesta, koska henkilökuntaa on myös yöaikaan jatkuvasti paikalla vähintään viereisessä rakennuksessa. H-talon asukkaat eivät osallistuneet poistumiskokeeseen, koska rakennuksessa on henkilökuntaa ympärivuorokautisesti ja rakennuksessa on automaattinen sammutuslaitteisto. Poistumiskokeessa tehtyjen havaintojen perusteella kaikki A- ja B-talon asukkaat eivät olleet kykeneviä riittävän nopeaan omatoimiseen pelastautumiseen.

A-rakennus

Poistumisturvallisuusselvityksen mukaan A-rakennuksessa on 13 asiakaspaikkaa, joista selvityshetkellä on ollut 12 asukasta. Heistä yhdeksän on ollut ohjattavia tai avustettavia ja kolme omatoimisia. Henkilökuntaa on Siltamäen palvelutalon alueella vähimmillään yöaikaan kaksi hoitajaa, joista toinen käy A-rakennuksessa noin tunnin välein.

20.8.2019 pidetyn poistumiskokeen perusteella kaksi A-talon asukasta ei poistunut omatoimisesti rakennuksesta. Poistumiskokeen jälkeen asukaskunnassa on kuitenkin tapahtunut joitain muutoksia ja toiminnanharjoittajalta saadun tiedon mukaan kaikki asukkaat ovat tällä hetkellä omatoimisesti pelastautuvia. Asukkaiden toimintakykyä seurataan jatkuvasti ja tarvittaessa asukas siirretään tuetumpaan asumiseen toimintakyvyn laskiessa. Koska rakennuksessa ei ole jatkuvasti henkilökuntaa ja rakennus on katsottu yhdeksi palo-osastoksi, ei rakennuksessa saa asuttaa muita, kuin omatoimiseen pelastautumiseen kykeneviä asukkaita. Asukasvalinnassa tulee varmistaa, että asukkailla on riittävä toimintakyky ottaen huomioon tilojen palo- ja poistumisturvallisuus.

Rakennus on vuonna 1889 valmistunut yksikerroksinen pääosin puurakenteinen rakennus. Rakennuksen iästä johtuen rakennuksen palo-osastoinnista ei ole saatu varmuutta ja näin ollen poistumisturvallisuuden arvioinnissa on lähdetty olettamasta, että rakennus on yhtä palo-osastoa. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka pääkeskus sijaitsee alueen H-rakennuksessa. Hälytys ohjautuu myös vuorossa olevan hoitajan matkapuhelimeen. Rakennuksesta on kolme poistumisreittiä suoraan ulos, molemmista päistä ja rakennuksen keskiosasta.

Toiminnanharjoittajan selvitysten ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden poistuminen syttyneestä palo-osastosta / pelastaminen syttyneestä palo-osastosta henkilökunnan toimenpitein on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- asukkaiden vähäiseen määrään ja vain vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn
- automaattisen paloilmoittimen mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen ja paikantamiseen sekä paikalla olevan henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

B-rakennus

Poistumisturvallisuusselvityksen mukaan B-rakennuksessa on asukkaita 16, joista yksi omatoiminen, 10 ohjattavaa ja viisi avustettavaa. Henkilökuntaa B-rakennuksessa on yöaikaan yksi hoitaja, joka käy noin tunnin välein A-talossa ja avustaa tarvittaessa H-talossa. Poistumiskokeessa tehtyjen havaintojen perusteella asukkaiden toimintakyky oli joiltain osin parempi ja joiltain osin huonompi kuin selvityksessä. Kolme asukasta ei poistunut omatoimisesti ja olisivat tarvinneet henkilökunnan apua poistumiseen. Vaikka rakennuksen yöaikainen hoitaja saattaa olla viereisessä rakennuksessa hoitotehtävissä, on hänen mahdollista pelastusviranomaisen arvion mukaan ehtiä hälytyksen sattuessa riittävän nopeasti B –rakennukseen pelastamaan asukas.

B- rakennus on v. 1986 rakennettu kaksikerroksinen rakennus. Asukashuoneet on toteutettu EI15 osiin jaolla ja rakennuksessa on yksi EI30 –palo-osastoitu porraskäytävä. Lisäksi rakennuksessa on varapoistumistie parvekkeelta johtavien portaiden kautta ja 1. kerroksessa kuistin ovesta suoraan ulos. Rakennuksessa on automaattinen paloilmoitin, jonka pääkeskus sijaitsee alueen H-rakennuksessa. Hälytys ohjautuu myös vuorossa olevan hoitajan matkapuhelimeen.

Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden poistuminen syttyneestä palo-osastosta / pelastaminen syttyneestä palo-osastosta henkilökunnan toimenpitein on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- automaattisen paloilmoittimen mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen ja paikantamiseen sekä paikalla olevan henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

H-rakennus

H-rakennus on 20 -paikkainen palveluasumisen rakennus, jossa oli poistumisturvallisuusselvityksen toimitushetkellä 19 asukasta. Selvityksen mukaan asukkaat ovat olleet toimintakyvyltään kaksi omatoimista, kuusi ohjattavaa, kahdeksan avustettavaa ja kolme täysin avustettavaa. Henkilökuntaa on H-rakennuksessa vähimmillään yöaikaan yksi hoitaja ja tarvittaessa B-talon yöhoitaja avustaa. Asukkaiden vuoteissa on pelastuslakanat.

H-rakennus on v. 2014 valmistunut kaksikerroksinen rakennus. Asuinhuoneet on toteutettu EI15 osiin jaolla ja rakennuksessa on kaksi EI30 –palo-osastoitua porraskäytävää. Koko rakennus on varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla ja palovaroitinjärjestelmällä. Palovaroitinjärjestelmän hälytys paikannetaan B-porrashuoneessa olevasta keskuksesta tai henkilökunnan toimistossa olevasta näyttölaitteesta. Hälytys ohjautuu myös vuorossa olevan hoitajan matkapuhelimeen.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Päätös tullut nähtäväksi 23.03.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Päättäjä

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.