Pelastuslaitoksen talousarvion toteutumisennuste 3/2018

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-004029
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 48 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Talousarvion toteutumisennusteet vuonna 2018, pelastuslaitos

Pelastuslautakunta

Päätös

Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi pelastuslaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 1/2018 ja todeta, että Helsingin pelastuskoulun lakkauttaminen ja maakuntauudistus aiheuttavat huomattavan uhkan Helsingin pelastustoimen palvelutasolle sekä ensihoitopalvelun ja pelastustoimen suuronnettomuusvalmiudelle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Maaliskuun lopun tulostietojen perusteella pelastuslaitoksen käyttötalouden arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin mukaisena.

Pelastuslaitoksen talousarviossa 2018 on irtaimen perushankinnan investointimäärärahoja käytettävissä 8,9 milj. euroa. Määrä sisältää Helsingin kaupungin tilinpäätöksen mukaisia ylitysoikeuksia 5,4 milj. euroa. Merkittäviä kalustohankkeita ovat kolmentoista valmisteilla olevan ambulanssin hankinta, nostolava- ja jakelukuorma-auton hankinta sekä öljyntorjunnan työveneiden hankinta. Lisäksi öljyntorjuntakalustoa täydennetään hankkimalla öljykerääjiä, öljyntorjuntapuomia ja öljynkeräyssäiliöitä. Investointimäärärahat tullaan käyttämään kokonaisuudessaan.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Tavoite: Onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä omatoimisen varautumisen kehittämiseksi kuntalaisiin sekä alueella toimiviin tahoihin kohdistetaan turvallisuuteen ja onnettomuusriskien hallintaan liittyviä toimenpiteitä. Vuoden 2018 tavoitteena on vähintään 8600 turvallisuuspistettä.

Tavoite ei toteudu. Ennuste on 8000 pistettä. Talouden noususuhdanteessa valvontatoiminnasta yksityissektorille siirtyviä resursseja ei kyetä korvaamaan riittävän nopeasti, minkä johdosta valvontaan on käytettävissä suunniteltua vähemmän työpanosta. Poikkeamalla ei tarkastelujaksolla ole vaikutusta Helsingin turvallisuustilanteeseen.

Tavoite: Ensihoidon tavoittamisviive on enintään 8 minuuttia vähintään 70 %:ssa kiireellisyysluokkien A ja B tehtävistä.

Tavoite ei toteudu. Viive on 67 %. Kiireellisten ensihoitotehtävien kasvu tammi-maaliskuussa oli 2,8 % edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Kasvava tehtävämäärä lisää yksiköiden sidonnaisuutta tehtäviin ja hidastaa lähtönopeutta seuraaviin tehtäviin. Tämän lisäksi asiakkaiden tavoittamisaikaa hidastavat jonoutuvat hälytystehtävät, jotka osoitetaan oman toiminta-alueen ulkopuolella tai vielä sairaalassa oleville yksiköille. Tavoittamisviive ylittää ensihoidon palvelutasopäätöksen mukaiset tavoitteet. Poikkeaman korjaaminen edellyttää lisäresursointia ensihoitoyksiköiden määrään. Yhteistyö hätäkeskuksen kanssa ei ole johtanut hälytysmäärän kasvutrendin pysäyttämiseen odotetulla tavalla.

Muut sitovat toiminnalliset tavoitteet toteutuvat.

Toiminnalliset tavoitteet

Tavoite: Ensihoitoyksiköiden tehtäväsidonnaisuus ei nouse vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite ei toteudu. Kaikkien ensihoitoyksiköiden tehtäväsidonnaisuus oli tammi-maaliskuussa 51%. Kiireellisten ensihoitotehtävien kasvu tammi-maaliskuussa oli 2,8 % edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Tehtäväsidonnaisuus kasvaa, koska samalla määrällä yksiköitä hoidetaan entistä suurempi määrä tehtäviä. Tehtäväsidonnaisuus ylittää ensihoidon palvelutasopäätöksen mukaiset tavoitteet. Poikkeaman korjaaminen edellyttää lisäresursointia ensihoitoyksiköiden määrään.

Muut toiminnalliset tavoitteet toteutuvat.

Toimintaympäristön muutokset ja riskit

Hallituksen esityksen mukaan Helsingin pelastuslaitos yhdistyy 1.1.2020 Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan pelastuslaitosten kanssa ja siirtyy maakuntahallinnon alaisuuteen liikkeenluovutuksella. Siirron taloudelliset vaikutukset ja henkilöstövaikutukset eivät ole toistaiseksi tiedossa.

Sisäministerin ilmoituksen mukaan Helsingin pelastuskoulu lakkautetaan vuonna 2020. Lakkauttamisen myötä ei enää ole mahdollista integroida pelastajakoulutusta suoraan pelastuslaitoksen työelämätarpeisiin ja terveydenhuollon ammattitutkinnon omaavien pelastajien rekrytointi vaikeutuu. Pidemmällä aikavälillä uhkana on, että pelastajan tehtävät eriytyvät ensihoitajan ammatista, mikä johtaa nykyistä huomattavasti heikompaan ensihoidon sekä pelastustoiminnan suorituskykyyn suuronnettomuustilanteissa.

Pelastustoimen uudelleenorganisointi Uudellamaalla aiheuttaa merkittävän riskin ylläpitää pelastuslaitoksen strategian mukaista ensihoitopalvelun asiantuntijatyöhön kelpoista pelastushenkilöstön resurssia, lisää päällekkäistä työtä häiriö- ja poikkeustilanteisiin varautumisessa Uudenmaalla sekä tulee aiheuttamaan budjetoimattomia kustannuksia järjestelmien, organisaatioiden ja teknologian integroimiseksi. Organisaatiouudistuksen arvioidaan olennaisesti heikentävän Helsingin kaupungin vaikutusmahdollisuuksia Helsingin alueen pelastustoimen palvelutasoon.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

pelastuskomentaja
Simo Wecksten

Lisätietojen antaja

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.