Hankinta, suun terveydenhuollon instrumentit, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-007505
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 71 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suun terveydenhuollon instrumenttien hankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä suun terveydenhuollon instrumenttien hankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

  • Dental Systems Oy
  • Hammasväline Oy
  • Implantona
  • JH Hammastuote Oy
  • Mads Dental Oy
  • Ortomat Herpola Oy
  • Plandent Oy

vertailutaulukosta (liite 2) ilmenevistä tuotteista.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
  • päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valittujen toimittajien kanssa solmitaan erilliset puitesopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdollinen optiokausi mukaan lukien on Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon osalta noin 1,55 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston lautakuntakokeiluun liittyen on sovittu, että lautakunnan nuorisoedustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä lautakunnan nuorisoneuvoston edustajat Jim Koskinen ja Elo Umukoro eivät osallistuneet tämän asian käsittelyyn ja poistuivat kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista. He ei myöskään osallistuneet kahden tätä asiaa seuraavan asian käsittelyyn (tämän pöytäkirjan § 72 - 73).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 20.11.2018 § 309 vahvistetuista hankintavaltuuksista.

Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Suun terveydenhuollon instrumenttien nykyinen sopimuskausi päättyy 30.6.2019.

Kilpailutuksen tarkoituksena on sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella toimittajat sitoutuvat toimittamaan tuotteita tilaajalle.

Kaupungin johtamisjärjestelmän muutoksen myötä 1.6.2017 on sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen vastuulle siirtynyt entisen hankintakeskuksen vastuulla olleita tavarahankintoja. Nyt päätettävänä olevan kilpailutuksen periaatteita ja ehtoja ei ole tuotu sosiaali- ja terveyslautakunnalle etukäteen päätettäväksi, koska hankintapalvelujen käsityksen mukaan tavarahankintojen periaatteita ei ole ollut tarkoituksenmukaista päättää sosiaali- ja terveyslautakunnassa, vaan riittävä toimintamalli on se, että lautakunta tekee hankinnasta päätöksen.

Yhteishankinta

Kyseinen hankinta on toteutettu hankintarenkaana (yhteishankintana) 14 kunnan, kaupungin sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUSin) ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Eksoten) kanssa.

Hankintarenkaan osapuolet ovat valtuuttaneet valtakirjoilla Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut valmistelemaan puolestaan tarjouspyyntöasiakirjat ja julkaisemaan tarjouspyynnön. Kukin hankintarenkaan osapuoli tekee hankinnasta oman päätöksen ja solmii päätöksen perusteella tehtävät sopimukset.

Tarjouspyyntöasiakirjoihin on huomioitu mahdollisuus laajentaa hankintasopimuksia koskemaan kaikkia niitä mahdollisen Uudenmaan maakunnan kuntia, jotka eivät ole osallistuneet tähän hankintaan.

Tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon, hankintapalvelujen ja hankintarenkaan osapuolten kanssa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ja hintaliitteessä (vastausliitteessä) oli määriteltynä hankittavien tuotteiden vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa oli liitteinä hankinnan kohteen kuvaus, hankintarenkaan osapuolten liitteet mm. laskutuskäytännöistä, yhteyshenkilöistä ja tilausjärjestelmistä tai -tavoista sekä sopimusluonnos. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja saattoi antaa tarjouksen vaikka vain yhteen positioon.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 13.11.2018. Määräajassa 10.12.2018 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 14.12.2018 mennessä. Tarjoukset tuli jättää 24.1.2019 mennessä.

Määräaikaan 24.1.2019 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat seitsemän (7) tarjoajaa:

  • Dental Systems Oy (0250157-0)
  • Hammasväline Oy (0881266-0)
  • Implantona (0989071-6)
  • JH Hammastuote Oy (2184134-3)
  • MADS Dental Oy (0901279-6)
  • Ortomat Herpola Oy (0785825-3)
  • Plandent Oy (0112771-6).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet on tarkastettu tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi toimittajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut vaatimukset. Kaikki tarjoajat toimittivat tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset mm. ympäristö- ja reklamaatiokäytäntöjensä osalta.

Yksittäisten tuotteiden osalta kaikki tarjotut tuotteet eivät täyttäneet kaikkia asetettuja vaatimuksia. Mikäli tarjottu tuote ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia, se hylättiin. Lisäksi yksittäisiä tuotteita hylättiin, mikäli tuotteesta ei ollut vaadittuja sertifikaatteja tai mikäli tuotteella ei ollut vaadittuja standardeja tai ne eivät muista syistä täyttäneet asetettuja vaatimuksia. Hylätyt tuotteet on merkitty vertailutaulukkoon kirjaimella H.

Tarjousten vertailu ja valintaperusteet

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan kohteelle tiukat laatukriteerit, joten vertailu hinnan perusteella laatuarvioinnin jälkeen katsottiin riittäväksi.

Instrumenttien laadullinen vertailu toteutettiin siten, että alustavan hintavertailun perusteella suun terveydenhuolto määritteli sellaiset tuotteet, jotka haluttiin arviointiraatien laadulliseen arviointiin. Mikäli samaa tuotetta oli tarjonnut useampi toimittaja, niin tuotenäyte pyydettiin halvimman hinnan tarjonneelta toimittajalta.

Arviointiraadit koostuivat hankintarenkaan kuntien suun terveydenhuollon kliinistä potilastyötä tekevistä ammattihenkilöistä. Raadeissa oli edustettuina erikoishammaslääkäreitä, hammaslääkäreitä, suuhygienistejä sekä hammashoitajia. Yhteensä arvioitavia tuotekokonaisuuksia oli neljä (kirurgia, oikomishoito, parodontologia ja perushammashoito). Raateja oli yhteensä 23 ja jokaisessa raadissa oli pääsääntöisesti kolme jäsentä. Kirurgian tuotteiden arvioinnissa oli viisi raatia, muissa kuusi. Arviointitilaisuus järjestettiin 27.2.2019.

Hankintarenkaan valintatyöryhmä on kokouksessaan 8.3.2019 tutustunut tarjotuista tuotteista tehtyyn vertailutaulukkoon, johon oli lisätty arviointiraatien tuotteille antamista pisteistä lasketut keskiarvot ja sanalliset palautteet.

Valintatyöryhmä kiinnitti tuotevalinnoissa huomiota arviointiraatien antamisen pisteytysten lisäksi arvioiduista tuotteista annettuihin sanallisiin arviointeihin. Arviointiraadit arvioivat tuotteissa sekä instrumentin vartta että kärkeä. Mikäli sanallisten arviointien perusteella oli aihetta epäillä, että instrumentin varsi, varren materiaali, varren materiaalin kiinnitys instrumenttiosaan tai itse instrumentin kärki tms. oli epähygieeninen, laadultaan huono tai käyttötarkoitukseen sopimaton, tuote hylättiin, vaikka tuote olisi pisteiden perusteella päässyt mukaan hintavertailuun. Lisäksi valintatyöryhmä päätti, että saman valmistajan samanlaisella varsimateriaalilla olevat kaikki instrumentit hylätään sillä perusteella, että arvioitavana olleiden instrumenttien varsi oli arvioitu epähygieeniseksi tai laadullisesti huonoksi.

Tarjottuja tuotteita hylättiin myös syystä, että arviointiraadin arviointiin pyydettyä tuotetta ei ole ollut nähtävänä. Poikkeuksena tuotteet, joissa täysin samaa tuotetta on tarjonnut useampi tarjoaja. Tällöin tuote on valittu halvimman hinnan tarjonneelta toimittajalta, vaikka tuotenäytettä ei olisikaan ollut nähtävillä.

Lopulliset tuotevalinnat tehtiin positiokohtaisesti halvimman hinnan perusteella siten, että yhteen positioon valittiin yksi tai useampi tuote. Useampia instrumentteja valittiin syystä, että tuotteen varren muoto, kärjen koko tai muoto erosivat toisistaan joillain tavoin. Tarkemmat valintaperusteet ja arviointiraatien työskentelyn perusteet on kerrottu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Vertailutaulukkoon (liite 2) on merkitty kirjaimella T ne tuotteet, jotka olivat arviointiraatien arvioitavana. Kirjaimella V on merkitty ne tuotteet, jotka on valittu sopimustuotteiksi ja kirjaimella H tuotteet, jotka on hylätty. Vertailutaulukkoon on kirjattu perustelut siihen, mikäli hinnaltaan edullisin tuote ei ole tullut valituksi sopimustuotteeksi tai miksi tarjottu tuote on hylätty.

Ehdollisena valitut tuotteet on merkitty vertailutaulukkoon kirjaimella E. Ehdollisena valitut instrumentit otetaan koekäyttöön ja koekäytön palautteen perusteella päätetään, otetaanko tuote sopimustuotteeksi vai hylätäänkö tuote perustellusti.

Sopimuskausi

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta ja sen on suunniteltu alkavan 1.7.2019. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden optiokauteen.

Muut ehdot

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ja toimialan hankintapalvelujen hankinta-asiantuntija ovat oikeutettuja tekemään sopimuskauden aikana vähäisiä muutoksia nyt valittuihin sopimustuotteisiin (tuotelisäyksiä tai tuotteiden poistamisia sopimuksista reklamaatioiden perusteella).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin, vaan tuotteita hankintaa tarpeen mukaan.

Vertailutaulukko tarjoajista on tämän päätöksen liitteenä 1 ja vertailu- ja valintataulukko tuotteista on päätöksen liitteenä 2.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 17.04.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 71 (A) ja 72 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 71 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Matti Aukia, vastaava hammaslääkäri, puhelin: 050 3297308

matti.aukia@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 7 § 2 mom
2. Salassa pidettävä: JulkL 7 § 2 mom

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.