Oikaisuvaatimus, Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin päätös 26.9.2018 palkan muuttamisesta

HEL 2018-012178
Asialla on uudempia käsittelyjä
83. / 93 §

Oikaisuvaatimus hinnoittelutunnuksen ja palkan määrän muuttamisesta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimusta ei ole tehty viranomaisen päätöksestä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.

Koska oikaisuvaatimus ei kohdistu viranomaisen päätökseen tulee oikaisuvaatimus jättää tutkimatta. Asia koskee viranhoitomääräyksessä olevan hinnoittelutunnuksen ja palkan määrän muuttamisesta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimukset

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että hänen virkasuhteen palkan muuttamista koskeva päätös kumotaan. Lisäksi palkka tulisi palauttaa aiemmalle 30.9.2018 saakka voimassaolleelle tasolle ja hänelle tulisi maksaa 1.10.2018 alkaen saamatta jääneet palkat.

Vaatimuksiaan oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee seuraavasti:

1.Palkan määrää koskeva selvitys.

Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo selvityksessään, että työnantaja olisi käyttänyt harkintaansa antaessaan parempaa palkkaa kuin kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus (OVTES).

2.Hallintolain soveltaminen

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että ei ole antanut hallintolain 50 §:ssä edellytettyä suostumusta päätöksen korjaamiseen hänen vahingokseen. Hän toteaa, että kaupungin tekemä muutos virkasuhteen ehtoihin on lainvastainen ja tulee siten tältä osin kumota hallintolakiin perustumattomana.

3.Oikeusvoima

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että oikeusvoimalla on hallintopäätöstä tulevaisuuteen suuntautuva sitova vaikutus, joka suojaa hallintopäätöksen pysyvyyttä ja päätöksellä perustettua oikeusasemaa. Positiivinen oikeusvoimavaikutus edellyttää, että asiassa annettu päätös otetaan tulevissa viranomaismenettelyissä, esimerkiksi palkanmaksussa, sitovana huomioon. Negatiivinen vaikutus estää oikeusvoimaisesti ratkaistun asian uudelleen käsittelemisen, esimerkiksi päätöksen peruuttamisen, jollei erityinen lainsäännös anna valtuutusta uuteen käsittelyyn. Hallintopäätöksen oikeusvoimavaikutus ulottuu yleensä asian-osaisiin ja sivullisiin, päätöksen tehneeseen viranomaiseen ja muihin hallintoviranomaisiin.

4.Luottamuksensuojaperiaate

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa myös, että periaatteen mukaan yksilön tulee voida luottaa viranomaisten toiminnan oikeellisuuteen ja virheettömyyteen sekä viranomaisten tekemien hallintopäätösten pysyvyyteen. Luottamuksensuojaperiaate rajoittaa yksilölle myönteisten päätösten peruuttamista taannehtivin vaikutuksin ja yleensäkin päätösten peruuttamista yksilölle haitalliseen suuntaan. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan oikeuskäytännössä on katsottu, että yksilöllä voidaan katsoa olevan perusteltu syy luottaa siihen, että esim. hänen palkkansa on suoritettu virkaehtosopimuksen mukaisesti oikein. Edellytyksenä luottamuksensuojaperiaatteen soveltamiselle on, että päätös ei perustu asianosaisen antamiin virheellisiin tai olennaisesti puutteellisiin tietoihin. Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että hän ei ole missään vaiheessa antanut virheellisiä eikä puutteellisia tietoja ja hänellä on ollut täysi syy luottaa, että palkka on maksettu oikein.

5.Päätöksen kohtuuttomuus

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että työnantajan tekemä virkasuhteen palkkausta koskeva muutospäätös on kohtuuton, koska hän tekee nykyisin tismalleen samaa työtä kuin aiemmin.

Lähemmin oikaisuvaatimuksentekijän perustelut ilmenevät liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Hinnoittelutunnuksen muuttaminen

Esittelijä toteaa, että rehtori ********** on ottanut oikaisuvaatimuksen tekijän Stadin aikuisopistoon 27.5.2013 (§ 85). Päätöksen lisäksi on tehty viranhoitomääräys palkanlaskentaa varten, jossa ilmenee mm. hinnoittelutunnus ja palkan määrä. Hinnoittelutunnus ja palkanmäärä on merkitty viranhoitomääräykseen virheellisesti ylemmän korkeakoulututkinnon (43004004) mukaan, vaikka siihen olisi tullut merkitä opistoasteen hinnoittelutunnus ja palkka.

Rehtori ********** on 26.9.2018 muuttanut oikaisuvaatimuksen tekijän viranhoitomääräyksessä olleen virheellisen hinnoittelutunnuksen oikeaksi hinnoittelutunnukseksi eli opistoasteen hinnoittelutunnukseksi (43004006) ja oikaissut palkan määrän oikean hinnoittelutunnuksen mukaiseksi.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on ollut ennen Stadin aikuisopistossa työskentelyä Helsingin kaupungin Stadin ammattiopistossa ja sosiaali- ja terveysalanoppilaitoksessa. Tällöin hänelle on OVTES:n mukaan maksettu oikean hinnoittelutunnuksen mukaista palkkaa eli opistoasteen mukaista palkkaa.

Stadin ammatti- ja aikuisopistossa noudatetaan kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimusta. Rehtorilla ei ole toimivaltaa sijoittaa opettajaa muuhun kuin OVTES:n mukaiseen oikeaan palkkahinnoittelu-kohtaan. ********** on myös todennut, että oikaisuvaatimuksen tekijän nyt esittämä väite siitä, että rehtori olisi tarkoituksella ylittänyt toimivaltansa antaakseen oikaisuvaatimuksen tekijälle parempaa palkkaa, kuin OVTES:n palkkahinnoittelukohta edellyttää, ei pidä paikkaansa.

Oikaisuvaatimus ei ole kohdistunut rehtori Syväniemen virkaan ottamispäätökseen 27.5.2013 (§ 85).

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.02.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen

Lisätietojen antaja

Tarja Malmivirta, palvelussuhdepäällikkö, puhelin: 09 310 86235

tarja.malmivirta@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 23 k.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.