Työryhmän asettaminen, Välitystili-työryhmä, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-000652
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 21
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sosiaali- ja terveystoimialan välitystili-työryhmän perustaminen

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti perustaa välitystilitoimintaa kehittävän työryhmän ja nimetä siihen seuraavat jäsenet:
  • Anne Qvist, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö, Työryhmän puheenjohtaja
  • Helena Leminen, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Toimeentulotuen maksupäällikkö
  • Anne Peltola, Perhe- ja sosiaalipalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Maria Dahlström, Terveys- ja päihdepalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Tuula Torkell, Terveys- ja päihdepalvelut, Terveydenhoitaja
  • Sirkku Jantunen, Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut, Johtava sosiaalityöntekijä
  • Mika Porvari, Hallinto, Toiminnansuunnittelija, Työryhmän sihteeri

Työryhmä voi halutessaan kutsua kuultavaksi asiantuntijoita.

Työryhmä toimii vuoden 2020 loppuun asti tai siihen asti, kun se saa tehtävänsä valmiiksi.

Päätöksen perustelut

Välitystili on sosiaalitoimen toimenpide, jossa haetaan henkilön etuus tai muu tulo maksettavaksi sosiaalitoimelle ja hoidetaan asiakkaan eduksi tämän rahaliikennettä. Asiakkaan rahavarat otetaan välitykseen tilanteissa, joissa hän ei pysty itse huolehtimaan rahavaroistaan siten, että toimeentulo tai elatusvelvollisuus olisi turvattu.

Välitystilitoiminnan nykytilanteesta on tehty selvitys, jonka keskeiset havainnot olivat:
  • Asiakkaiden palvelutarpeen sekä työ- ja toimintakyvyn tarkastelussa on puutteita.
  • Nykyinen toimintamalli on kallis eikä osallista asiakasta.
  • Työnjako sosiaali- ja terveystoimialan työntekijöiden välillä ei ole kaikilta osin tarkoituksenmukainen.
  • Edunvalvontaprosessi on sirpaleinen ja työnjako epäselvä välitystilitoiminnan ja edunvalvonnan välillä.

Palvelujen uudistamisen ydinryhmä linjasi 5.11.2018, että välitystilitoiminnan kehittäminen liittyy paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluprosessiin. Lisäksi linjattiin, että nimetään työryhmä, jonka tehtävänä on selkeyttää toiminnan periaatteet ja yhteistyömuodot uudistamalla nykyinen pysyväisohje ja toteuttaa uuden ohjeen jalkautus.

Välitystilityöryhmän tehtävänä on:
  • Välitystilitoiminnan palveluprosessin tehostaminen etuuksien välitystä koskevia ohjeistuksia ja toimintakäytäntöjä tarkentamalla, henkilöstöä kouluttamalla ja työnjakoa kehittämällä.
  • Palveluprosessia tehostamalla vähentää välitystilien määrää ja edistää asiakkaiden omatoimista raha-asioiden hoitamista ja taloudenhallintaa.

Työryhmä hyödyntää kehittämisessä välitystiliselvityksen tuloksia.

Päätös tullut nähtäväksi 14.02.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Mika Porvari, toiminnansunnittelija, puhelin: 040 3341703

mika.porvari@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Välitystiliselvitys

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.