Sitovat toiminnalliset tavoitteet vuonna 2019, pelastuslaitos
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen 2019
Päätös
Pelastuslautakunta päätti merkitä tiedoksi sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen ja todeta, että asia ei aiheuta enempiä toimenpiteitä.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
1) Onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä omatoimisen varautumisen kehittämiseksi kuntalaisiin sekä alueella toimiviin tahoihin kohdistetaan turvallisuuteen ja onnettomuusriskien hallintaan liittyviä toimenpiteitä. Vuoden 2019 turvallisuuspistekertymätavoite on vähintään 8000.
Tavoite ei toteutunut. Tavoitteesta jäätiin 6 %, toteuman ollessa 7520. Noususuhdanteen myötä kiihtynyt yksityissektorin kysyntä on lisännyt huomattavasti henkilöstön vaihtuvuutta. Poistumaa ei kyetä korvaamaan uusrekrytoinneilla riittävän nopeasti. Tilanteen korjaamiseksi valvontatoimintaan on lisätty 3 henkilötyövuotta vuodelle 2020.
2) Pelastustoiminnan toimintavalmius on riittävä ja tarkoituksenmukainen. I-riskialueella pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen ensimmäisellä 1+3 vahvuisella yksiköllä on enintään 6 minuuttia vähintään 50 %:ssa tehtävistä.
Tavoite toteutui. Toteuma oli 51 %.
3) Kiireellinen ensihoito toteutuu tilaajan vaatimusten mukaisesti. Ensihoidon tavoittamisviive on enintään 8 minuuttia vähintään 70 %:ssa kiireellisyysluokkien A ja B tehtävistä ja maallikoiden havaitsemista kammiovärinäpotilaista selviytyy vähintään 32 %.
Tavoitteet toteutuivat osittain. Kammiovärinäpotilainen selviytymisaste oli 71 %. Sen sijaan tavoittamisviive oli 64 %. Poikkeama johtuu kiireellisen ensihoidon runsaasta tehtävämäärästä suhteessa ensihoitoyksiköiden kapasiteettiin. Korjaavana toimenpiteenä vuodelle 2020 on lisätty yksi 12 tunnin ensihoitoyksikkö.
4) Henkilöstön osaaminen kehittyy jatkuvasti ja työkykyä edistetään. Täydennyskoulutuksen määrä on sama kuin vuonna 2018, sairauspoissaolot eivät kasva ja varhaisen tuen menettelyt toteutuvat.
Tavoitteet toteutuivat osittain. Täydennyskoulutuksen määrä toteutui ylittäen 5 % vuoden 2018 tason ja lyhyet sairauspoissaolot toteutuivat vuoden 2018 tasolla tuloksella 0,91 %. Varhaisen tuen toimenpiteiden toteutumisaste oli 60 %, kun tavoite oli 100 %. Korjaavana toimenpiteenä esimiesten valmennusta lisätään ja HR tehostaa prosessin seurantaa.
5) Pelastuslaitoksen toiminta on tuottavaa kaupungin kasvu ja palvelutarpeen muutokset huomioiden. Tulosbudjetti ei ylity.
Tavoite toteutui.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Päätös tullut nähtäväksi 13.02.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010