Virkasuhteen täyttäminen, kaupunkiympäristön toimiala, hallinto- ja tukipalvelut, hankintapäällikkö, työavain KYMP-04-25-20

HEL 2020-005415
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 27

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja tukipalvelut -palvelukokonaisuuden hankintapäällikön viran täyttäminen

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti valita Nina Sundellin hallinto- ja tukipalvelut -palvelukokonaisuuden hankintapäällikön virkaan 10.8.2020 lukien 6 400 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus perusti uuden hankintapäällikön viran päätöksellään 20.4.2020 § 248.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5-kohdan mukaan toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtaja ei ole delegoinut toimivaltaa hallintojohtajan suoran alaisen valinnasta, joten toimialajohtaja on toimivaltainen päättämään asiasta.

Viran täyttömenettely

Virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 22.4.- 7.5.2020. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, Helsingin Sanomissa, Oikotiellä, TE-palveluissa, Duunitorilla, LinkedIn-verkkopalvelussa, Twitterissä ja Facebookissa.

Hankintapäällikkö vastaa uuden hankintapalvelun perustamiseen liittyvän muutoksen läpiviennistä, toimialan hankintapalvelujen johtamisesta ja toimialan hankintatoimen kokonaisvaltaisesta toiminnasta.

Hankintapäällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Virassa edellytetään kokemusta hankintatoimesta sekä hankintojen johtamisesta ja kehittämisestä.

Hakuilmoituksen mukaan virkaan etsittiin henkilöä, jolla on useamman vuoden kokemusta johtamis- ja esimiestyöstä. Lisäksi eduksi luettiin kokemus julkisista hankinnoista ja hankintalain soveltamisesta, strateginen näkemys hankintatoimesta ja käytännön kokemus vaativista hankinnoista sekä aikaisempi kokemus johdon kumppanina toimimisesta.

Virkoja täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa 55 henkilöä, joista 6 ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto hakijoista.

Hakemusten perusteella ensimmäiseen haastatteluun kutsuttiin yhdeksän henkilöä: ********** Haastattelun suorittivat ajalla 12.-20.5.2020 **********

Hakemusten ja haastattelujen perusteella psykologiseen henkilöarviointiin kutsuttiin neljä hakijaa: ********** Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 27.-28.5.2020.

Toiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat 8.-9.6.2020 **********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Hankintapäällikön tehtävässä korostuu toimialan hankintapalvelujen johtaminen ja yhteisen hankintatoimen kokonaisvaltaisesta toiminnasta vastaaminen. Hankintapäällikkö vastaa uuden hankintapalvelun perustamisesta ja muutoksen läpiviennistä.

Haastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomioita johtamisotteeseen ja muutosjohtamisen valmiuksiin, verkostojen johtamiseen ja hyödyntämiseen, johdon kumppanina toimimiseen ja asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämiseen.

Toimialajohtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, tutkinnon sekä haastatteluista ja psykologisista henkilöarvioinneista ilmenevien seikkojen perusteella, että Nina Sundell on hankintapäällikön virkaan parhaiten soveltuva.

Nina Sundellin valintaa puoltaa monipuolinen ja hyvä kokemus hankintapalvelujen johtamisesta, hankintatoimesta ja vaativista hankinnoista sekä hankintapalvelujen kehittämisestä. Hänellä on kokemusta myös rakentamiseen liittyvistä hankinnoista.

Hänen vahvuutenaan on tavoitteellinen, ratkaisukeskeinen ja keskusteluhakuinen johtamisote. Hänellä on erityisesti kokemusta hankintatoimen strategisesta suunnittelusta, hankintapalvelun uudelleenorganisoinnista ja muutosjohtamisesta sekä hankintojen uuden toimintamallin käyttöönotosta. Hänellä on näyttöä osallistavasta ja valmentavasta johtamisesta hankintojen toimintamallin toteutuksessa ja kehittämisessä yhteistyössä ydintoiminnan ja henkilöstön kanssa. Erityistä kokemusta hänellä on hankintojen onnistuneesta organisoimisesta hankintayksikköön, missä erinomaisilla neuvottelu- ja vuorovaikutustaidoilla on ollut keskeinen rooli. Lisäksi hänellä on kokemusta asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämisestä vastatessaan organisaation hankintojen toimintamallin muutoksesta.

Hän on aktiivinen toimija hankintoihin liittyvissä verkostoissa – hän on ollut mukana mm. kaupunkitason hankintojen ohjausryhmätyöskentelyssä sekä kansallisessa julkisten hankintojen foorumissa. Verkostojen kautta hänellä on myös kaupunkiympäristön toimialan toimintaympäristön tuntemusta.

Hänen toiminnassaan näkyy kyky hahmottaa hankintapalvelun tehtävä osana koko kaupungin strategisten tavoitteiden saavuttamista ja hankintojen johtamista.

Hänen toiminnassaan yhdistyy linjakas näkemyksellisyys, innostava ja valmentava johtamisote, aktiivinen ja vakuuttava vuorovaikutus, rakentava yhteistyö sekä muutosten toimeenpanokyky ja vastuunkanto.

Hänellä on seitsemän vuoden kokemus johtamistyöstä ja näyttöä myös muutoksen johtamisesta suurehkossa asiantuntijaorganisaatiossa, joka luo hyvät edellytykset hoitaa tehtävää menestyksekkäästi myös toimintaympäristön muuttuessa.

Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anne Lappalainen, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 09 310 64928

anne.k.lappalainen@hel.fi

Päättäjä

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto KYMP-04-25-20 henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.