Hankinta, hammaslaboratoriopalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-007198
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 77
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hammaslaboratoriopalvelujen hankinta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammaslaboratoriopalvelujen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset:

Perusprotetiikka:

HammaslaboratorioValittu positioihin
KotiHammas Oy1, 3, 6,10,12
Loisto laboratoriot Oy1
Plusterveys-Kvalident Oy1
Oral Hammaslaboratorio2, 4, 5, 6, 7, 8, 9
3Dent Oy9

Oikomishoidon työt ja Fränkel-kojeet:

HammaslaboratorioValittu positioihin
Oral Hammaslaboratorio13,14,15, 23, 24, 26
OK Dental Oy16,17,18,19, 20, 21
Viphammas Oy22
Hamtek Oy27,28
 
 

Päätöksen liitteistä 1,2 ja 3 ilmenevät kuhunkin positioon valitut tarjoajat ja positiokohtainen kokonaisvertailuhinta ja liitteessä 4 on yhteenveto tarjoajista.

Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit ja rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiokaudet huomioiden on noin 6 Me:tä (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tilaajan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollon nykyiset hammaslaboratoriopalvelujen sopimukset päättyvät 27.1.2021.

Hammaslaboratoriopalvelujen kilpailutus on koskenut tavanomaiseen protetiikkaan, purennan kuntoutukseen ja purentafysiologiaan sekä oikomishoitoon liittyviä laboratoriotöitä sekä Fränkel-kojeita.

Hankintamenettely ja tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 2.10.2020.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 15.10.2020 klo 16:00 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 20.10.2020. Määräaikaan 9.11.2020 klo 10 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat 11 tarjoajaa:

- 3Dent Oy, Y-tunnus FI26048125

- Hammaslaboratorio Hamtek Oy, ei Y-tunnusta

- Hammaslaboratorio Takahammas Oy, Y-tunnus FI10885439

- Hammaslaboratorio Viphammas Oy, Y-tunnus 2797146-4

- InteraDent Finland Oy, Y-tunnus 0689862-4

- KotiHammas Oy, Y-tunnus 2547260-2

- Loisto laboratoriot Oy, Y-tunnus 2952550-5

- Lumi Dental Oy, Y-tunnus FI27250499

- OK Dental Oy, Y-tunnus FI30980134

- Oral Hammaslaboratorio, Y-tunnus 2217415-9

- Plusterveys-Kvalident Oy, Y-tunnus FI05807217

Valintaperusteet

Hankinnassa valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin positiokohtainen hinta. Valinnat tehtiin positiokohtaisesti. Tarjoajan tuli tarjota kaikkia positioon kuuluneita töitä / työvaiheita, jotta hän pääsi mukaan position hintavertailuun. Hankinnassa oli yhteensä 27 positiota.

Positioon valittujen tarjoajien määrään vaikutti tarjoajan ilmoittama, tarjottavien töiden määrä (kuukausitasolla / vuositasolla). Hammaslaboratorioita valittiin jokaiseen positioon niin monta, että tilaajan arvioima positiokohtainen tarve vuositasolla (arvioitu tilatavien töiden määrä) täyttyi. Positioissa, joihin on valittu useampi tarjoaja, ensisijaisuusjärjestys sopimuskauden aikana määräytyy halvimman vertailuhinnan perusteella.

Lisäksi valintaan vaikutti suun terveydenhuollon työryhmän tekemä, tarjoajan tilojen auditointi. Auditointilomake oli tarjouspyynnön liitteenä. Auditoinnin perusteella tarjoajan tilat joko hyväksyttiin, jolloin tarjoaja pääsi mukaan hintavertailuun tai hylättiin, jolloin tarjoaja ei päässyt hintavertailuun.

Palvelun laadulliset vaatimukset olivat tarjouspyynnössä ehdottomina vaatimuksina.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjoajien henkilökunnan tarjouspyynnössä vaadittujen pätevyysvaatimusten täyttymisen vastaavien hammasteknikoiden osalta (koulutus ja kokemus tarjotuista töistä). Muun tähän palveluhankintaan osallistuvan henkilökunnan koulutus sekä kaikkien kielitaito tarkistetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti ennen sopimuksen tekoa.

Tilojen auditointi

Tarjouspyynnön liitteenä olleessa auditointilomakkeessa oli kerrottuna, että tilaaja auditoi niiden hammaslaboratorioiden tilat, jotka näyttävät alustavan vertailun mukaan tulevan valituiksi palveluntuottajiksi. Lisäksi oli kerrottu, että asiantuntijaryhmä arvioi tarjoavan hammaslaboratorion ne tilat, joissa suurin osa tarjotuista hammasteknisistä töistä valmistetaan. Vaatimuksena oli, että auditoitavan hammaslaboratorion tulee sijaita niin, että Helsingistä lähtevä työryhmä kykenee tekemään auditoinnin matkoineen yhden työpäivän aikana (klo 8-16).

Suun terveydenhuollon henkilökunnasta koostunut työryhmä on käynyt 17.11.2020 ja 26.11.2020 auditoimassa niiden tarjoajien tilat, jotka näyttivät alustavan vertailun perusteella tulevan valituiksi palveluntuottajiksi.

Hammaslaboratoriolle lähetetään hammaslaboratoriokohtainen yhteenveto auditoinnin tuloksista.

Kaikki auditoidut hammaslaboratoriot hyväksyttiin auditoinnissa.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Kaikki tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.

Hammaslaboratorio Lumi Dental Oy:n ja InteraDental Finland Oy:n tarjoukset hylätään. Molemmat tarjoajat ovat ilmoittaneet, että tarjotut työt tehdään pääosin alihankintana Hong Kongissa. Tarjouspyynnön auditointilomakkeessa oli kerrottuna, että tilaaja auditoi tarjoajan ne tilat, joissa suurin osa tarjottavista töistä tehdään. Lisäksi oli kerrottuna, että tilojen tulee olla auditoitavissa yhden työpäivän kuluessa. Kummankaan tarjoajan osalta auditointia ei ole mahdollista suorittaa työpäivän kuluessa.

Plusterveys- Kvalident Oy hylätään positiossa 2, koska tarjoaja ei ollut antanut mitään hintaa position kohtaan ”pinteet purentakiskoon”.

3Dent Oy hylätään positioissa 1 ja 12, koska tarjoaja ei ollut antanut mitään hintaa kohtiin: ”pinteet purentakiskoon” ja ” kuitulujitteinen, pintakiinnitteinen kevytsilta yhden hampaan korvaamiseksi, kolmen hampaan alueelle”.

Tarjouksen täsmennyspyyntö on lähetetty seuraaville tarjoajille:

HammaslaboratorioTäsmennyspyynnön syy 
Hamtek OyAsiakkaalle annettava valmistusasiakirja.
Takahammas OyValviran / Fimean laiterekisterinumero(t).
InteraDent Finland OyAlihankkijan /alihankkijoiden yhteystiedot ja varahenkilöjärjestelmän täsmentäminen.
KotiHammas OyVastaavan hammasteknikon työkokemus tarjotuista töistä, valmistusasiakirja suomen kielisenä sekä laiterekisteröintinumero.
OK Dental OyVarahenkilöjärjestelmän täsmentäminen, valmistusasiakirja, selvitys tarjouksessa annetuista hinnoista ja hinnoittelun perusteet sekä tarjottujen töiden valmistamiseen (määrään) pyydetty selvitys.
Oral HammaslaboratorioVastaavan hammasteknikon työkokemus tarjotuista töistä.
3Dent OyValmistusasiakirja, Laadunhallintajärjestelmän kuvaus, Vastaavan hammasteknikon työkokemus tarjotuista töistä
 
 

Hammaslaboratoriot vastasivat täsmennyspyyntöihin asetetussa määräajassa. Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet saadut täsmennykset hyväksyneet ne InteraDent Finland Oy:tä lukuun ottamatta. InteraDent Finland Oy ei ilmoittanut alihankkijansa yhteystietoja täsmennyspyynnöstä huolimatta.

Muiden tarjoajien tarjoukset vastasivat kaikilta osin tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.

Valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 27.11.2020 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.

Positiokohtaiset kokonaisvertailuhinnat ja valitut hammaslaboratoriot käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevista vertailutaulukoista (liitteet 1, 2 ja 3).

Vertailutaulukoissa ei ole mukana hylättyjen hammaslaboratorioiden yhteisvertailuhintoja, eikä positioissa hylättyjen tarjoajien positiokohtaisia vertailuhintoja.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi

Sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen, yhden vuoden mittaiseen optiokauteen (1+1), jonka käyttöönotosta päätetään viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien hammaslaboratorioiden kanssa tai vain osan kanssa. Lisäksi optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista hammasteknisistä töistä tai vain osasta töitä.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 22.9.2020 § 15.

Lautakunta on oikeuttanut päätöksessään terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Päätös tullut nähtäväksi 11.12.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Päättäjä

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Perusprotetiikka_kokonaisvertailuhinta
2. Liite 2. Oikomishoito_kokonaisvertailuhinta
3. Liite 3. Fränkel kojeet_kokonaisvertailuhinta
4. Liite 4. Vertailutaulukko tarjoajat_

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.