Hankinta, lääkäripalvelut yksityisessä tehostetussa palveluasumisessa asuville, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-008393
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 25
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Yksityisen palveluasumisen lääkäripalvelujen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia yksityisen palveluasumisen lääkäripalveluja seuraavilta palveluntuottajilta:

1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
2. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt Terveystalo Julkiset Palvelut Oy saa hoitaakseen 65 % tarjouskilpailun piirissä olevista asukkaista. Toiseksi eniten vertailupisteitä saanut Mehiläinen Terveyspalvelut Oy saa hoitaakseen 35 % tarjouskilpailun piirissä olevista asukkaista. Helsingin kaupunki päättää viimekädessä yksiköiden jakautumisesta palveluntuottajien välillä.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetussa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tarjousten valinta on tehty vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 4 500 000 euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Hankinnan suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2021–30.4.2024. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen.

Päätös on ehdollinen kummankin palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.11.2020 § 214 hyväksyä yksityisen palveluasumisen lääkäripalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Tarjouskilpailu järjestettiin lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 25.11.2020 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 7.12.2020 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 9 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 14.12.2020.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Hankinnan kohteena oleva ostopalvelu koskee lääkäripalvelua asukkaille niissä tehostetun palveluasumisen yksiköissä, joihin Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala on ohjannut myönteisen hoitotasoratkaisun saaneita asiakkaitaan ympärivuorokautiseen hoitoon tai jotka on hyväksytty palvelusetelituottajiksi.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 11.1.2021 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä kuusi (6) tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- Esperi Lääkäripalvelut Oy
- Kliinikko Maria 9
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Solo Health Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli asetettu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä lähetti Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n ilmoittaman referenssinkohteen referenssiyhteyshenkilölle kirjallisen täsmennyspyynnön referenssin yksityiskohtaisemmasta sisällöstä koskien kotihoidon- sekä tehostetun palveluasumisen yksiköiden määrää ja tuotetun palvelun kokonaiskestosta. Saadun kirjallisen vastauksen perusteella Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n referenssi täytti referenssikohteelle tarjouspyynnöllä ja sen liitteellä 1 (Palvelukuvaus) asetetut vaatimukset.

Tarjouksen täsmentäminen ei vaarantanut tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, eikä se johtanut tarjouksen parantamiseen.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut tarjoajien soveltuvuudelle tarjouspyynnössä ja sen liitteinä olleilla hankinta-asiakirjoilla asetetut vaatimukset lukuun ottamatta pakollisia poissulkuperusteita, jotka tarkastetaan palveluntuottajan osalta päätöksenteon jälkeen ennen sopimuksen allekirjoittamista palveluntuottajan toimittamien rikosrekisteriotteiden ja muiden vaadittavien lisäselvitysten perusteella.

Päätös on ehdollinen palveluntuottajien osalta, kunnes palveluntuottajat ovat toimittaneet selvitykset pakollisten poissulkuperusteiden osalta eikä palveluntuottajia koske mikään pakollinen poissulkuperuste.

Hankintatyöryhmä on myös tarkastanut saapuneiden
tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarjouspyynnössä ja sen liitteillä olleilla hankinta-asiakirjoilla asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukaisesti.

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu toteutettiin hankinnan ehtojen mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jonka perusteet oli tarjouspyynnön mukaisesti määritelty seuraavasti:

”Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Vertailussa käytetään 80 % tarjoajan antamaa asukkaan asumisvuorokauden hintaa (alv 0 %) ja 20 % tarjoajan tarjoamasta sopimuskauden laatutasoon sidotusta prosenttimäärästä (ns. laatutakuumalli).

Hinnaltaan halvin tarjous saa hinnan osalta vertailussa 80 pistettä. Muiden tarjousten pisteytys suhteutetaan halvimpaan kaavalla: (halvin hinta / verrattava hinta) x 80.

Laatupisteitä annetaan tarjoajan antaman laatutakuuprosentin mukaan. Laatutakuuprosentilla varmistetaan, että tarjoajat sitoutuvat sopimuskauden aikana korkeaan laatutasoon. Laatutakuuprosentin vaihteluväli, jolta tarjoaja asettaa laatutakuuprosentin, on 5-9%”.

Laatupisteet annetaan seuraavasti:

5 % 0 pistettä
6 % 5 pistettä
7 % 10 pistettä
8 % 15 pistettä
9 % 20 pistettä.

Tarjoaja saattoi jättää yhden (1) tarjouksen.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja saa hoitaakseen 65 % palvelun piirissä olevista asukkaista. Toiseksi eniten vertailupisteitä saanut tarjoaja saa hoitaakseen 35 % asukkaista. Helsingin kaupunki päättää viimekädessä yksiköiden jakautumisesta palveluntuottajien välillä. Valitsemalla kaksi palveluntuottajaa kaupunki pyrkii turvaamaan yhdenmukaiset käytännöt ja toimintatavat eri yksiköissä, varmistamaan palveluntuottajien riittävän kyvykkyyden joustavaan toimintaan sekä mahdollistamaan kaupungin kannalta hallinnoitavissa olevan toimintamallin.

Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tarjousten laatu arvioitiin edellä kuvatun niin sanotun laatutakuumallin perusteella, jossa Helsingin kaupunki vähentää tarjoajan tarjouksessaan ilmoittaman laatutakuuprosentin suuruisen osuuden kuukausittain palveluntuottajalle tapahtuvista maksusuorituksista.

Laatutakuumallin perustana olevan laatutason arvioinnin kokonaisarvion yksityiskohdat, kuten mittarit ja raportointivelvollisuudet, oli kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 1 (Palvelukuvaus). Tarjoajien tuli tarjouksia jättäessään valita laadun vakuudeksi jäävä osuus 5–9 % väliltä, joka oikeutti 0–20 laatupisteeseen. Kukin tarjoaja ilmoitti laatutakuun osalta suurimman laatutakuuprosentin ja saivat näin ollen laatuvertailusta enimmäispistemäärän. Tehty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1.

Palveluntuottajiksi valittiin tarjousvertailussa parhaat vertailupisteet saaneet kaksi (2) tarjoajaa. Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan valittujen palveluntuottajien kapasiteetti ja erityisosaaminen riittävät turvaamaan palvelulle arvioidun tarpeen.

Sopimus

Suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2021–30.4.2024. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen, jonka käyttöönotosta Helsingin kaupunki päättää erikseen viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluilla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätös tullut nähtäväksi 03.03.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Johanna Rosenberg, apulaisylilääkäri, puhelin: 09 310 76719

johanna.rosenberg@hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja