Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korotus

HEL 2020-011397
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 7 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hoitokoti Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista.

Oikaisuvaatimus on saapunut säädetyn määräajan päättymisen jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Oikaisuvaatimus

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 17.11.2020 § 217 tehnyt päätöksen koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista.

Wilhelmiina Palvelut Oy:n (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 21.12.2020. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä.

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa 25.11.2020. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on saanut päätöksestä tiedon 2.12.2020. Oikaisuvaatimuksen tekemisen määräaika on päättynyt 16.12.2020. Oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa.

Oikaisuvaatimus tulee jättää myöhästyneenä tutkimatta.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen kohde ja asianosaisuus

Sosiaali- ja terveyslautakunta teki 17.11.2020 § 217 päätöksen palvelusetelin arvon korottamisesta. Lautakunnan päätös ei koske palveluntuottajia ohjaavan palvelukohtaisen sääntökirjan muutoksia. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.11.2020 § 217 koski palvelusetelin saajaan etuutta, joten palveluntuottaja ei ollut päätöksen asianosainen, eikä näin oikeutettu saamaan päätösotetta. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kunnan jäsen, ja sillä on ollut oikeus tehdä oikaisuvaatimus.

Sääntökirjasta päättäminen

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat. Palvelusetelikohtaisen sääntökirjan ja sen muutokset hyväksyy siten sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.

Mikäli palveluntuottaja ei ole tyytyväinen palvelusetetelin sääntökirjan muutoksiin, siitä säädetään sääntökirjassa seuraavasti: ”Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin ja ehtoihin. Kunta ilmoittaa muutoksista palveluntuottajille kirjallisesti päätöksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluntuottaja ei hyväksy muuttuneita sääntöjä, tulee sen ilmoittaa siitä kirjallisesti kunnalle 30 päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä. Tällöin kunta tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymispäätöksen perumisesta. Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, sitoutuu palveluntuottaja noudattamaan muuttuneita ehtoja muutosilmoituksessa mainitusta päivästä lukien.” Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyy päätöksellään päivitetyn sääntökirjan tammikuussa 2021, minkä jälkeen muutoksista ilmoitetaan palvelusetelituottajille, ja palvelusetelituottaja voidaan sen omalla ilmoituksella poistaa palvelusetelituottajista sääntökirjan edellä kuvatun kohdan mukaisesti.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 17.11.2020 § 217

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti korottaa ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa niin, että 1.1.2021 alkaen palvelusetelin arvo on alla olevan taulukon mukainen. Palvelusetelillä voi maksaa hoivan, perusmaksun ja aterioiden kustannuksia. Aiemmin palvelusetelillä ei ole voinut kattaa ateriakustannuksia.

Nettotulot euroa/kkPalvelusetelin arvo euroa/kk
900 euroa tai alle3 300
901 - 1 0003 200
1 001 - 1 1003 100
1 101 - 1 2003 000
1 201 - 1 3002 900
1 301 - 1 4002 800
1 401 - 1 5002 700
1 501 - 1 600 2 600
1 601 - 1 7002 500
1 701 - 1 8002 400
1 801 -1 9002 300
1 901 - 2 0002 200
2 001 - 2 1002 100
2 101 - 2 2002 000
2 201 - 2 3001 900
2 301 - 2 4001 800
2 401 - 2 5001 700
2 501 - 2 6001 600
2 601 - 2 700 1 500
2 701 - 2 8001 400
2 801 - 2 9001 300
2 901 - 3 000 1 200
3 001 - 3 1001 100
3 101 - 3 2001 000
3 201 - 3 300900
3 301 - 3 400800
3 401 - 3 500700
3 501 - 3 600600
3 601 ja yli500
Käsittely

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.01.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.