Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korotus
Hoitokoti Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista.
Oikaisuvaatimus on saapunut säädetyn määräajan päättymisen jälkeen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Oikaisuvaatimus
Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 17.11.2020 § 217 tehnyt päätöksen koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista.
Wilhelmiina Palvelut Oy:n (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 21.12.2020. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä.
Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa 25.11.2020. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on saanut päätöksestä tiedon 2.12.2020. Oikaisuvaatimuksen tekemisen määräaika on päättynyt 16.12.2020. Oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa.
Oikaisuvaatimus tulee jättää myöhästyneenä tutkimatta.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen kohde ja asianosaisuus
Sosiaali- ja terveyslautakunta teki 17.11.2020 § 217 päätöksen palvelusetelin arvon korottamisesta. Lautakunnan päätös ei koske palveluntuottajia ohjaavan palvelukohtaisen sääntökirjan muutoksia. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.11.2020 § 217 koski palvelusetelin saajaan etuutta, joten palveluntuottaja ei ollut päätöksen asianosainen, eikä näin oikeutettu saamaan päätösotetta. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kunnan jäsen, ja sillä on ollut oikeus tehdä oikaisuvaatimus.
Sääntökirjasta päättäminen
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat. Palvelusetelikohtaisen sääntökirjan ja sen muutokset hyväksyy siten sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.
Mikäli palveluntuottaja ei ole tyytyväinen palvelusetetelin sääntökirjan muutoksiin, siitä säädetään sääntökirjassa seuraavasti: ”Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin ja ehtoihin. Kunta ilmoittaa muutoksista palveluntuottajille kirjallisesti päätöksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluntuottaja ei hyväksy muuttuneita sääntöjä, tulee sen ilmoittaa siitä kirjallisesti kunnalle 30 päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä. Tällöin kunta tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymispäätöksen perumisesta. Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, sitoutuu palveluntuottaja noudattamaan muuttuneita ehtoja muutosilmoituksessa mainitusta päivästä lukien.” Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyy päätöksellään päivitetyn sääntökirjan tammikuussa 2021, minkä jälkeen muutoksista ilmoitetaan palvelusetelituottajille, ja palvelusetelituottaja voidaan sen omalla ilmoituksella poistaa palvelusetelituottajista sääntökirjan edellä kuvatun kohdan mukaisesti.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 17.11.2020 § 217
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti korottaa ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa niin, että 1.1.2021 alkaen palvelusetelin arvo on alla olevan taulukon mukainen. Palvelusetelillä voi maksaa hoivan, perusmaksun ja aterioiden kustannuksia. Aiemmin palvelusetelillä ei ole voinut kattaa ateriakustannuksia.
Nettotulot euroa/kk | Palvelusetelin arvo euroa/kk |
900 euroa tai alle | 3 300 |
901 - 1 000 | 3 200 |
1 001 - 1 100 | 3 100 |
1 101 - 1 200 | 3 000 |
1 201 - 1 300 | 2 900 |
1 301 - 1 400 | 2 800 |
1 401 - 1 500 | 2 700 |
1 501 - 1 600 | 2 600 |
1 601 - 1 700 | 2 500 |
1 701 - 1 800 | 2 400 |
1 801 -1 900 | 2 300 |
1 901 - 2 000 | 2 200 |
2 001 - 2 100 | 2 100 |
2 101 - 2 200 | 2 000 |
2 201 - 2 300 | 1 900 |
2 301 - 2 400 | 1 800 |
2 401 - 2 500 | 1 700 |
2 501 - 2 600 | 1 600 |
2 601 - 2 700 | 1 500 |
2 701 - 2 800 | 1 400 |
2 801 - 2 900 | 1 300 |
2 901 - 3 000 | 1 200 |
3 001 - 3 100 | 1 100 |
3 101 - 3 200 | 1 000 |
3 201 - 3 300 | 900 |
3 301 - 3 400 | 800 |
3 401 - 3 500 | 700 |
3 501 - 3 600 | 600 |
3 601 ja yli | 500 |
Käsittely
Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207
Detta beslut publicerades 27.01.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207