Valtuustoaloite, Vaihtoehto Topeliuksenkadun suunnitelluille raitiotieliikenteelle

HEL 2021-007730
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 48 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Laura Finne-Elosen valtuustoaloitteesta koskien vaihtoehtoa Topeliuksenkadulle suunnitelluille raitiotieliikenteelle

Pelastuslautakunta

Lausunto

Pelastuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupungin pelastuslaitos toteaa seuraavaa: Topeliuksenkatu on yksi kaupungin tärkeistä liikenneväylistä. Pelastuslaitos suorittaa suurimman osan hälytysajosta potilaan tai onnettomuuden suuntaan. Sairaalan suuntaan ajetaan harvoin hälytysajoa, koska potilas pyritään hoitamaan kohteessa niin hyvin, että siirto voidaan suorittaa normaalina ajona. Aloitteeseen on tässä vaiheessa mahdoton ottaa yksityiskohtaisesti kantaa, koska pelastuslaitoksella ei ole tiedossa minkä tyyppisesti raitiolinja on tarkoitus Topeliuksenkadulle rakentaa. Hälytysajon ja sen sujuvuuden kannalta on ratkaisevaa, miten kiskotus on kadulle rakennettu. Helsingissä on raitiotiekiskoja, jotka ovat samassa katutasossa muun liikenteen kanssa ja osittain niissä on sekä auto että raitiovaunuliikennettä. On myös ratkaisuja, joissa on vain raitiovaunuliikennettä ja kiskotus samassa tasossa muun liikenteen kanssa. Kolmannessa ratkaisussa kiskotus on korotetulla kulkualustalla, jolloin niille ei ole muuta liikennettä sallittu. Pelastuslaitoksella on tieliikennelain mukaan oikeus käyttää ajokelpoisia kiskotuksia. Pelastuslaitoksen kannalta se, että rakennetaan raitiovaunukiskotus ei ole niinkään merkityksellistä kuin se, miten kiskotus rakennetaan. Ratkaisevaa on se, voiko pelastuslaitos tukeutua hälytysajossa kiskotukseen, vai onko se rakennettu niin, että siitä ei ole hyötyä hälytysajossa. Liikennevälinemuotoihin tai käytettyyn polttonesteeseen pelastuslaitos ei ota kantaa.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Milloin raitiovaunukiskot kulkevat samassa tasossa muun liikenteen kanssa ja niissä on myös autoliikennettä (Reijolankatu), ratkaisu vastaa normaalia liikennetilannetta myös hälytysajon kannalta. Milloin raitiovaunukiskot kulkevat samalla tasolla muun liikenteen kanssa mutta autoliikenne niillä ei ole sallittua (Mannerheimintie) niistä on suuri apu pelastuslaitoksen hälytysajolle ja ne nopeuttavat hälytysajoa. Korotettujen raitiovaunukiskojen osalta tilanne on haastavampi ja olemme asiasta lausuneet mm. Helsinginkadulle rakennettavien kiskoratkaisujen osalta. Milloin korotus on matala (max. 10 cm) ja sillä ei ole muuta kuin raitiovaunuliikennettä, on ratkaisusta apua hälytysajolle, esimerkiksi Helsinginkatu Linnunlaulun kohdalla. Jos taas kiskotus rakennetaan niin korkeaksi, ettei sille voi nousta tai siitä poistua turvallisesti hälytysajoneuvolla tai muulla ajoneuvolla ja se estää muun liikenteen väistämästä hälytysajoneuvoa, ratkaisu ei ole pelastuslaitoksen kannalta toivottava.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 24.09.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Lisätietojen antaja

Jari Korkiamäki, pelastuspäällikkö, puhelin: 09 310 30060

jari.korkiamaki@hel.fi