Länsiväylän ympäristö, osayleiskaava

HEL 2021-011512
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 511 §

Päätös Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteita koskevasta oikaisuvaatimuksesta

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta Lauttasaari-Seura Drumsö-Sällskapet ry:n oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan 9.5.2023 § 239 tekemästä päätöksestä.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunta on tehnyt 9.5.2023 § 239 päätöksen Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteista. Päätöksellä hyväksyttiin osayleiskaavan valmistelua koskevat suunnitteluperiaatteet päätöksestä ilmenevin muutoksin ja huomioin. Päätöksessä on selostettu suunnittelutyössä mukana olleita vaihtoehtoja, tehtyjä selvityksiä ja vaikutusten arviointeja. Päätöksessä on myös selostettu kaavoituksen aloitusvaiheen vuorovaikutusta, jota on toteutettu kuntalaisten, viranomaisten ja sidosryhmien osallistumisoikeudet turvaten.

Oikaisuvaatimuksen sisältö

Lauttasaari-Seura Drumsö-Sällskapet ry (jäljempänä Lauttasaari-Seura) on esittänyt seuraavat vaatimukset:

1) Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy oikaisuvaatimuksen ja ottaa asian uudelleenkäsittelyyn siitä huolimatta, että päätökseen on liitetty muutoksenhakukielto.

2) Kaupunkiympäristölautakunta poistaa edellä oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksensä ja palauttaa sen uudelleen valmisteltavaksi niin, että lautakunnan päätös ei rajaa pois jatkovalmistelusta mitään vaihtoehtoa. Suunnitteluvaihtoehtojen rajaus tehdään kaavoitusprosessissa perusteellisten ja laaja-alaisten mm. ympäristöllisiä, taloudellisia ja jo olevaan asutukseen kohdistuvia vaikutuksia koskevien selvitysten pohjalta ja osallisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet turvaten.

Lauttasaari-Seuran oikaisuvaatimuksen mukaan kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä on rajattu suunnittelun vaihtoehtoja ja näin ollen päätöksellä on samalla lopullisesti ratkaistu se, etteivät muut vaihtoehdot ole mukana jatkovalmistelussa. Suunnitteluperiaatteet eivät tule enää uudelleen toimielimen päätettäväksi, joten päätöstä voidaan pitää lopullisena ja sitovana. Lauttasaari-Seura huomauttaa, että päätös on myös juridisesti irrallinen maankäyttö- ja rakennuslain kaavoitusprosessista. Edellä mainituista syistä kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen tulisi olla muutoksenhakukelpoinen.

Lauttasaari-Seuran mukaan kaupunkiympäristölautakunta on ylittänyt toimivaltansa päätöstä tehdessään, koska kaupungin hallintosäännöllä ei ole delegoitu suunnitteluperiaatteiden hyväksymistä toimielimelle. Hallintosäännössä lautakunnalle annettu yleinen yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun ja muun maankäytön ohjaamisen tehtävä ei voi sisältää merkittäviä maankäyttöpäätöksiä, jollainen Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteita koskeva päätös on.

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on sekä perustuslain yksilön osallistumisoikeuksia koskevien säännösten vastainen että maankäyttö- ja rakennuslain 2 ja 63 §:n vastainen. Maankäyttö- ja rakennuslain 63 §:ssä säädetään osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja kaavoituksen vireilletulon ilmoittamisesta. Lauttasaari-Seuran mukaan osallistumisoikeuksia ei ole asianmukaisesti huomioitu, koska Länsiväylän ympäristön osayleiskaavoitusta koskevassa osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa 31.1.2022 ei ole mainittu sitä, miten suunnitteluperiaatteet hyväksytään. Suunnitteluperiaatteiden hyväksyminen on lisätty vasta suunnitelman 18.4.2023 päivitettyyn versioon. Lauttasaari-Seura pitää päätöstä myös maankäyttö- ja rakennuslain 2 §:n vastaisena, koska päätös on tehty maankäyttö- ja rakennuslain säännösten ulkopuolella. Lain 2 §:ssä säädetään lain soveltamisalasta. Lauttasaari-Seuran mukaan lainsäännösten ulkopuolella tapahtuvaan suunnitteluun tulisi suhtautua pidättyväisesti, koska se voi vaarantaa kansalaisten osallistumisoikeuksia ja tiedonsaantia.

Kuuleminen

Kuulemista ennen asian ratkaisemista voidaan pitää hallintolain (434/2003) 34 §:n 2 momentin 5 kohdan tarkoittamalla tavalla ilmeisen tarpeettomana huomioon ottaen oikaisuvaatimukseen annetun päätöksen lopputulema.

Perustelut

Lainsäädäntö

Kuntalain (410/2015) 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.

Asian arviointi

Kaupunkiympäristölautakunnan 9.5.2023 § 239 tekemä päätös ei ole maankäyttö- ja rakennuslaissa nimenomaisesti edellytetty päätös, joten päätöksen muutoksenhakukelpoisuutta on arvioitava kuntalain 136 §:n perusteella. Mainitun säännöksen mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa koskeva päätös ei ole muutoksenhakukelpoinen. Päätöksen muutoksenhakukelpoisuutta arvioitaessa on otettava huomioon, minkälaisia oikeudellisia vaikutuksia päätöksellä on ja liittyykö päätökseen oikeussuojan tarvetta.

Kaupunkiympäristölautakunnan 9.5.2023 § 239 tekemä päätös on luonteeltaan kaavoituksen valmistelua ohjaava linjaus. Päätöksellä ei ole sitovasti eikä pysyvästi päätetty sitä, millainen osayleiskaava päätöksessä rajatulle Länsiväylän ympäristölle laaditaan. Maankäyttö- ja rakennuslaissa ei myöskään säädetä kunnalle velvollisuutta tehdä kyseessä olevan kaltaista päätöstä. Toimivalta osayleiskaavan hyväksymiseen on kunnan valtuustolla, joka voi myös päättää, ettei ehdotettua osayleiskaavaa hyväksytä tai palauttaa sen uudelleen valmisteltavaksi. Koska kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä ei ole päätetty sitovasti osayleiskaavan sisällöstä, ei päätöksellä ole oikeudellisia vaikutuksia eikä siihen liity oikeussuojan tarvetta. Näin ollen oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.

Päätöksen lopputulemasta huolimatta kaupunkiympäristölautakunta vastaa kuitenkin selvyyden vuoksi oikaisuvaatimuksessa esitettyihin väitteisiin seuraavaa:

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty. Hallintosäännössä annettu toimivalta on sillä tavoin yleistä, ettei siinä erotella, millaisissa esimerkiksi yleiskaavoitusta koskevissa asioissa ohjaamista voidaan antaa. Kaupunkiympäristölautakunnan päätös koskee yleiskaavoitukseen liittyvän suunnittelun ohjaamista ja on siten hallintosäännössä lautakunnalle annetun toimivallan rajoissa käytettyä päätösvaltaa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman sisältövaatimukset

Länsiväylän ympäristön osayleiskaavoituksen käynnistymisestä ja mielipiteiden antamisesta osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan on ilmoitettu Lauttasaari-lehdessä 26.1.2022 ja Länsituuli-lehdessä 10.2.2022. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 1.-28.2.2022 Helsingin kaupungin internet-sivuilla, Helsingin kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa sekä Jätkäsaaren ja Lauttasaaren kirjastoissa. Yleisön osallistumismahdollisuuksia on lisäksi toteutettu muilla tavoilla kuten mm. asukastilaisuuksilla ja verkkokyselyillä.

Maankäyttö ja rakennuslain 63 §:n mukaan osallistumis- ja arviointisuunnitelman sisältö riippuu kaavan tarkoituksesta ja merkityksestä. Laissa ei ole säädetty suunnitelman tarkemmasta sisällöstä yksityiskohtaisesti. Hallituksen esityksessä Eduskunnalle rakennuslainsäädännön uudistamiseksi (HE 101/1998) todetaan 63 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa, että laaja-alaisissa tai muuten merkittävissä kaavoitushankkeissa osallistumis- ja arviointisuunnitelman tulisi olla laajempi kuin muissa hankkeissa. Suunnitelmassa tulisi tällöin määritellä suunnittelun kohde, suunnittelussa käsiteltävät keskeiset asiat ja ne osalliset, joita suunnittelu koskee. Lisäksi suunnitelmassa tulisi esittää myös ne tavat, joita on tarkoitus käyttää vuorovaikutusmenettelyissä.

On selvää, että Länsiväylän ympäristön osayleiskaava on vaikutuksiltaan merkittävä hanke ja näin ollen myös osallistumis- ja arviointisuunnitelma on hankkeessa tavanomaista merkityksellisempi. Suunnitelmassa on kerrottu yleisellä tasolla, miten osayleiskaavoitus etenee ja mikä on sen alustava aikataulu. Vaikka nähtävillä olleessa suunnitelmassa (31.1.2022 päivätty suunnitelma) ei ole mainittu suunnitteluperiaatteiden hyväksymistä erillisellä päätöksellä, ei suunnitelmaa voida kuitenkaan pitää lainvastaisena, virheellisenä tai suppeana. Osayleiskaavoituksen sisäinen prosessi elää tyypillisesti valmistelun aikana, ja suunnitteluperiaatteiden laatimisesta ja viemisestä kaupunkiympäristölautakuntaan päätettiin vasta skenaariovaiheen jälkeen loppuvuodesta 2022. Päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma on julkaistu osayleiskaavan suunnitteluaineiston yhteydessä mm. kaupunkiympäristölautakunnan esityslistan 18.4.2023 liitteenä sekä Helsingin kaupungin karttapalvelussa. Yksityiskohdan puuttuminen suunnitelmasta ei ole vaarantanut yleisön osallistumisoikeuksia tai tiedonsaantia kaavoituksen valmistelusta.

Sovelletut oikeusohjeet

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Kuntalaki (410/2015) 136 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunta 09.05.2023 § 239

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä 18.4.2023 päivätyt Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteet (liite 3) jatkosuunnittelun pohjaksi
  • että suunnittelussa huomioidaan, että erillisessä suunnittelussa valittavalla satamatunneliratkaisulla on vaikutuksensa siihen, millainen osayleiskaavan ratkaisu Salmisaaressa voi olla
  • Osayleiskaavaluonnos laaditaan siten, että Lauttasaaren ominaispiirteet, merellisyys ja vehreys säilyvät. Samoin tarkastelualueella olevat merkittävät luontoarvot, luonnontilaiset rannat, nykyisten viheralueiden ja puistojen laajuus vähintään säilytetään sekä otetaan huomioon veneilyharrastuksen ja veneilyalan yritystoiminnan tarpeet. Lauttasaaressa mahdolliset meritäytöt minimoidaan ja ne sijoitetaan luonnonrannat säästäen. Meritäyttöalueet ja täyttöjen yhteisvaikutukset Seurasaaren selän vesialueelle tutkitaan jatkosuunnittelun yhteydessä ja haitat luonnolle pyritään estämään.
  • Jatkosuunnittelussa harkitaan osayleiskaavojen jakamista kahteen osaan eli Lauttasaarta ja Salmisaarta käsiteltäisiin erikseen. Selvitetään mahdollisuuksia siirtää asuntorakentamisen kasvua Lauttasaaresta Salmisaareen, kun Länsisataman tunnelin linjaus on selvillä.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi suunnitteluperiaatteet seuraavin muutoksin ja huomioin:

Lauttasaaren osalta

  • valmistelu perustuu ensi sijassa katumaiseen vaihtoehtoon, joka mahdollistaa maltillisemmat merentäytöt ja on kustannuksiltaan sekä päästöiltään pienempi
  • luonnonrannoille ei osoiteta täyttöä
  • Seurasaarenselän vedenlaatu ja virtaama eivät saa heiketä
  • Salmisaaren osalta lautakunta edellyttää, että osayleiskaavassa Lapinlahden veden riittävä vaihtuvuus tulee kyetä turvaamaan

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että katumaisessa vaihtoehdossa huomioidaan satamaliikenteen sujuvuus.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta piti tärkeänä, että Pyrkän kentän jatko ja erityisesti lasten liikuntamahdollisuuksien paraneminen Lauttasaaressa varmistetaan.

Kaupunkiympäristölautakunta myös katsoi, että rakentamisen pääpaino osoitetaan Salmisaareen.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat johtava yleiskaavasuunnittelija Saija Miettinen-Tuoma, johtava yleiskaavasuunnittelija Satu Tarula, liikenneinsinööri Annika Rantala, erityisasiantuntija Alpo Tani, erityisasiantuntija Kati Immonen, projektipäällikkö Kirsi Lilja, lakimies Tuuli Nikulin, aluerakentamispäällikkö Outi Säntti, projektinjohtaja Tuomo Sipilä ja johtaja Pekka Hellström.
Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Palautusehdotus:
Silja Borgarsdottir Sandelin: Asia palautetaan valmisteluun niin, että Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteet valmistellaan uudelleen seuraavin perusteluin/ehdoin:

  • Luovutaan meritäytöstä ja rakentamisesta meren päällä Lauttasaaressa.
  • Täydennysrakentamista mahdollistetaan maltillisesti.
  • Viher- ja virkistysverkostoa säilytetään ja kehitetään ja osoitetaan riittävät alueet myös liikuntapalveluille ja merellisille palveluille.
  • Satamatunnelin suun sijoitusta ei lähtökohtaisesti määritellä Länsiväylän suunnitteluperiaatteissa vaan erillisellä päätöksellä.

Kannattaja: Marleena Isomaa

Palautusehdotus:
Marleena Isomaa: Asia palautetaan valmisteluun niin, että Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteet valmistellaan uudelleen seuraavin perusteluin ja ehdoin:

  • Luovutaan Lauttasaaren tunnelihankkeesta. Tunnelin toteuttaminen olisi kaupungille huomattavan kallis investointi ja edellyttäisi Lauttasaaren asuntotuotannon ja asukasmäärän merkittävää kasvattamista, investointikulujen kattamiseksi.
  • Luovutaan suunnitteluperiaatteissa esitetyistä, tunnelihankkeeseen liittyvistä meritäytöistä. Esitettyjen meritäyttöjen toteutuminen heikentäisi merkittävästi alueen luonto- ja virkistysarvoja, merellisiä ominaispiirteitä sekä vaikuttaisi Seurasaarenselän veden laatuun.
  • Lauttasaaren asukasmäärän lisääntyminen edellyttää toimivia liikenneratkaisuja. Tästä syystä Lemissaarentien ramppi säilytetään tulevissa suunnitteluperiaatteissa.

Kannattaja: Silja Borgarsdottir Sandelin

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Suunnitteluperiaatteet hyväksytään seuraavin muutoksin ja huomioin:

Lauttasaaren osalta

  • valmistelu perustuu ensi sijassa katumaiseen vaihtoehtoon, joka mahdollistaa maltillisemmat merentäytöt ja on kustannuksiltaan sekä päästöiltään pienempi
  • luonnonrannoille ei osoiteta täyttöä
  • Seurasaarenselän vedenlaatu ja virtaama eivät saa heiketä
  • Salmisaaren osalta lautakunta edellyttää, että osayleiskaavassa Lapinlahden veden riittävä vaihtuvuus tulee kyetä turvaamaan

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Vastaehdotus:
Olli-Pekka Koljonen: Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että katumaisessa vaihtoehdossa huomioidaan satamaliikenteen sujuvuus.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta pitää tärkeänä, että Pyrkän kentän jatko ja erityisesti lasten liikuntamahdollisuuksien paraneminen Lauttasaaressa varmistetaan.

Kaupunkiympäristölautakunta myös katsoo, että rakentamisen pääpaino osoitetaan Salmisaareen.

Kannattaja: Jenni Pajunen

Vastaehdotus:
Katri Penttinen: Osayleiskaavaluonnos laaditaan siten, että Lauttasaaren ominaispiirteet, merellisyys ja vehreys säilyvät. Samoin tarkastelualueella olevat merkittävät luontoarvot, luonnontilaiset rannat, nykyisten viheralueiden ja puistojen laajuus vähintään säilytetään sekä otetaan huomioon veneilyharrastuksen ja veneilyalan yritystoiminnan tarpeet. Lauttasaaressa mahdolliset meritäytöt minimoidaan ja ne sijoitetaan luonnonrannat säästäen. Meritäyttöalueet ja täyttöjen yhteisvaikutukset Seurasaaren selän vesialueelle tutkitaan jatkosuunnittelun yhteydessä ja haitat luonnolle pyritään estämään.

Kannattaja: Risto Rautava

Vastaehdotus:
Jenni Pajunen: Jatkosuunnittelussa harkitaan osayleiskaavojen jakamista kahteen osaan eli Lauttasaarta ja Salmisaarta käsiteltäisiin erikseen. Selvitetään mahdollisuuksia siirtää asuntorakentamisen kasvua Lauttasaaresta Salmisaareen, kun Länsisataman tunnelin linjaus on selvillä.

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Pajusen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Risto Rautava: Suunnittelualueen ulkopuolella olevia rantareitin linjauksia tms. ei sisällytetä suunnitteluperiaatteisiin.

Kannattaja: Jenni Pajunen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Silja Borgarsdottir Sandelinin palautusehdotuksen mukaisesti.

Jaa-äänet: 10
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Otto Meri, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 2
Silja Borgarsdottir Sandelin, Marleena Isomaa

Tyhjä: 1
Katri Penttinen

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 10–2 (1 tyhjä).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Marleena Isomaan palautusehdotuksen mukaisesti.

Jaa-äänet: 11
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Otto Meri, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 2
Silja Borgarsdottir Sandelin, Marleena Isomaa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 11–2.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 4
Otto Meri, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Risto Rautava

Ei-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 2
Silja Borgarsdottir Sandelin, Marleena Isomaa

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 7–4 (2 tyhjää).

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Olli-Pekka Koljosen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 1
Otto Meri

Ei-äänet: 12
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Marleena Isomaa, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Olli-Pekka Koljosen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 12–1.

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Risto Rautavan vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 4
Otto Meri, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Risto Rautava

Tyhjä: 3
Silja Borgarsdottir Sandelin, Marleena Isomaa, Sami Kuusela

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 6–4 (3 tyhjää).

6 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Katri Penttisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 1
Sami Kuusela

Ei-äänet: 10
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Marleena Isomaa, Otso Kivekäs, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 2
Olli-Pekka Koljonen, Otto Meri

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Katri Penttisen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 10–1 (2 tyhjää).

18.04.2023 Pöydälle

Sosiaali- ja terveystoimiala 9.3.2022

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 28.2.2022

Esittelijä
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot

Saija Miettinen-Tuoma, johtava yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 09 310 37374

saija.miettinentuoma@hel.fi

Satu Tarula, johtava yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 09 310 37164

satu.tarula@hel.fi

Pasi Rajala, Yleiskaavapäällikkö, puhelin: 09 310 20417

pasi.rajala@hel.fi

Annika Rantala, liikenneinsinööri, puhelin: 040 675 0923

annika.rantala@hel.fi

Kirsi Lilja, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 76793

kirsi.t.lilja@hel.fi

Kati Immonen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 37254

kati.immonen@hel.fi

Paula Hurme, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 26093

paula.hurme@hel.fi

Raimo Pakarinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 31534

raimo.pakarinen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.10.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Tiina Tikkala, ympäristölakimies, puhelin: 09 310 32082

tiina.tikkala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus, Lauttasaari-Seura ry,1.6.2023

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.