Tutkimuslupa, Ikääntyneiden palveluiden sosiaalityöntekijöiden kokemukset interRAI-CA+HELSA-välineen käytöstä asiakastyössä

HEL 2021-011851
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 43
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Ikääntyneiden palveluiden sosiaalityöntekijöiden kokemukset interRAI-CA+HELSA-välineen käytöstä asiakastyössä”

Arviointitoiminnan johtaja

Päätös

Arviointitoiminnan johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Ikääntyneiden palveluiden sosiaalityöntekijöiden kokemukset interRAI-CA+HELSA-välineen käytöstä asiakastyössä” (käytäntötutkimus). Yhteyshenkilö on erityisasiantuntija ********** Tutkimuslupa on voimassa 28.2.2022 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksessa kartoitetaan sosiaalityöntekijöiden kokemuksia interRAI-CA+HELSA-välineen käytöstä. Tutkimuskysymys on: Millaisia kokemuksia ikääntyvien palveluiden työntekijöillä on interRAI-CA+HELSA-välineen käytöstä asiakastyössä? Aineisto kerätään käyttäen elektronista kyselylomaketta kohdejoukkona ikääntyvien asiakkaiden parissa työskentelevät, palvelutarpeen arviointeja tekevät sosiaalityöntekijät. Aineisto analysoidaan käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä, jossa keskeinen lähtökohta tutkimukselle on aineistolähtöisyys. Tutkimusaineisto hävitetään tutkimusraportin valmistuttua.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää arviointitoiminnan johtaja (selvitys, arviointi ja sijoituspalveluihin kohdistuvat tutkimusluvat).

Päätös tullut nähtäväksi 21.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

helena.soini@hel.fi

Päättäjä

Eeva Raulos
vs. arviointitoiminnan johtaja

Liitteet (pdf)

1. Tutkimuslupahakemus 18.10.2021
2. Tutkimuslupahakemus 18.10.2021, liite, allekirjoitussivu
3. Tutkimuslupahakemus 18.10.2021, liite, ohjaajan allekirjoitus
4. Tutkimuslupahakemus 18.10.2021, liite, tutkimussuunnitelma
5. Tutkimuslupahakemus 18.10.2021, saate 20.10.2021
6. Tutkimuslupahakemus 18.10.2021, liite, opinnäytetyö

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.