Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, Arkadiankatu 24 väistötila, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-004601
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 15
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Päätös Arkadiankatu 24 väistötilan irtokalustehankinnasta

Hallintojohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja päätti, että Arkadiankatu 24 väistötilan irtokalusteita hankitaan seuraavilta toimittajilta:

Toimisto- ja julkitilakalusteet:

Martela Oyj
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy

Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja päätti keskeyttää hankinnan toimisto- ja julkitilakalusteiden ryhmän 6 (pos. 30, 31, 32 & 33), sekä tuotteen T10 (pos. 24) osalta, tarjouspyynnön liitteinä olleiden kalustekorttien määritysvirheiden johdosta.

Kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja päätti hylätä Kinnarps Oy:n tarjouksen tuotteesta T16 (pos. 28) tämän ollessa tarjouspyynnön vastainen.

Oppilaskalusteet:

Isku Interior Oy
Kuopion Woodi Oy
Martela Oyj
Tevella Oy

Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen hallintojohtaja päätti keskeyttää hankinnan oppilaskalusteiden ryhmän 1 (pos. 3 & 4), ryhmän 2 (pos. 7 & 8) sekä tuotteen T1 (pos. 1) ja T5 (pos. 5) osalta, tarjouspyynnön liitteinä olleiden kalustekorttien määritysvirheiden johdosta.

Hankinnan kokonaisarvo on noin 197 000 euroa, alv 0%.

Lisäksi hallintojohtaja valtuuttaa hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat heinäkuussa 2022.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Arkadiankatu 24 väistötilan irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä minikilpailutuksena:

H066-20/HEL 2020-012513 /Toimisto- ja julkitilakalusteet

H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilaskalusteet

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.

Määräaikaan 28.04.2022 klo 13:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (FI18314972)
Kinnarps Oy (0789249-4)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Martela Oyj (FI01148912)
Modeo Oy (20282674)
Pa-Ri Materia Oy (FI10686536)
Tavara Trading TTR Oy (FI14640754)
Tevella Oy (2575744-8)

Tarjousten tuotekohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.

Tuote/ryhmäkohtaiset valinnat ja hylkäykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.

Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:

Toimisto- ja julkitilakalusteet:

Martela Oyj 560,00 euroa
Modeo Oy 32 183,00 euroa
Tavara Trading 60 250,00 euroa

Lisäksi keskeytetään hankinta toimisto- ja julkitilakalusteiden ryhmän 6 (pos. 30, 31, 32 & 33), sekä tuotteen T10 (pos. 24) osalta, tarjouspyynnön liitteinä olleiden kalustekorttien määritysvirheiden johdosta.

Ryhmän 6 kalustekortit oli määritelty väärillä mitoilla tarjouspyynnön liitteessä, jonka seurauksena hankinta jouduttiin keskeyttämään.

Tuotteen T10 osalta kalustekortti oli määritelty väärällä kankaalla tarjouspyynnön liitteessä, jonka seurauksena hankinta jouduttiin keskeyttämään.

Lisäksi hylätään Kinnarps Oy:n tarjous tuotteesta T16 (pos. 28) tämän ollessa tarjouspyynnön vastainen. T16 ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä mittojen osalta.

Oppilaskalusteet:

Isku Interior Oy 34 308,00 euroa
Kuopion Woodi Oy 830,40 euroa
Martela Oyj 33 957,00 euroa
Tevella 34 560,00 euroa

Lisäksi keskeytetään hankinta oppilaskalusteiden ryhmän 1 (pos. 3 & 4), ryhmän 2 (pos. 7 & 8) sekä tuotteen T1 (pos. 1) ja T5 (pos. 5) osalta, tarjouspyynnön liitteinä olleiden kalustekorttien määritysvirheiden johdosta.

Ryhmän 1 osalta tarjouspyynnön liitteenä olleesta kalustekortista puuttui oleellisia tietoja tuotteesta, jonka seurauksena hankinta jouduttiin keskeyttämään.

Ryhmän 2, sekä tuotteiden T1 ja T5 osalta kalustekortit oli määritelty väärillä mitoilla tarjouspyynnön liitteessä, jonka seurauksena hankinta jouduttiin keskeyttämään.

Esityksen liitteenä on valintataulukko (Liite 1).

Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut hallintojohtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 200 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394).

Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Viivi Riikonen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 37131

viivi.riikonen@hel.fi

Päättäjä

Kati Takanen
hallintojohtaja