Talousarvion toteutumisennusteet vuonna 2022, Stara

HEL 2022-004729
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 108 §

Staran talousarvion toteutumisennuste 3/2022

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi Staran talousarvion toteutumisennusteen ja todeta, että erityisiin toimenpiteisiin ei ennusteen johdosta ole aihetta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunginhallituksen 13.12.2021 antamien vuoden 2022 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2022 kolme kertaa. Kolmen ennusteen lisäksi laaditaan tammikuussa 2023 alustava tilinpäätös keskitetysti kanslian ja Talpan toimesta. Kaupunginkanslian ohjekirjeessä 15.2.2022 ilmoitettujen päivämäärien mukaan ennusteet toimitetaan kaupunginkansliaan viimeistään 20.4.2022, 17.8.2022 ja 2.11.2022. Keskushallinnon, toimialojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.

Staran talousarvion mukaiset tuotot vuodelle 2022 ovat 246,1 milj. euroa. Tällä hetkellä tuottojen ennustetaan koko vuoden osalta toteutuvan 229,7 milj. euron suuruisina eli alitus talousarvioon on 16,4 milj. euroa.

Talousarvion mukaiset varsinaiset kulut vuodelle 2022 ovat 237,8 milj. euroa ja ennuste niiden osalta on tällä hetkellä 225,9 milj. euroa, jolloin varsinaisten kulujen ennakoidaan toteutuvan 11,9 milj. euroa talousarviota pienempinä. Rakentamisen volyymin ennakoidaan vähenevän siitä tasosta, johon talousarvio perustui eli muutos talousarvioon verrattuna tulee infra- ja projektirakentamisesta. Työkanta varsinkaan alkuvuonna ei ole ollut riittävä. Ennusteen käyttökatteeksi muodostuu 3,9 milj. euroa. Poistot ovat ennusteessa 3,4 milj. euroa, jolloin liikeylijäämää syntyy 0,6 milj. euroa. Talousarvion liikeylijäämä on 4,7 milj. euroa, josta ennusteen mukaan jäätäisiin noin 4,1 milj. euroa. Staran korvaus peruspääomalle on 1,9 milj. euroa vuonna 2022. Tilikauden alijäämäksi ennustetaan -1,4 milj. euroa, kun se talousarviossa on 2,7 milj. euroa, eli alitus noin 4,1 milj. euroa.

Ennusteen mukaiset tuotot ovat 4,4 milj. euroa (1,9 %) pienemmät kuin edellisenä vuonna. Kulujen ennakoidaan toteutuvan siten, että tilikauden ylijäämä on 0,3 milj. euroa edellisvuotta 2021 alempi.

Staralla ei liikelaitoksena ole talousarviossa sitovaa investointimäärärahaa. Talousarviossa ja tulosbudjetissa suunniteltiin käytettävän työkoneiden ja autojen sekä muun irtaimen omaisuuden hankintaan 4,0 milj. euroa. Nyt tehdyn ennusteen mukaan investointien arvioidaan olevan 5,6 milj. euroa tänä vuonna. Koronapandemia ja Ukrainan sota on aiheuttanut epävarmuutta toimitusaikoihin ja sitä kautta investointien toteutumiseen kuluvan vuoden aikana.

Staran rakennustekniikan liikevaihdon ennustetaan olevan samalla tasolla kuin toisessa ennusteessa arvioitiin ja myös edellisvuotta hiukan korkeampi, mutta huomattavasti alhaisempi kuin 2020. Liikevaihtoennuste on myös talousarviota huomattavasti matalampi. Työtilanne on edelleen haastava varsinkin rakennusprojekteissa, jossa työkanta on supistunut tänä vuonna 15 % viime vuodesta. Työt kasaantuvat edelleen kesälomakuukausille, mikä lisää kustannuksia esim. ylitöiden sekä palveluiden ostojen kasvun vuoksi. Töiden tasaisemmalla jaksottamisella saavutettaisiin selkeitä kustannussäästöjä. Asiaa yritetään ratkaista yhdessä tilaajan ja tilojen käyttäjien kanssa. Hankekoko tulee pienentymään jatkossa suurimpien hankkeiden valmistuttua. Elokuussa toteutettu talotekniikan siirto korjausrakentamiseen tuo synergiaetuja mm. toiminnan tehostumisena, hankkeiden läpimenoaikojen lyhenemisenä ja kalustosäästöinä. Rakennusmateriaalien hinnat ovat olleet jyrkässä nousussa, niihin liittyy myös saatavuusongelmia ja toimitusajat voivat muodostua pitkiksi.

Kaupunkitekniikan rakentaminen osastolla liikevaihdon ennakoidaan olevan merkittävästi talousarviota pienemmän ja supistuvan edellisestä vuodesta. Rakentamisyksiköissä työkanta jää n. 10 % viimevuotista pienemmäksi. Etenkin alkuvuodesta syksyn alkuun olevalla ajanjaksolla tilauskanta on ollut alhainen. Tuottavuusparannuksista, läpiajomenoaikojen tehostamisesta ja resurssien paremmasta käytöstä johtuen tuloksen ennustetaan olevan kuitenkin edellisen vuoden kaltainen. Asiantuntijayksiköissä työkanta on ollut vahva, pois lukien mittausyksiköt, joihin alan nopea rakennemuutos ja rakentamisyksiköiden pienentynyt työkanta vaikuttaa vahvasti. Mittausyksiköt eivät tule tekemään positiivista tulosta. Henkilöstön osalta osasto on toteuttanut vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmaa.

Kaupunkitekniikan ylläpidon osalta vuoden alkutalvi oli historian työläin ja poikkeuksellinen, minkä vuoksi ylläpidon materiaali- ja ostopalvelukulut olivat alkuvuodesta tavanomaista jonkin verran korkeammat. Perinteiseen tapaan alkuvuoden korkeammat kustannukset näkyvät osaston ennusteessa koko loppuvuoden. Loppuvuonna tilauskanta on muuttunut hyväksi. Lokakuussa 2022 poistui Kaarelan ja Jakomäki-Tattarisuon alueet osaston hoitovastuulta ja näiden alueiden henkilöstövaikutukset ovat noin 5 henkilötyövuotta. Tähän sopeudutaan käytännössä täysimääräisesti, kun pääasiakkaan laatuvaatimukset osaltaan kiristyvät ja jäljelle jäävälle alueelle tarvitaan lisäresursseja. Ostettavien palveluiden ja materiaalien sopimushinnat nousivat loppuvuonna keskimäärin yli 15 %, jotkin tuotteet jopa 70 %, mikä kasvattaa kulujen määrää huomattavasti. Henkilöitä on irtisanoutunut johtuen epävarman kokonaistilanteen vuoksi.

Ympäristönhoidon osaston liikevaihdon ja tuloksen ennakoidaan toteutuvan hiukan talousarviota parempana. Kuluvan vuoden tilanne on vakaa, sopimukset jatkuvat vuoden loppuun ja uudesta pitkästä sopimuksesta neuvotellaan.

Korona-ajan jälkeen panostetaan asiakkuussopimusten täsmentämiseen ja laatimiseen. HEKA Oy:n kanssa on astunut voimaan sopimus ajoneuvokaluston vuokraamisesta ja huoltotoiminnasta. Kaupunkiympäristötoimialan kanssa ollaan viimeistelemässä vastaavaa sopimusta. DigiHelsinki Oy:n kanssa on tarkoitus myös laatia palvelusopimus. Ukrainan sodan vaikutukset näkyvät yleisenä hintatason nousuna. Polttoaineen ja materiaalien ohella myös aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden kustannukset ovat nousseet. Kuljetus- ja konealihankintapalveluiden kustannukset ovat kasvaneet kustannusindeksin nousun mukaisesti. Logistiikan ennuste vuoden 2022 liikevaihdosta ja tuloksesta on talousarvion tasolla. Henkilöstön lukumäärä on ennallaan ja keskeinen kehittämiskohde on asiakasraportoinnin kehittämisessä. Kehittämis- ja tuottavuusohjelman toimenpiteitä seurataan strategiatyökalun (Lato) avulla.

Stara on tehnyt alkuvuodesta oman strategiapäivityksen ottaen huomioon uusi kaupunkistrategia, kehittämis- ja tuottavuusohjelma sekä muut toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Stara raportoi rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnalle sekä kaupunkitasoiselle ohjausryhmälle kehittämis- ja tuottavuusohjelman etenemisestä.

Talouden kehitystä seurataan etenkin koronapandemian sekä Ukrainan sodan aiheuttamien taloudellisten seurausten kannalta. Sodan aiheuttamat viivästykset, saatavuusongelmat ja hintojen nousut ovat huolestuttavia.

Tähän mennessä tuotannot ovat pyörineet koronasta huolimatta hyvin ja riskit tässä suhteessa ovat kaiken kaikkiaan vähentyneet. Korona yhdessä Ukrainan sodan kanssa on aiheuttanut saatavuusongelmia, viivästyksiä tavaran toimituksiin sekä jyrkkiä hintojen nousuja mm. energiaan, polttoaineisiin ja rakennusmateriaaleihin. Em. aiheuttaa haasteita hankintatoimelle kilpailutuksissa, sopimusten seurannassa yms. Varsinaisia sopimusriitoja ei vielä ole, mutta niiden mahdollisuus on kasvussa. Tilanne on hyvin epävarma.

Staralla on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta vuodelle 2022:

1. Asiakastyytyväisyys kehittyy myönteisesti, tavoitellaan tasoa hyvä (NSI 20–40)
Asiakaskyselyyn perustuva nettosuositteluindeksin (NSI) arvo on > 30
(vaihteluväli -100 – 100)

2. Tapaturmataajuus pienenee
Tapaturmataajuus laskee neljän edellisen vuoden keskiarvosta 5 %.

3. Uusiutuvan dieselin osuuden lisääminen kokonaiskäytöstä
Uusiutuvan dieselin osuus kokonaisdieselin käytöstä vuonna 2022 vähintään 43 %.

Sitovien tavoitteiden ennakoidaan tässä vaiheessa toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti muiden tavoitteiden osalta, mutta uusiutuvan dieselin käytön tavoitteeseen ei tämänhetkisen kehityksen perusteella tulla pääsemään (tavoitearvo 43 %, ennuste 27 %).

Muut toiminnalliset tavoitteet:

1. Täyssähköautojen osuus on 28–30 % henkilöautokannasta (31.12.2022 tilanne, autot ovat Staran omassa käytössä tai jälleen vuokrattu Helsingin kaupungin toimialoille).

2. Jätehallintaa kehitetään siten, että Staran yksiköt saavat tarkempia raportteja jätetoimijoilta per jätejae (tonnit, eurot).

3. Tukikohtien latausvalmiuden parantaminen siten, että vähintään kahdessa tukikohdassa on kuudelle sähköajoneuvolle yhtäaikainen latauspaikka.

Muiden tavoitteiden ennakoidaan tässä vaiheessa toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti muuten, paitsi täyssähköautojen osuus henkilöautokannasta ei ennusteen mukaan toteudu (tavoite 28–30 %, ennuste 17 %).

Sulje

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 31.08.2022 § 86

28.04.2022 Ehdotuksen mukaan

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 11.11.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 76524

simo.aapro@hel.fi