Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuskoulu, rehtori, määräaikaisuus

HEL 2022-009690
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 46 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Pelastuskoulun rehtorin viran määräaikainen täyttäminen

Pelastuslautakunta

Päätös

Pelastuslautakunta päätti valita Helsingin kaupungin Pelastuskoulun rehtorin virkaan ********** 1.9.2022 - 31.12.2023 väliseksi määräajaksi. Virkaa hoidetaan 20 % työajalla.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin Pelastuskoulu järjestää pelastusalan ammatillista koulutusta sisäministeriön toimiluvan mukaisesti.

Hallinnollisesti Pelastuskoulu on osa Helsingin kaupungin pelastuslaitosta, joka toimii Kaupunkiympäristön toimialalla 31.12.2022 saakka ja 1.1.2023 osana Helsingin kaupungin Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa ja Pelastuslaitoksen palvelukokonaisuutta.

Pelastuskoulun toimintaan sovelletaan Pelastusopistosta annettua lakia. Laissa Pelastusopistosta (607/2006, 3 §) säädetään, että opiston, ja näin ollen myös Pelastuskoulun, johtajana toimii rehtori. Pelastuslaitoksen voimassa olevan toimintasäännön mukaan Pelastuskoulua johtaa joko rehtori tai koulun johtaja.

Valtioneuvoston asetuksessa (149/2013, 3 §) säädetään Pelastusopiston ja siten myös Pelastuskoulun henkilöstön koulutusta ja kokemusta koskevista kelpoisuusvaatimuksista. Asetuksen mukaan Pelastusopiston ja siten myös Pelastuskoulun, yleisenä kelpoisuusvaatimuksena on
soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus.

Pelastuskoulun rehtorin jäätyä eläkkeelle Pelastuskoulun johtoa ei 1.5.2022 alkaen ole järjestetty Pelastusopistoa koskevien kelpoisuusvaatimusten mukaisesti.

Pelastuskoulun toiminnan jatkuvuus on vuosia ollut uhan alla koulun toimilupaan liittyvien seikkojen johdosta. Sote- ja pelastustoimen uudistukseen liittyen uhkana on myös Pelastuskoulun toiminnan rahoitukseen liittyvien seikkojen ja valtakunnallisen pelastajapulan ratkaiseminen pitkäjänteisesti.

Pelastuslaitoksen intressissä on varmistaa Pelastuskoulun toiminnan jatkuvuus ja toiminnan entistäkin ammattimaisempi kehittäminen ja toteuttaminen. Edellä kuvatut uhkatekijät ja epävarmuudet huomioiden rehtorin virkaa ei kuitenkaan kannata täyttää täysiaikaisena tehtävänä. Sen sijaan Pelastuskoulun johtamismallia kehitetään jakamalla koulun johtamista rehtorin ja suunnitteilla olevan koulutuspäällikön tehtävän kesken. Rehtorin tehtävään riittää siten 20 % työpanos.

Pelastuslaitos on neuvotellut Stadin ammattiopiston kanssa synergiaetujen hyödyntämisestä ja Stadin ammattiopiston osaamisen hyödyntämisessä Pelastuskoulun rehtorin viran hoitamiseksi. Stadin ammattiopiston rehtorin hyödyntäminen Pelastuskoulun rehtorin tehtävässä on erinomainen ja Pelastuskoulun toiminnan tuottavuutta edistävä ratkaisu.

Virkaan valittava toimii Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla Stadin ammattiopiston tekniikan ja logistiikan toimialarehtorina, ja on siten kelpoinen valittavaksi Pelastuskoulun määräaikaiseen ja osa-aikaiseen rehtorin virkaan. Virkaan valittava on antanut suostumuksensa valintaan.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 2 §:n mukaan henkilö voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, jossa on kyseessä viran määräaikainen täyttö tai johon Helsingin kaupunki on hänet kouluttanut tai johon vaadittavaa pätevöitymiskoulutusta kaupunki on tukenut.

Pelastuslautakunta ottaa virkaan pelastuskomentajan suoran alaisen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 26.08.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Lisätietojen antaja

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi