Hankinta, pikaviestisovelluksen prototyypin kehittäminen, palvelumuotoilu ja koekäyttö, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-013316
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 25
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Pikaviestisovelluksen prototyypin kehityksen, palvelumuotoilun sekä prototyypin koekäytön hankinta Onerva Hoivaviestintä Oy:ltä

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia Onerva Hoivaviestintä Oy:ltä pikaviestisovelluksen prototyypin kehitystyötä, palvelumuotoilua sekä prototyypin koekäyttöä. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 40 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinta on osa sote-uudistusta valmistelevaa Kestävän kasvun ohjelmaa. Hankinnan kohteena on palvelumuotoilupalvelu, prototyypin sovelluskehitys sekä prototyypin koekäyttö. Tavoitteena on kehittää lapsilähtöinen pikaviestisovellus lastensuojelun ja perhesosiaalityön työntekijöiden sekä heidän lapsiasiakkaidensa käyttöön, kokeilla kehitettyä sovellusta ja selvittää, onko sovellus asiakastyössä tarpeellinen ratkaisu. Jos sovellus todetaan tarpeelliseksi, kokeilun tuloksia hyödynnetään tulevaisuudessa pysyvän ratkaisun kilpailutuksessa.

Hankinnassa on kyseessä kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016).

Hankinta on toteutettu Onerva Hoivaviestinnän ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan välillä pienhankintana ilman tarjouskilpailua. Helsingin kaupungin pienhankintaohjeen mukaisesti hankintayksikkö voi valita soveltuvimman toimittajan ilman tarjouskilpailua, kun tarjoaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun tai tavaran.

Onerva Hoivaviestintä Oy on erikoistunut sosiaalihuollon tietoturvallisten pikaviestisovellusten toteuttamiseen useille eri sote-palvelualoille. Onerva Hoivaviestinnän pikaviestisovellusta on aiemmin pilotoitu toimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa, joten palveluntuottajalla on lisäksi aiempaa kokemusta myös Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan palvelujen kehittämisestä. Tätä senioripalveluissa pilotoitua sovellusta ei kuitenkaan voida sellaisenaan hyödyntää perhe- ja sosiaalipalveluissa, koska lapsiasiakkaiden tarpeet eroavat senioriasiakkaiden tarpeista.

Markkinoilta ei löydy toista vastaavalla kokemuksella ja referensseillä olevaa kotimaista toimittajaa, joka pystyy annetussa aikataulussa tarjoamaan vastaavilla ominaisuuksilla olevaa pikaviestisovellusta työntekijöiden ja heidän asiakkaidensa väliseen viestintään. Markkinatilannetta kartoitettiin tiedustelemalla asiaa asiantuntijaverkostoista julkispuolen IT-sektorilla sekä verkkohauilla. Tämän perusteella on perusteltua hankkia sovelluskehitystä, siihen liittyvää palvelumuotoilua ja prototyypin koekäyttöä Onerva Hoivaviestintä Oy:ltä.

Hankinta perustuu Onerva Hoivaviestintä Oy:n tarjoukseen 28.6.2022, jossa on ilmoitettu työnkuvaus ja lopputuotokset. Työ toteutetaan tämän tarjouksen mukaisesti. Hankinta toteutetaan Helsingin soten kestävän kasvun ohjelman saaman valtioavustuspäätöksen VN/5555/2022 mukaisesti.

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

Päätös tullut nähtäväksi 11.11.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Maria Kristensen, digi-projektipäällikkö, puhelin: 040 635 8170

maria.kristensen@hel.fi

Päättäjä

Tero Oinonen
vs. hallintojohtaja