Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, 19.4.2023, Temppelikatu 10

HEL 2023-005550
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 311
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 20.4.2023 esittänyt kaupungille määrältään 38,61 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen taksimatkojen aiheuttamista kustannuksista. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on lähisiirretty kadun puhtaanapitourakan takia 19.4.2023 Temppelinkadulta, ja hakijalle on ilmoitettu tekstiviestillä, että ajoneuvo on siirretty osoitteeseen Temperankatu 1. Hakija oli lähtenyt ilmoitettuun osoitteeseen hakemaan ajoneuvoaan, mutta ei ollut löytänyt sitä. Vaatimuksen mukaan hakija oli palannut tarkistamaan, oliko viestissä tarkoitettu, että ajoneuvo on siirretty osoitteeseen Temppelinkatu 1. Ajoneuvo oli löytynyt Temppelinkatu 1 kohdalta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Ajoneuvojen siirrosta annetun lain nojalla kaupungilla on oikeus suorittaa ajoneuvolle lähisiirto, jos pysäköidystä ajoneuvosta aiheutuu haittaa tiealueella tapahtuvalle kunnossa- tai puhtaanapidolle taikka korjaus- tai rakennustyölle taikka ELY-keskuksen tai kunnan luvalla järjestettävälle tapahtumalle. Lähisiirto tarkoittaa ajoneuvon siirtämistä sijaintipaikan välittömään läheisyyteen. Jos lähisiirto ei liikenteen, tilan puutteen tai muiden vastaavien syiden vuoksi ole mahdollista, voidaan ajoneuvo siirtää varastosiirtona kunnan osoittamaan varastoon. Ennakkoon tiedossa olevasta työstä on ilmoitettava asianmukaisin alueelle sijoitetuin merkein tai ilmoituksin vähintään kahta vuorokautta ennen suunniteltua siirtoa. Siirrosta on lain mukaan laadittava pöytäkirja.

Hallintolain mukaan viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvojen saajan tulee pääsääntöisesti voida luottaa siihen, että menettelyä koskevat neuvot ja ohjeet pitävät paikkansa, kun toimivaltainen viranomainen on ne antanut. Lainvastaisen tai muuten virheellisen neuvon antaminen voi olla virkavastuun tai julkisyhteisön korvausvelvollisuuden toteuttamisen peruste.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen. Vahingonkorvausvastuun syntymiseksi kaupungin on täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahingonkorvauslain mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Virheelliseen neuvontaan liittyvää viranomaisen vahingonkorvausvastuuta arvioitaessa vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää sitä, että lainvastainen tai väärä neuvo on annettu julkista valtaa käytettäessä ja neuvontaa pidetään julkisen vallan käyttämisenä (esim. KKO:2022:21).

Kun vahinko on aiheutettu julkista valtaa käytettäessä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä on pyydetty selvitys ajoneuvon siirrosta. Saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvo on jouduttu siirtämään 19.4.2023 klo 12.46 osoitteesta Temppelinkatu 2 kadun kunnossapitotyötä haittaavana. Siirronvalvoja on kirjannut 19.4.2023 suoritettuun ajoneuvon siirtoraporttiin virheellisen jättöosoitteen Temperankatu 1 oikean jättöosoitteen ollessa Temppelinkatu 1. Tekstiviestipalvelun tiedot ajoneuvon sijainnista perustuvat siirronvalvojan kirjaamaan tietoon.

Hakijan ajoneuvon siirrossa on ollut kyse lähisiirrosta, jolloin ajoneuvo siirretään sijaintipaikan välittömään läheisyyteen. Temperankatu 1 sijaitsee suorinta reittiä ajettaessa noin 13 kilometrin päässä Temppelinkatu 2:sta, kun taas Temppelinkatu 1 sijaitsee noin 170 metrin päässä. Suorin reitti Temppelinkadun ja Temperankadun välillä menee Hämeenlinnanväylän moottoritien kautta. Temperankatu sijaitsee Kuninkaantammen asuinalueen keskellä.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti. Julkisyhteisöllä ei ole korvausvastuuta, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia on noudatettu. Kaupunki katsoo, että siirronvalvojan virheellinen merkintä on valitettava tapahtuma. Väärän osoitetiedon kirjaaminen on pikemminkin johtunut inhimillisestä vahingosta kuin virheestä. Koska kyseessä on lähisiirto, ja ajoneuvon ilmoitettu jättöosoite on sijainnut 13 kilometrin päässä paikassa, jonne suorinta reittiä tulee ajaa moottoritien kautta, ja joka sijaitsee keskellä asuinaluetta eikä esimerkiksi alueella, jossa tavanomaisesti autoja varastoidaan, on ollut ilmeistä, että ilmoitetussa osoitteessa on ollut virhe. Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 6 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 2 §, 6 §, 10 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 20.09.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö