Toivomusponsi, liikenteen lisätoimenpiteet päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi

HEL 2023-011878
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Valtuutettu Mai Kivelän toivomusponsi liikenteen lisätoimenpiteiksi päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi

Helsingin kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.9.2023 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimista ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle ja tiedoksi muulle valtuustolle.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto on käsitellessään Helsingin kaupungin vuoden 2022 ympäristöraporttia 13.9.2023 hyväksynyt seuraavan valtuutettu Mai Kivelän toivomusponnen:

Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta tuoda pikaisesti päätöksentekoon liikenteen lisätoimenpiteitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.

Liikenteen päästövähennystoimenpiteiden valmistelu on käynnissä ja tavoitteena saada niihin liittyvät johtopäätökset valmiiksi vuoden 2024 aikana.

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 linjataan, että kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, nollata päästöt vuoteen 2040 mennessä ja olla hiilinegatiivinen sen jälkeen. Syksyllä 2022 kaupunginhallitus hyväksyi päivitetyn Hiilineutraali Helsinki - päästövähennysohjelman, jonka mukaisesti liikenteen päästöjä tulee vähentää vuoteen 2030 mennessä 69 % vuoden 2005 tasosta. Keväällä 2022 teetetyn selvityksen mukaan aiemmin tunnistetut jo päätetyt toimenpiteet eivät kuitenkaan riitä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseen liikenteen osalta, vaan tavoitteesta ollaan jäämässä kauas. Osana päivitettyä päästövähennysohjelmaa hyväksyttiin toimenpide, jonka mukaisesti kaupunkiympäristön toimiala laatii selvityksen kaupungin käytössä olevista vaikuttavimmista lisäisistä liikenteen päästövähennyskeinoista vuodelle 2030 asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.

Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tullaan tarvitsemaan laaja valikoima myös muita vaikuttavia toimia, kuten liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia toimia sekä ajoneuvojen käyttövoimamuutokseen ja ajosuoritteen vähenemiseen kohdistuvia toimia. Työ on käynnissä tehokkaiden, kaupungin päätösvallassa olevien sekä riittävän nopeasti vaikuttavien toimenpiteiden tunnistamiseksi ja toimenpiteiden vaikutusten arvioimiseksi. Toimenpiteiden vaikutuksia on tarkoitus arvioida laajasti ja vuorovaikutteisesti. Arviointia tehdään CO2-päästövaikutusten lisäksi monipuolisesti sosiaalisista, taloudellisista ja liikennejärjestelmätason näkökulmista. Vaikutusten arviointia ja asukas- ja yritysvuorovaikutusta tehdään alkuvuoden 2024 aikana. Toimenpidekokonaisuuden vaikutusten arvioinnin johtopäätökset valmistuvat kuluvan vuoden aikana.

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.

Kaupunkiympäristölautakunta 19.12.2023 § 697

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän mahdollisuutta tuoda pikaisesti päätöksentekoon liikenteen lisätoimenpiteitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Liikenteen päästövähennystoimenpiteiden valmistelu on käynnissä ja tavoitteena saada niihin liittyvät johtopäätökset valmiiksi kevään 2024 aikana.

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021 - 2025 linjataan, että kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, nollata päästöt vuoteen 2040 mennessä ja olla hiilinegatiivinen sen jälkeen. Syksyllä 2022 kaupunginhallitus hyväksyi päivitetyn Hiilineutraali Helsinki - päästövähennysohjelman, jonka mukaisesti liikenteen päästöjä tulee vähentää vuoteen 2030 mennessä 69 % vuoden 2005 tasosta. Keväällä 2022 teetetyn selvityksen mukaan aiemmin tunnistetut jo päätetyt toimenpiteet eivät kuitenkaan riitä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseen liikenteen osalta, vaan tavoitteesta ollaan jäämässä kauas. Osana päivitettyä päästövähennysohjelmaa hyväksyttiin toimenpide, jonka mukaisesti kaupunkiympäristön toimiala laatii selvityksen kaupungin käytössä olevista vaikuttavimmista lisäisistä liikenteen päästövähennyskeinoista vuodelle 2030 asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.

Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tullaan tarvitsemaan laaja valikoima myös muita vaikuttavia toimia, kuten liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia toimia sekä ajoneuvojen käyttövoimamuutokseen että ajosuoritteen vähenemiseen kohdistuvia toimia. Työ on käynnissä tehokkaiden, kaupungin päätösvallassa olevien sekä riittävän nopeasti vaikuttavien toimenpiteiden tunnistamiseksi ja toimenpiteiden vaikutusten arvioimiseksi. Toimenpiteiden vaikutuksia on tarkoitus arvioida laajasti ja vuorovaikutteisesti. Arviointia tehdään CO2-päästövaikutusten lisäksi monipuolisesti sosiaalisista, taloudellisista ja liikennejärjestelmätason näkökulmista. Vaikutusten arviointia ja asukas- ja yritysvuorovaikutusta tehdään alkuvuoden 2024 aikana. Toimenpidekokonaisuuden vaikutusten arvioinnin johtopäätökset valmistuvat loppukeväästä 2024.

Käsittely

Vastaehdotus:
Marleena Isomaa: Muutetaan lausuntoehdotuksen kappaleen 4 ensimmäinen lause muotoon: "Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tullaan tarvitsemaan laaja valikoima myös muita vaikuttavia toimia, kuten liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia toimia sekä ajoneuvojen käyttövoimamuutokseen että ajosuoritteen vähenemiseen kohdistuvia toimia."

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Marleena Isomaan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

12.12.2023 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Reetta Koskela, projektipäällikkö: 09 31027151

reetta.koskela@hel.fi
Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi