Oikaisuvaatimus, rakennuslupapäätös 30-1966-23 A, Munkkiniemi

HEL 2023-012868
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 54 §

Oikaisuvaatimukset rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehdin 21.9.2023 § 614 tekemästä rakennuslupapäätöksestä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ********** ja ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehdin 21.9.2023 § 614 tekemästä rakennuslupapäätöksestä, lupatunnus 30-1966-23-A, rakennuspaikka 91-30-10-13, osoite Hollantilaisentie 7.

Asunto Oy Saunalahdentie 13 on kirjallisesti perunut oikaisuvaatimuksensa, jonka johdosta päätöksen antaminen oikaisuvaatimuksen johdosta raukeaa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehti on 21.9.2023 tekemällään päätöksellä myöntänyt hakijalle, As Oy Munkkiniemen Greenstylelle rakennusluvan asuinkerrostalon rakentamiselle sekä rakennuksen purkamiselle lupatunnus 30-1966-23-A, rakennuspaikka 91-30-10-13, osoite Hollantilaisentie 7.

Rakennuspaikalla sijaitseva, Hollantilaisentien suuntainen yksikerroksinen liikerakennus kellareineen puretaan.

Purettavan rakennuksen tilalle rakennetaan 4-kerroksinen kellarillinen asuinrakennus. Hanke perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtajan poikkeamispäätökseen 28.5.2021 § 77, HEL 2020-011352. Poikkeamispäätöksellä on hyväksytty ylitykset kerrosalasta ja kerrosten lukumäärästä, rakennustyypistä ja autopaikoista ehdolla, jotka koskevat liiketilan rakentamista, puuistutusta ja julkisivuja.

Hallinnanjakosopimuksella jaetulla rakennuspaikalla sijaitsee entuudestaan Saunalahdentien suuntainen, vuonna 1962 valmistunut 3- kerroksinen asuinkerrostalo.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päätti, että As Oy Munkkiniemen Greenstylen hakemuksesta rakennusvalvontapalvelujen läntisen lupayksikön arkkitehti on 27.2.2024 myöntänyt muutosluvan tunnus LP-091-2024-00595, jolla rakennettavan asuinkerrostalon etelä- ja itäjulkisivun ikkunoita ja parvekkeita siirretään 500 mm kauemmas naapurista. Lisäksi eteläsivun parvekkeille lisätään näkösuojalasi.

Oikaisuvaatimukset

Asunto Oy Saunalahdentie 13 on hakenut päätökseen oikaisua 10.10.2023. Asunto Oy on 18.12.2023 perunut oikaisuvaatimuksensa.

Kuusi asunto-osakeyhtiön osakasta on hakenut päätökseen oikaisua yhdessä allekirjoittamallaan kirjelmällä 9.10.2023.

Osakkaiden oikaisuvaatimuksessa todetaan, että oikaisuvaatimusoikeus perustuu siihen, että päätös vaikuttaa välittömästi oikaisuvaatimuksen tekijöiden etuihin, asuntojen arvoon, asumistasoon ja -mukavuuteen, koska asunnot sijaitsevat Saunalahdentie 13:n länsipäädyssä.

Oikaisuvaatimuksessa mainitaan, että rakennusvalvontapalvelut on antanut rakennuslupaa koskevan päätöksen kuulematta kaikkein lähinnä uutta rakennusta sijaitsevaa taloyhtiötä, Asunto-osakeyhtiö Saunalahdentie 13, ja kyseisen talon asukkaita, joiden omaisuuden arvoa annettu rakennuslupapäätös toteutuessaan tulee merkittävästi vähentämään. Asunto-osakeyhtiöllä ja sen asukkailla ei myöskään ole ollut mahdollista riittävästi perehtyä asiaan, koska taloyhtiölle ei ole lainkaan tiedotettu rakennuslupapäätöksen antamisesta. Osakkaille on sattumalta selvinnyt, että rakennusluvasta on annettu päätös.

Uudisrakennus tullaan rakentamaan määräalalle, joka on luovutettu Asunto-osakeyhtiö Saunalahdentie 13 tontista. Uudisrakennus tulee sijaitsemaan niin lähellä rakennusta, että uudisrakennukseen suunnitellut parvekkeet tulisivat sijaitsemaan noin 10 metrin päässä ja mahdollisesti jopa lähempänä tontilla sijaitsevan nykyisen rakennuksen parvekkeita ja asuinhuoneen ikkunoita. Parvekkeiden sijoittelu ei mahdollista lainkaan yksityisyyden suojaa. Lähelle rakentaminen aiheuttaa paloturvallisuusriskin.

Parvekkeet tulisi ensisijaisesti sijoittaa Hollantilaisentien puolelle, eikä lainkaan eteläpäätyyn.-- Parvekkeet voisivat sijaita eteläpäädyssä lähempänä Hollantilaisentietä olevan ikkunan paikalla. Tämä vaihtoehto edellyttäisi uutta suunnittelua vain 2. krs eteläpäädyn asunnossa. Tämä vaihtoehto huomioisi edes vähäisessä määrin nykyistenkin asukkaiden asumisen edellytyksiä.

Piha-alueelle näyttää suunnitellun aita, joka ulottuu yhteiskäyttöalueelle. Yhteiskäyttöalueelle ei voida suunnitella mitään rakenteita kuulematta Asunto-osakeyhtiö Saunalahdentie 13 kantaa.

Rakennusluvan hakijan vastine 31.10.2023

Vastineessa todetaan muun ohella, että rakennukset (uudisrakennus Hollantilaisentie 7 ja nykyinen Saunalahdentie 13) sijaitsevat noin 58 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Uudisrakennuksen ikkunoiden ja parvekkeiden sijoittelussa on otettu tämä huomioon, esim. tekemällä uudisrakennuksen naapuria lähimpänä oleva nurkka mahdollisimman umpiseinäisenä. Samalla on otettu huomioon paloetäisyydet. Katselusuunnat uudisrakennuksen ko. nurkassa olevista ikkunoista ja parveke-ovesta ovat itään ja etelään, ohi naapurirakennuksesta, eivät suoraan kohti naapurirakennuksen ikkunoita ja parvekkeita.

Hollantilaisentien rakennuksilla ei ole parvekkeita kadun puolella, kaupunkikuvan yhtenäisyyden vuoksi ei myöskään uudisrakennuksella edellä mainitusta syystä parvekkeita ei sijoitettu uudisrakennuksen eteläjulkisivun Hollantilaisentien puoleiselle kulmalle. Parvekkeiden sijoittelusta, kaiteista ym. on käyty keskustelua useaan otteeseen viranomaisten kanssa ja nykyinen sijoittelu on hyväksytty Kaupunkikuva-työryhmässä. Parvekkeiden pinnakaiteet on suunniteltu tehtäväksi 10x50 mm teräslatoilla, jolloin kaiteet näyttävät suoraan edestä avoimilta ja vinosta kulmasta katsottuna umpinaisemmilta, kuten esim. naapurirakennuksen ikkunoista katsottuna. Piha-alueen yhteiskäyttöalueelle ei ole suunniteltu aitaa eikä muita rakenteita, pihalle on pihasuunnitelmassa merkitty siinä kulkeva polku

Päätösehdotuksen perustelut

Asiassa on kyse 4-kerroksisen asuinkerrostalon rakentamisesta tontille, jota hallitaan hallinnanjakosopimuksella, ja jonka toisella, Asunto Oy Saunalahdentie 13:n hallitsemalla hallinnanjakoalueella sijaitsee vuonna 1962 rakennettu kolmikerroksinen asuinkerrostalo.

Oikaisuvaatimuksen tehneet ovat ilmoituksensa mukaan Asunto Oy Saunalahdentie 13:n osakkaita ja he hallitsevat huoneistoja ********** ja ********** jotka sijaitsevat rakennuksen länsipäädyssä.

Rakennusvalvonta on tehnyt oikaisuvaatimuksen tekemisen jälkeen tontilla vapaamuotoisen paikallakäynnin. Asunto-osakeyhtiön edustajille, osakkeenomistajille sekä rakennusluvan hakijalle pääsuunnittelijoineen on ehdotettu, että he keskustelisivat näkemyseroista yhdessä ja ilmoittaisivat rakennusvalvonnalle, mikäli osapuolet pääsisivät asiassa yhteisymmärrykseen ja erityisesti siinä tapauksessa, että myönnettyyn rakennuslupaan harkittaisiin muutosluvan hakemista.

Rakennusluvan hakija on vapaamuotoisissa sähköposteissaan esittänyt joitain ehdotuksia julkisivumuutoksiksi myönnettyyn rakennuslupaan. Rakennusvalvonta on suhtautunut muutoksiin myönteisesti ja todennut, että muutoksille voi hakea muutoslupaa. Muutoslupaa ei ole tätä kirjoitettaessa 15.2.2024 vireillä.

Asunto Oy Saunalahdentie 13 sekä osakkaat ********** ja ********** ovat kirjallisesti peruneet oikaisuvaatimuksensa. Osakkaiden oikaisuvaatimuksen peruminen on tehty ehdolla, että rakennusvalvonta hyväksyy arkkitehtitoimiston 5.1.2024 ehdottamat muutokset uudisrakennuksen julkisivuun. Kun osakkeenomistajien oikaisuvaatimuksen peruminen on tehty ehdollisesti, lausutaan sen lopputuloksesta jäljempänä. Asunto Oy Saunalahdentie 13:n osalta oikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 187 §:n mukaan oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

MRL 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä
on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai
muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi
vaikuttaa; sekä
4) kunnalla.

Oikeuskäytännössä asunto-osakeyhtiön osakasta ei ole pidetty MRL 192 § 1 kohdan mukaisena naapurina, mutta osakkaalle on toisinaan myönnetty valitusoikeus kohdan 3 perusteella. Nyt käsiteltävässä asiassa oikaisuvaatimuksen tekijät ovat perustelleet vaatimuksiaan uudisrakennuksen vaikutuksella heidän asuntojensa arvoon, asumistasoon ja -mukavuuteen.

Asemapiirroksen perusteella etäisyys uudisrakennuksen parvekkeen ja tontilla jo sijaitsevan rakennuksen parvekkeiden välillä on 8 metriä. Suunnitellut parvekkeet sijoittuvat vinottain tontilla olevan rakennuksen länsipäätyyn nähden. Uudisrakennus sijoittuu asemakaavan mukaiselle rakennusalalle. Parvekkeiden osalta tontin sisäisen rakennusalan rajan ylitykset ovat Helsingin rakennusjärjestyksen 7 §:n mukaisia. Näin ollen rakennuslupapäätöksellä ei ole välittömiä vaikutuksia oikaisuvaatimuksen tekijöiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Oikaisuvaatimus on näin ollen jätettävä tutkimatta.

Selvyyden vuoksi todetaan lisäksi, että Asunto Oy Saunalahdentie 13:n ja Asunto Oy Munkkiniemen Greenstylen välisessä hallinnanjakosopimuksessa on annettu osapuolille oikeus hakea rakennuslupaa hallitsemansa kiinteistön osan rakentamista varten yksinkin. Hallinnanjakoalueen toinen osapuoli ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:ssä tarkoitettu naapuri, jolle rakennuslupahakemuksen vireilletulosta tulisi ilmoittaa. Myöskään yksittäiset asunto-osakeyhtiön osakkaat eivät ole maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:ssä tarkoitettuja naapureita. Rakennuslupahakemuksen vireilletulosta ilmoittamisessa on toimittu maankäyttö ja rakennuslain 133 §:n mukaisesti.

Lopputulos

Asunto Oy Saunalahdentie 13:n oikaisuvaatimuksen osalta päätöksen antaminen oikaisuvaatimuksen johdosta raukeaa.

Osakkeenomistajien ********** oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 187 §, 192 §

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 8 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää maankäyttö- ja rakennuslain 21.4 §:n tarkoittamista hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevista asioista.

Käsittely

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että As Oy Munkkiniemen Greenstylen hakemuksesta rakennusvalvontapalvelujen läntisen lupayksikön arkkitehti on 27.2.2024 myöntänyt muutosluvan tunnus LP-091-2024-00595, jolla rakennettavan asuinkerrostalon etelä- ja itäjulkisivun ikkunoita ja parvekkeita siirretään 500 mm kauemmas naapurista. Lisäksi eteläsivun parvekkeille lisätään näkösuojalasi.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää jättää tutkimatta ********** ja ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehdin 21.9.2023 § 614 tekemästä rakennuslupapäätöksestä, lupatunnus 30-1966-23-A, rakennuspaikka 91-30-10-13, osoite Hollantilaisentie 7.

Asunto Oy Saunalahdentie 13 on kirjallisesti perunut oikaisuvaatimuksensa, jonka johdosta päätöksen antaminen oikaisuvaatimuksen johdosta raukeaa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehti on 21.9.2023 tekemällään päätöksellä myöntänyt hakijalle, As Oy Munkkiniemen Greenstylelle rakennusluvan asuinkerrostalon rakentamiselle sekä rakennuksen purkamiselle lupatunnus 30-1966-23-A, rakennuspaikka 91-30-10-13, osoite Hollantilaisentie 7.

Rakennuspaikalla sijaitseva, Hollantilaisentien suuntainen yksikerroksinen liikerakennus kellareineen puretaan.

Purettavan rakennuksen tilalle rakennetaan 4-kerroksinen kellarillinen asuinrakennus. Hanke perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtajan poikkeamispäätökseen 28.5.2021 § 77, HEL 2020-011352. Poikkeamispäätöksellä on hyväksytty ylitykset kerrosalasta ja kerrosten lukumäärästä, rakennustyypistä ja autopaikoista ehdolla, jotka koskevat liiketilan rakentamista, puuistutusta ja julkisivuja.

Hallinnanjakosopimuksella jaetulla rakennuspaikalla sijaitsee entuudestaan Saunalahdentien suuntainen, vuonna 1962 valmistunut 3- kerroksinen asuinkerrostalo.

Oikaisuvaatimukset

Asunto Oy Saunalahdentie 13 on hakenut päätökseen oikaisua 10.10.2023. Asunto Oy on 18.12.2023 perunut oikaisuvaatimuksensa.

Kuusi asunto-osakeyhtiön osakasta on hakenut päätökseen oikaisua yhdessä allekirjoittamallaan kirjelmällä 9.10.2023.

Osakkaiden oikaisuvaatimuksessa todetaan, että oikaisuvaatimusoikeus perustuu siihen, että päätös vaikuttaa välittömästi oikaisuvaatimuksen tekijöiden etuihin, asuntojen arvoon, asumistasoon ja -mukavuuteen, koska asunnot sijaitsevat Saunalahdentie 13:n länsipäädyssä.

Oikaisuvaatimuksessa mainitaan, että rakennusvalvontapalvelut on antanut rakennuslupaa koskevan päätöksen kuulematta kaikkein lähinnä uutta rakennusta sijaitsevaa taloyhtiötä, Asunto-osakeyhtiö Saunalahdentie 13, ja kyseisen talon asukkaita, joiden omaisuuden arvoa annettu rakennuslupapäätös toteutuessaan tulee merkittävästi vähentämään. Asunto-osakeyhtiöllä ja sen asukkailla ei myöskään ole ollut mahdollista riittävästi perehtyä asiaan, koska taloyhtiölle ei ole lainkaan tiedotettu rakennuslupapäätöksen antamisesta. Osakkaille on sattumalta selvinnyt, että rakennusluvasta on annettu päätös.

Uudisrakennus tullaan rakentamaan määräalalle, joka on luovutettu Asunto-osakeyhtiö Saunalahdentie 13 tontista. Uudisrakennus tulee sijaitsemaan niin lähellä rakennusta, että uudisrakennukseen suunnitellut parvekkeet tulisivat sijaitsemaan noin 10 metrin päässä ja mahdollisesti jopa lähempänä tontilla sijaitsevan nykyisen rakennuksen parvekkeita ja asuinhuoneen ikkunoita. Parvekkeiden sijoittelu ei mahdollista lainkaan yksityisyyden suojaa. Lähelle rakentaminen aiheuttaa paloturvallisuusriskin.

Parvekkeet tulisi ensisijaisesti sijoittaa Hollantilaisentien puolelle, eikä lainkaan eteläpäätyyn.-- Parvekkeet voisivat sijaita eteläpäädyssä lähempänä Hollantilaisentietä olevan ikkunan paikalla. Tämä vaihtoehto edellyttäisi uutta suunnittelua vain 2. krs eteläpäädyn asunnossa. Tämä vaihtoehto huomioisi edes vähäisessä määrin nykyistenkin asukkaiden asumisen edellytyksiä.

Piha-alueelle näyttää suunnitellun aita, joka ulottuu yhteiskäyttöalueelle. Yhteiskäyttöalueelle ei voida suunnitella mitään rakenteita kuulematta Asunto-osakeyhtiö Saunalahdentie 13 kantaa.

Rakennusluvan hakijan vastine 31.10.2023

Vastineessa todetaan muun ohella, että rakennukset (uudisrakennus Hollantilaisentie 7 ja nykyinen Saunalahdentie 13) sijaitsevat noin 58 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Uudisrakennuksen ikkunoiden ja parvekkeiden sijoittelussa on otettu tämä huomioon, esim. tekemällä uudisrakennuksen naapuria lähimpänä oleva nurkka mahdollisimman umpiseinäisenä. Samalla on otettu huomioon paloetäisyydet. Katselusuunnat uudisrakennuksen ko. nurkassa olevista ikkunoista ja parveke-ovesta ovat itään ja etelään, ohi naapurirakennuksesta, eivät suoraan kohti naapurirakennuksen ikkunoita ja parvekkeita.

Hollantilaisentien rakennuksilla ei ole parvekkeita kadun puolella, kaupunkikuvan yhtenäisyyden vuoksi ei myöskään uudisrakennuksella edellä mainitusta syystä parvekkeita ei sijoitettu uudisrakennuksen eteläjulkisivun Hollantilaisentien puoleiselle kulmalle. Parvekkeiden sijoittelusta, kaiteista ym. on käyty keskustelua useaan otteeseen viranomaisten kanssa ja nykyinen sijoittelu on hyväksytty Kaupunkikuva-työryhmässä. Parvekkeiden pinnakaiteet on suunniteltu tehtäväksi 10x50 mm teräslatoilla, jolloin kaiteet näyttävät suoraan edestä avoimilta ja vinosta kulmasta katsottuna umpinaisemmilta, kuten esim. naapurirakennuksen ikkunoista katsottuna. Piha-alueen yhteiskäyttöalueelle ei ole suunniteltu aitaa eikä muita rakenteita, pihalle on pihasuunnitelmassa merkitty siinä kulkeva polku

Päätösehdotuksen perustelut

Asiassa on kyse 4-kerroksisen asuinkerrostalon rakentamisesta tontille, jota hallitaan hallinnanjakosopimuksella, ja jonka toisella, Asunto Oy Saunalahdentie 13:n hallitsemalla hallinnanjakoalueella sijaitsee vuonna 1962 rakennettu kolmikerroksinen asuinkerrostalo.

Oikaisuvaatimuksen tehneet ovat ilmoituksensa mukaan Asunto Oy Saunalahdentie 13:n osakkaita ja he hallitsevat huoneistoja ********** ja ********** jotka sijaitsevat rakennuksen länsipäädyssä.

Rakennusvalvonta on tehnyt oikaisuvaatimuksen tekemisen jälkeen tontilla vapaamuotoisen paikallakäynnin. Asunto-osakeyhtiön edustajille, osakkeenomistajille sekä rakennusluvan hakijalle pääsuunnittelijoineen on ehdotettu, että he keskustelisivat näkemyseroista yhdessä ja ilmoittaisivat rakennusvalvonnalle, mikäli osapuolet pääsisivät asiassa yhteisymmärrykseen ja erityisesti siinä tapauksessa, että myönnettyyn rakennuslupaan harkittaisiin muutosluvan hakemista.

Rakennusluvan hakija on vapaamuotoisissa sähköposteissaan esittänyt joitain ehdotuksia julkisivumuutoksiksi myönnettyyn rakennuslupaan. Rakennusvalvonta on suhtautunut muutoksiin myönteisesti ja todennut, että muutoksille voi hakea muutoslupaa. Muutoslupaa ei ole tätä kirjoitettaessa 15.2.2024 vireillä.

Asunto Oy Saunalahdentie 13 sekä osakkaat ********** ja ********** ovat kirjallisesti peruneet oikaisuvaatimuksensa. Osakkaiden oikaisuvaatimuksen peruminen on tehty ehdolla, että rakennusvalvonta hyväksyy arkkitehtitoimiston 5.1.2024 ehdottamat muutokset uudisrakennuksen julkisivuun. Kun osakkeenomistajien oikaisuvaatimuksen peruminen on tehty ehdollisesti, lausutaan sen lopputuloksesta jäljempänä. Asunto Oy Saunalahdentie 13:n osalta oikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 187 §:n mukaan oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

MRL 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä
on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai
muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi
vaikuttaa; sekä
4) kunnalla.

Oikeuskäytännössä asunto-osakeyhtiön osakasta ei ole pidetty MRL 192 § 1 kohdan mukaisena naapurina, mutta osakkaalle on toisinaan myönnetty valitusoikeus kohdan 3 perusteella. Nyt käsiteltävässä asiassa oikaisuvaatimuksen tekijät ovat perustelleet vaatimuksiaan uudisrakennuksen vaikutuksella heidän asuntojensa arvoon, asumistasoon ja -mukavuuteen.

Asemapiirroksen perusteella etäisyys uudisrakennuksen parvekkeen ja tontilla jo sijaitsevan rakennuksen parvekkeiden välillä on 8 metriä. Suunnitellut parvekkeet sijoittuvat vinottain tontilla olevan rakennuksen länsipäätyyn nähden. Uudisrakennus sijoittuu asemakaavan mukaiselle rakennusalalle. Parvekkeiden osalta tontin sisäisen rakennusalan rajan ylitykset ovat Helsingin rakennusjärjestyksen 7 §:n mukaisia. Näin ollen rakennuslupapäätöksellä ei ole välittömiä vaikutuksia oikaisuvaatimuksen tekijöiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Oikaisuvaatimus on näin ollen jätettävä tutkimatta.

Selvyyden vuoksi todetaan lisäksi, että Asunto Oy Saunalahdentie 13:n ja Asunto Oy Munkkiniemen Greenstylen välisessä hallinnanjakosopimuksessa on annettu osapuolille oikeus hakea rakennuslupaa hallitsemansa kiinteistön osan rakentamista varten yksinkin. Hallinnanjakoalueen toinen osapuoli ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:ssä tarkoitettu naapuri, jolle rakennuslupahakemuksen vireilletulosta tulisi ilmoittaa. Myöskään yksittäiset asunto-osakeyhtiön osakkaat eivät ole maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:ssä tarkoitettuja naapureita. Rakennuslupahakemuksen vireilletulosta ilmoittamisessa on toimittu maankäyttö ja rakennuslain 133 §:n mukaisesti.

Lopputulos

Asunto Oy Saunalahdentie 13:n oikaisuvaatimuksen osalta päätöksen antaminen oikaisuvaatimuksen johdosta raukeaa.

Osakkeenomistajien ********** oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 187 §, 192 §

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 8 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää maankäyttö- ja rakennuslain 21.4 §:n tarkoittamista hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevista asioista.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 05.03.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 40, 41, 46, 47, 49, 52 ja 54 (Raukeamisen osalta) §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 53, 54 (Tutkimatta jättämisen osalta) ja 55 §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Asemakaava 10088
2. Sijaintikartta
3. Kantakartta
4. Oikaisuvaatimus, osakkaat
5. Oikaisuvaatimus, Asunto Oy Saunalahdentie 13
6. Oikaisuvaatimuksen peruminen, As Oy
7. Oikaisuvaatimuksen peruminen, osakkaat
8. Rakennuslupapäätös 30-1966-23-A
9. Poikkeamispaatos
10. Asemapiirros
11. Pohjapiirros, kellari ja 1. krs
12. Pohjapiirros 2.- 3. krs
13. Pohjapiirros 4. krs ja ullakko
14. Leikkaukset
15. Julkisivut
16. Näkymä kadulta, 3D-kuvat
17. Katunäkymä
18. Vastine

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.