Innovaatiorahastohankkeiden hakemukset 1/2024, kaupunginkanslia

HEL 2024-003234
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 18 §

Uusien hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti, että Startup Maria Oy:lle myönnetään ja sidotaan innovaatiorahastosta yhteensä enintään 628 175 euroa Maria 01 – Ekosysteemin, verkostojen sekä vaikuttavuuden kasvattaminen ja kehittäminen -hankkeen toteuttamiseen. Summasta myönnetään enintään 330 420 euroa käytettäväksi vuonna 2025 ja sidotaan enintään 297 755 euroa käytettäväksi vuonna 2026.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti, että Helsingin yliopiston Maatalous-metsätieteelliselle tiedekunnalle myönnetään ja sidotaan innovaatiorahastosta yhteensä enintään 575 000 euroa Viikki – Maailman kestävin innovaatiokampus -hankkeen toteuttamiseen. Rahoitusta myönnetään enintään 143 750 euroa käytettäväksi vuonna 2024 ja sidotaan enintään 287 500 euroa käytettäväksi vuonna 2025 ja 143 750 euroa käytettäväksi vuonna 2026.

Startup Maria Oy:lle ja Helsingin yliopiston Maatalous-metsätieteelliselle tiedekunnalle myönnettävä rahoitus on ehdollinen ja edellyttää, että hakijat toimittavat innovaatiorahastolle hankkeiden ohjausryhmien hyväksymän päivitetyn hankesuunnitelman sisältäen hankkeiden seurantamittarit.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto ei myönnä rahoitusta seuraaville hankkeille: Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan hanke Food Futures Net Zero ja CoReorient Oy:n hanke Kimppakyydillä kestävästi keskustaan

Käsittely

Esteelliset: Paula Miettinen
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Innovaatiorahaston jätettiin kevään 2024 hakemusten käsittelyyn neljä hakemusta. Startup Maria Oy:n ja Helsingin yliopiston Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan innovaatiorahastolle jättämille rahoitushakemuksille esitetään rahoitusta innovaatiorahaston vuoden 2024 myöntövaltuuksien puitteissa, koska hankkeet täyttävät innovaatiorahaston kriteerit. Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan sekä CoReorient Oy:n hakemuksille ei myönnetä rahoitusta, koska ne eivät täytä innovaatiorahaston kriteerejä.

Yhteenveto haetuista ja myönnettäväksi esitetystä rahoituksesta, kuvaus hankkeista sekä hankekohtaisen arvioinnin tulokset ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Sulje

Innovaatiorahastolle saapuneet rahoitushakemukset

Startup Maria Oy:n hanke Maria 01 - Ekosysteemin, verkostojen sekä vaikuttavuuden kasvattaminen ja kehittäminen

Helsingin Kamppiin vanhan Marian sairaalan alueelle syksyllä 2016 avattu Maria 01 -kasvuyrityskeskittymä on toimintansa aikana kasvanut yhdeksi Euroopan merkittävimmistä kasvuyrittäjyyskeskittymistä ja -ekosysteemeistä. Startup Maria Oy on toiminut Maria 01:n operaattorina alusta saakka ja saanut rahoitusta innovaatiorahastosta kehittämishankkeilleen vuosina 2018-2024 (kaupunginhallituksen elinkeinojaosto 11.12.2017 §21, 19.10.2020 §36 ja 18.12.2023 38§).

Nyt haettavan hankkeen tarkoituksena on kehittää edelleen Helsingin yritysekosysteemiä tukevia palveluja ja laajentaa Maria 01:n kansallista sekä kansainvälistä verkostoa. Hankkeen toimenpiteiden tavoitteena on tukea Maria 01:n jäsenyrityksiä sekä laajempaa verkostoa kehittämään omaa liiketoimintaansa. Hanke kasvattaa Maria 01:n vaikuttavuutta, edistää kampuksen yritysyhteisön toimintaa, mahdollistaa toiminnan avoimuuden säilymisen Maria 01:n ulkopuolisille yrityksille sekä lisää kampuksen palvelu- ja tapahtumatarjontaa, jotta Helsingin kasvuyritysekosysteemistä kehittyy entistä vetovoimaisempi ja laajempi verkosto myös kansainvälisille toimijoille.

Hanke on linjassa innovaatiorahaston sääntöjen, periaatteiden ja kaupunkistrategian kanssa. Hanke tukee Helsingin tavoitetta olla Euroopan kiehtovimpia sijaintipaikkoja uutta luovalle startup-toiminnalle ja houkutteleva osaamiskeskittymä kasvuyrityksille. Vuosille 2021-2025 laaditun kaupunkistrategian mukaan kaupunki jatkaa startup-keskittymä Maria01:n toimintojen kehittämistä.

Kyseessä on jatkohanke innovaatiorahaston vuodeksi 2024 rahoittamalle hankkeelle, jolle haettiin rahoitusta syksyn 2023 haussa innovaatiorahastosta kolmeksi vuodeksi. Innovaatiorahaston vuoden 2023 myöntövaltuuden puitteissa hankkeelle voitiin kuitenkin myöntää rahoitusta vain vuodeksi.

Hankkeelle esitetään myönnettävän rahoitusta innovaatiorahaston vuoden 2024 myöntövaltuudesta vuosiksi 2025-2026, koska se täyttää innovaatiorahaston rahoituskriteerit. Hankkeella on luotettava toteuttaja, joka kehittää pitkäjännitteisesti toimintamalliaan ja tarjoaa startup-yrityksille erikoistuneita palveluita, jotka edistävät Helsingin startup-yhteisön kasvua ja kehitystä sekä toimivat tärkeänä osana kasvuyritysten palvelupolkua. Jotta innovaatiorahaston vuodelle 2024 rajattu myöntövaltuus ei ylittyisi (katso kohta Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet), esitettävä rahoitus on pienempi kuin hakijan esittämä hankebudjetti.

Helsingin kaupungin Startup Maria Oy:lle antamaa toimintatukea on pidettävä Euroopan unionin perussopimuksen 107 artiklan 1 kohdan mukaisena valtiontukena. Tuki myönnetään komission asetuksen (EU) N:o 651/2014 (yleinen ryhmäpoikkeusasetus) 27 artiklan mukaisena innovaatioklusterille myönnettävänä tukena.

Tuensaajaa Startup Maria Oy -nimistä osakeyhtiötä kohtaan ei ole annettu sellaista komission aikaisempaan päätökseen perustuvaa maksamatonta perintäpäätöstä, jossa tuki olisi julistettu sääntöjen vastaiseksi tai sisämarkkinoille soveltumattomaksi eikä yhtiö ole ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös muut ryhmäpoikkeusasetuksen I luvun mukaiset yhteisten sääntöjen edellytykset.
Tuen myöntävän toimielimen päätöksestä tehdään komissiolle yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen liitteen II mukainen jälki-ilmoitus työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä sähköisesti.

Innovaatiorahastosta myönnettävä tuki on 628 175 euroa eli noin 35% hankkeen tukikelpoisista kustannuksista. Tuki ei siten ylitä 50 % tukikelpoisista kustannuksista. Tukikelpoiset kustannukset sisältävät muun muassa palkkakuluja ja ostopalveluja, mutta ei vuokrakuluja.

Rahoitushakemus on liitteenä 2.

Helsingin yliopiston hanke Viikki – Maailman kestävin innovaatiokampus

Helsingin yliopiston Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan hankkeen tavoitteena on kehittää ja vakiinnuttaa Viikin kampuksen ympärille yliopiston toimijat, alueen tutkimuslaitokset sekä yritykset yhdistävä kestävyyden ja vihreän siirtymän innovaatiokeskittymä. Hanke on jatkoa kesällä 2024 päättyvälle Helsingin yliopiston Viikki Innovation Platform & Food Design Factory -hankkeelle. Jatkohankkeessa kehitetään muun muassa Viikki Food Design Factory:n toimintaa sekä perustetaan uusi Wood Construction, Materials and Forest InnoHub. Hankkeen toimenpiteillä pyritään kasvattamaan kampuksen tutkijoiden ja opiskelijoiden innovaatio-osaamista ja tukemaan uusien palvelujen avulla innovaatioprosessia tutkimuslähtöisten keksintöjen kehittämisestä kaupallistamiseen saakka. Tavoitteena on myös tarjota hankkeessa luotavan kokeiluympäristön myötä yrityksille mahdollisuus uusien tuotteiden ja palveluiden validointiin.

Toimenpiteet tukevat Viikin alueen toimijoista koostuvan innovaatioekosysteemin rakentumista. Hanke edistää ja vahvistaa kaupungin elinkeino- ja osaamisperustaa yhdistämällä Viikin kampuksen eri toimijat entistä vahvemmin yhteen uudenlaisen innovaatioyhteistyön ympärille.

Hanke täyttää innovaatiorahaston rahoituskriteerit. Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta on sitoutunut hankkeeseen sekä sen tavoitteisiin. Helsingin yliopisto on Helsingin kaupungille tärkeä strateginen kumppani ja kaupunki on tukenut yliopiston yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan käynnistymistä merkittävästi. Ilman kaupungin tukea ja yhteistyötä yliopiston innovaatiotoiminnot olisivat toistaiseksi vähäisiä, keskittyen tutkimusrahoitusta sisältävään yritysyhteistyöhön. Kaupungin myöntämä innovaatiorahoitus vahvistaa yliopiston innovaatiotoimintaa, jolla on merkittäviä elinkeinopoliittisia vaikutuksia.

Hankkeelle esitetään rahoitusta innovaatiorahaston vuoden 2024 myöntövaltuudesta vuosille 2024 - 2026. Hankkeelle haettiin rahoitusta kesäkuuhun 2027 saakka. Jotta innovaatiorahaston vuodelle 2024 rajattu myöntövaltuus ei ylittyisi (katso kohta Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet), rahoitusta esitetään vain vuoden 2026 loppuun saakka ja esitettävä summa on pienempi kuin ehdotettu hankebudjetti. Koska myönnettävä rahoitus on pienempi kuin haettu summa, tulee hakijoiden esittää innovaatiorahastolle tarkennettu hankesuunnitelma sekä myöntöä vastaava hankebudjetti. Tarkennettu hankesuunnitelma on laadittava niin, että hankkeesta muodostuu toimiva kokonaisuus, joka vakauttaa Viikin innovaatiopotentiaalin kasvua ja yhdistää kampuksen innovaatiotoimintoja. Hankkeen jatkon suhteen on tähdättävä siihen, että kehitettävät toiminnot siirtyvät osaksi yliopiston perustoimintaa.

Hankkeen pääpaino voi olla hakemuksessa mainittujen temaattisten innovaatiohubien käynnistämisessä ja kehittämisessä. Toiminnassa tulee pyrkiä erityisesti yliopistolähtöisten innovaatioiden kaupallistamisen edistämiseen ja yritysten kanssa tehtävän innovaatioyhteistyön vahvistamiseen. Hakemuksessa kuvattua kokeiluympäristömallia tulee tarkentaa ja sen tulee kuluttajafokuksen sijasta keskittyä yliopiston alustojen kehittämiseen sekö yritysten ja tutkijoiden väliseen kokeilu- ja kehittämisyhteistyöhön. Hankkeen Wood Construction, Materials and Forest InnoHubin edellytetään tekevän yhteistyötä sekä Helsingin kiertotalouden klusteriohjelman että Metropolia-ammattikorkeakoulun Rakennusalan tieto- ja taitokeskittymä-hankkeen kanssa.

Helsingin yliopiston hankerahoituksessa ei ole kyse Euroopan unionin perussopimuksen (SEUT) 107(1) mukaisesta valtiontuesta, koska yliopisto ei tutkimus- ja kehittämishankkeessaan harjoita taloudellista toimintaa markkinoilla.

Rahoitushakemus on liitteenä 3.

Helsingin yliopiston hanke Food Futures Net Zero

Hankkeen tavoitteena on kannustaa kuluttajia tekemään kestäviä ja terveellisiä ruokavalintoja sekä ravintola-alan toimijoita kehittämään toimintansa kestävyyttä hakijoiden kehittämän Food Wellbeing-hiilijalanjälki-indeksin ja sovelluksen avulla. Hankkeen taustalla on hakijakonsortion aiempi tutkimushanke, jossa kehitettyjä ratkaisuja hanke pyrkii jatkokehittämään ja pilotoimaan tavoitteenaan ratkaisun kaupallistaminen.

Hankkeen vaikuttavuuspotentiaalin arvioidaan jäävän pieneksi elinkeinoperustan osalta. Hankkeen yhtenä tavoitteena on hakijakonsortion perustaman yrityksen liiketoiminnan käynnistyminen. Tätä vasten hankkeen tuottaman hyödyn katsotaan kohdistuvan suurelta osin yksittäiselle yritykselle eikä se näin ole innovaatiorahaston periaatteiden mukainen. Hankkeen vahvuutena voidaan pitää uuden teknologian ja osaamisen kehittäminen sekä uuden tutkimustiedon tuottaminen ja soveltaminen. Hankkeen voidaan olettaa luovan uutta osaamisperustaa tuottaessaan tutkimusosiossaan muun muassa ravintola-alan yritysten hiilijalanjäljen mittaamiseen liittyvää uutta tietoa ja viestivän sitä kuluttajille.

Innovaatiorahaston hankkeilta edellytettävä lähtökohtaisesti vähintään 50% vastinrahoitus on toistaiseksi varmistumatta toisen hankkeen osatoteuttajan TX Oy:n osalta.

Hankkeelle ei esitetä rahoitusta, koska se ei täytä innovaatiorahaston rahoituksen kriteerejä ja sen tuottamien hyötyjen katsotaan kohdistuvan liian suuressa määrin yksittäiselle yritykselle.

Rahoitushakemus on liitteenä 4.

CoreOrient Oy:n hanke Kimppakyydillä kestävästi keskustaan

Hankkeessa on tavoitteena selvittää, miten kantakaupungin työpaikkojen määrää ja palveluliiketoimintaa voitaisiin kasvattaa samalla liikenteen päästöjä vähentäen edistämällä kimppakyytipalvelua työmatkaliikenteessä. Hanke toimisi esiselvityksenä myöhempää varsinaista hanketta varten. Suunnitelma hankkeeseen sisältyvän kimppakyytipalvelukokeilun skaalaamiseksi laajempaan käyttöön on tarkoitus laatia Metropolia ammattikorkeakoulun rinnakkaishankkeessa, jolle Metropolia hakee parhaillaan Uudenmaan liitolta rahoitusta.

Selvityksen aihe on sinänsä kaupungille relevantti sekä kantakaupungin elinvoimaisuuden että liikenteen päästöjen vähentämisen näkökulmasta mutta selvityshanke ei itsessään luo uutta elinkeinoperustaa. Hakijan esittämät lähtöoletukset kimppakyytipalvelujen merkittävästä vaikuttavuuspotentiaalista ovat selvityksen tekemisen näkökulmasta ongelmallisia huomioiden, että hakijayritys operoi itse hankkeessa hyödynnettävää kimppakyytipalvelua omana liiketoimintanaan.

Hankkeen hyötyjen katsotaan kohdistuvan liian suuressa määrin yksittäiselle yritykselle sen edistäessä hakijan liiketoimintaa erityisesti hankkeeseen sisältyvän hakijayrityksen kehittämää palvelua hyödyntävän kokeiluosion kautta. Kyseisen kaltaiset selvitykset puolestaan tulisi lähtökohtaisesti kilpailuttaa kaupungin toimiessa tilaajana.

Hanke ei ole rahaston periaatteiden mukainen eikä se ole rahoituskelpoinen. Hankkeelle ei esitetä rahoitusta, koska sen ei katsota omaavan merkittävää vaikuttavuutta tai luovan elinkeinoperustaa ja sen tuottamien hyötyjen katsotaan kohdistuvan yksittäiselle hakijayritykselle.

Rahoitushakemus on liitteenä 5.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017, § 240 päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa.

Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin. Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Kaupunginhallituksen 11.12.2023 vahvistamissa Helsingin kaupungin vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeissa linjataan, että vuoden 2024 aikana innovaatiorahastosta voidaan myöntää enintään 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Kesäkuussa myöntövaltuudesta on jäljellä 1 203 176 euroa.

Innovaatiorahaston sääntöjen ja kaupungin hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Jaosto päätti 8.11.2021, § 19 innovaatiorahaston käytön periaatteet vuodesta 2022 eteenpäin.

Innovaatiorahaston käytön periaatteiden mukaisesti rahastosta voidaan myöntää hankkeille kokonaisrahoitusta tai rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi. Varoja voidaan lähtökohtaisesti myöntää enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.
Rahoitusta hakevilla kaupunkiorganisaation ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppani Helsingin kaupungin toimialoilta tai keskushallinnosta. Innovaatiorahaston rahoittaman hankkeen ohjausryhmässä tulee olla vähintään yksi Helsingin kaupungin edustaja. Vastuu hankkeen rahankäytön oikeellisuudesta on aina taholla, jolle rahoitus on myönnetty.

Hakemusten arviointi

Kaupunginkanslian ja toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ja kaupunginkanslian valmistelijat ovat arvioineet hakemuksia. Arvioinnissa on kuultu myös hankkeiden aiheisiin liittyviä kaupungin asiantuntijoita. Yhteenveto haetuista ja myönnettäväksi esitetyistä rahoituksista, kuvaus hankkeesta sekä hankekohtainen arvioinnin tulos ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Hankearvioinnissa on rahaston sääntöjen ja käytön periaatteiden mukaisesti kiinnitetty erityistä huomiota hankkeen potentiaaliin luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa eli siihen, että hanke mahdollistaa uuden markkinaehtoisen liiketoiminnan, uusien yrityksien, työpaikkojen, verotulon ja osaamisen syntymistä. Rahoitettavat hankkeet luovat mahdollisuuksia uusien, erityisesti tutkimus-, kehitys- ja innovaatiolähtöisten ratkaisujen syntymiselle (tuotteiden, palveluiden, liiketoimintamallien ym.) esimerkiksi kehittämällä innovaatioympäristöjä, luomalla kokeilualustoja ja edistämällä yrittäjyyttä ja kilpailukykyä ja niillä on selkeä rooli osana laajempaa innovaatio- ja elinkeinopoliittista kokonaisuutta.

Hankkeen toteutettavuus ja vaikuttavuuspotentiaali sekä hankkeen tulosten hyödynnettävyys ja sen tuoma hyöty suhteessa haettuun rahoitukseen on myös ollut arvioinnissa keskeistä. Lisäksi hankkeen tuomat hyödyt kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittämisessä ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä kyky tukea kaupungin ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteita on huomioitu.

Toimeenpano ja rahoitettujen hankkeiden seuranta

Kaupungin ulkopuolisille toimijoille myönnetty hankerahoitus maksetaan pääsääntöisesti etukäteen vuodeksi kerrallaan. Yli 12 kuukautta kestävistä hankkeista rahoituksen saaja toimittaa väliraportit kerran vuodessa. Raportoinnin perusteella kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää jatkorahoituksesta ja määrärahojen käyttötarkoituksen muutoksista.

Hankkeella tulee olla oma erillinen kirjanpito. Hankkeen päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella, ellei muusta sovita. Rahoituksen saaja sitoutuu myös käymään loppukeskustelun rahoittajan kanssa erikseen sovittavana ajankohtana.

Mikäli rahoituksen saaja ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa tai noudattanut rahoituspäätöksen muita ehtoja, myönnetty tuki voidaan periä takaisin osittain tai kokonaisuudessaan. Jos hyväksytyssä hankehakemuksessa ilmoitettu omarahoitusosuus ei toteudu hankkeen aikana, myönnettyä rahoitusta voidaan pienentää samassa suhteessa ja mahdollisesti ennakkoon maksettua rahoitusta voi tulla palautettavaksi innovaatiorahastolle.

Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, päätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. elinkeinojohtaja
Annukka Sorjonen

Lisätietojen antaja

Jussi Kulonpalo, Erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36367

jussi.kulonpalo@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Startup Maria Oy hakemus ja budjetti
3. Helsingin yliopisto Viikki hakemus ja budjetti
4. FoodFutures hakemus ja budjetti
5. CoReorient Oy hakemus ja budjetti

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.