Hankesuunnitelma, Koulupaviljonki Kontulan ala-aste
Rintinpolku 4, siirtokelpoinen paviljonkirakennus (Kontulan ala-asteen ja varhaiskasvatuksen lisätilat), hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Rakennetun ympäristön hallintapäällikkö päättää hyväksyä osoitteeseen Rintinpolku 4 toteutettavien Kontulan ala-asteen ja varhaiskasvatuksen lisätilojen siirtokelpoisen paviljonkirakennuksen 15.4.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on
465 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 786 400 euroa helmikuun 2019 kustannustasossa sisältäen investointikustannuksia 337 000 euroa (alv. 0 %).
Päätös tehdään ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätöksen perustelut
Koulun oppilasmäärän ja varhaiskasvatuksen hakijamäärän kasvusta johtuen Kontulan ala-asteen yhteyteen tarvitaan lisätilaa. Tilat tarvitaan syyslukukaudeksi 2019.
Toteutettavissa lisätiloissa on 100 tilapaikkaa. Koulun käyttöön varataan alustavasti 50 paikkaa ja varhaiskasvatuksen esiopetuksen käyttöön 50 paikkaa. Käyttäjätahojen keskinäinen suhde voi jatkossa vaihdella.
Lisätilat hankitaan vuokraamalla tarvittava määrä siirtokelpoista paviljonkitilaa. Tilapäinen paviljonkipäiväkoti vuokrataan 60 kuukauden ajaksi.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 465 brm², 375 htm².
Kustannukset
Kustannusarvion 16.4.2019 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 786 400 euroa kustannustasossa 2/2019 (RI 104,0; THI 186,5).
Kokonaiskustannuksen sisältämä hankkeen vuokrakustannus suunnitellun 60 kuukauden ajalle on arvonlisäverottomana 449 400 euroa.
Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 337 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövaraus.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Arvioitu tilakustannus käyttäjälle on yhteensä 41,90 euroa/htm²/kk,
15 713 euroa/kk. Tästä siirtokelpoisen rakennuksen sisäänvuokra on 19,97 euroa/htm²/kk, perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra 16,15 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 5,78 euroa/htm²/kk. Vuokran perusteena on 375 htm². Vuokra-aika on 60 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 942 780 euroa.
Hankkeen rahoitus
Rakennuksen sisäänvuokra maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen rakennuttamiskustannukset ja maanrakennustyöt rahoitetaan talousarvion talonrakennus-hankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjaus-määrärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset
ja yleiset alueet- palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta
vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelu.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä elokuussa 2019.
Päätös tullut nähtäväksi 29.04.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Juha Aaltonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 21008