Avustuksen myöntäminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuurin ja liikunnan laitosavustukset 2023

HEL 2022-008885
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 30 §

Liikunnan laitosavustukset 2023, talousarvioon merkityt

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto myönsi liikunnan laitosavustuksia yhteensä 15 859 504 euroa vuodelle 2023 seuraavasti:

Liikunnan laitosavustukset
Avustus 2022
Haettu 2023
Avustus 2023
Helsinki Stadion Oy, josta
338 000
225 000
225 000
- toiminta-avustus
298 000
185 000
185 000
- vuokra-avustus
40 000
40 000
40 000
Jääkenttäsäätiö sr, josta
1 328 000
1 332 000
1 332 000
- korot ja lyhennykset
1 094 000
1 090 000
1 090 000
- vuokra-avustus
234 000
242 000
242 000
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy
605 000
1 341 000
669 000
Stadion-säätiö sr, josta
6 234 904
8 303 408
7 018 504
- korot ja lyhennykset
5 650 000
6 433 600
6 433 600
- toiminta-avustus
0
700 000
0
- vuokra-avustus
584 904
1 169 808
584 904
Urhea-säätiö sr
250 000
270 000
250 000
Urheiluhallit Oy
4 000 000
5 210 000
4 023 000
Vuosaaren Urheilutalo Oy
2 340 000
3 025 000
2 342 000
Kaikki yhteensä
15 095 904
19 706 408
15 859 504

Ohjeet avustuksen saajille

Yli 40 000 euron avustukset maksetaan 4. erässä eräpäivillä 9.1.2023, 7.3.2023, 7.6.2023 ja 7.9.2023, jos ei erikseen ole muuta sovittu.

Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Avustushakemusten käsittelyssä, avustusten myöntämisessä ja maksamisessa sekä avustusten käytön valvonnassa noudatetaan Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksensaaja ei noudata avustusehtoja.

Vuoden 2024 laitosavustuksia haetaan pe 21.4.2023 mennessä kaupungin sähköisen asioinnin kautta (asiointi.hel.fi).

Laitosavustuksen saajien edellytetään Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi toimittavan avustuksen hakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion.

Käsittely

Esteellinen: Tarja Loikkainen
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti 13.9.2022, § 157 kaupunginhallitukselle liikunnan laitosavustuksia vuoden 2023 Helsingin kaupungin talousarvioon yhteensä 16 108 504 euroa, josta talousarvioon merkityille laitoksille esitettiin 15 859 504 euroa.

Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2023 talousarviosta 23.11.2022. Liikunnan laitosavustuksiin osoitettiin yhteensä 16 108 504 euroa, josta talousarvioon merkityille laitoksille 15 859 504 euroa.

Tässä kokouksessa liikuntajaosto tekee lopullisen, oikaisukelpoisen päätöksen laitosavustusten jakamisesta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 22.9.2021 § 275 luvun 17 mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti.

Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 14.12.2021 § 202 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajan tarjontaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.

Helsingin kaupunki on varautunut tukemaan liikunnan ja kulttuurin laitosavustusta saavien tytäryhteisöjen nopeasta energianhinnan noususta aiheutuneita ja aiheutuvia sähkö- ja lämmityskustannuksia sekä energiatehokkuutta nopeasti parantavia investointeja. Kaupungin konserni- ja taloudenohjaus on tiedottanut tytäryhteisöjä energia-avustuksen hakemisesta marraskuun alusta. Avustuksen hakuaika on 2.12.2022 saakka ja sen myöntämisestä päättää kaupunginhallitus.

Valtiontukiarvioinnit

Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Helsinki Stadion Oy

Helsinki Stadion Oy:n osalta on arvioitu, että se ei hallinnoidessaan vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungin 14. kaupunginosassa (Töölö) korttelissa 528 sijaitsevaa tonttia n:o 1 ja sillä olevaa stadionrakennusta harjoita sellaista taloudellista toimintaa, joilla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196 ja 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Vuokrattaessa tiloja kolmansille osapuolille taloudelliseen toimintaan tulee tiloista periä markkinaehtoinen vuokra.

Jääkenttäsäätiö sr

Jääkenttäsäätiö sr:n osalta on arvioitu, että Jääkenttäsäätiön ylläpitäessä jää -ja urheiluhalleja se ei harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Sikäli kuin Jääkenttäsäätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.

Stadion-säätiö sr

Stadion-säätiö sr:n osalta arviointi on seuraavanlainen. Valtiontuen käsitteestä annetun komission tiedonannon (2016/C 262/01) mukaan tiettyjen kulttuuriin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvien toimintojen erityisluonteen vuoksi ne voidaan järjestää toisin kuin kaupalliselta pohjalta, eivätkä ne siksi ole luonteeltaan kaupallisia (kohta 34). Lisäksi monet kulttuuriin tai kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvät toiminnot eivät ole korvattavissa, minkä vuoksi todellisia markkinoita ei ole. Myös nämä toiminnot olisi komission mukaan katsottava luonteeltaan muiksi kuin taloudellisiksi (kohta 36).

Stadion-säätiö sr:n hallinnoimassa Helsingin Olympiastadionin rakennuksen ylläpidossa ja perusparannushankkeessa on kyse sellaisesta kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvästä toiminnasta, jolle ei ole todellisia markkinoita ja, joka edellyttää, että julkinen taho rahoittaa rakennuksen ylläpitoa ja perusparannusta. Näin ollen Olympianstadionin rakennukseen kohdistuvaan avustukseen ei sisälly SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.

Stadion-säätiö sr:n hallinnoimassa Helsingin Olympiastadionin rakennuksen ylläpidossa ja perusparannushankkeessa on kyse sellaisesta kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvästä toiminnasta, jolle ei ole todellisia markkinoita ja, joka edellyttää, että julkinen taho rahoittaa rakennuksen ylläpitoa ja perusparannusta. Näin ollen Olympianstadionin rakennukseen kohdistuvaan avustukseen ei sisälly SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.

Sikäli kuin Stadion-säätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.

Urhea-säätiö sr

Urhea-säätiö sr:lle myönnettävän avustuksen osalta on arvioitu, että säätiön toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuensaaja toimittaa palveluita rajatulla alueella jäsenvaltiossa ja toiminta ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista jäsenvaltioista ja lisäksi tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 196). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy, Urheiluhallit Oy ja Vuosaaren Urheilutalo Oy

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Urheiluhallit Oy:n ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n osalta on katsottu, että myönnettävät avustukset käytetään urheilutiloihin liittyviin kustannuksiin. Kyseiset urheilutilat palvelevat ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja tilat eivät todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Avustuksen myöntäminen näille toimijoille ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Sulje

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 13.09.2022 § 157

06.09.2022 Pöydälle

30.08.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

30.08.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

liikuntapalvelupäällikkö
Tuuli Salospohja

Lisätietojen antaja

Ritva Oljakka, suunnittelija, puhelin: 09 310 87439

ritva.oljakka@hel.fi

Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038

taina.korell@hel.fi