Sijoituslupa, matkaviestinverkon radiomasto, tukiasema ja niihin liittyvät laitteet, kaapelit ja rakennelmat, Sisarustenpuisto, Telia Towers Finland Oy

HEL 2024-001835
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 51 §

Matkaviestinverkon radiomaston, tukiaseman ja niihin liittyvien laitteiden, kaapeleiden ja rakennelmien sijoittaminen, Telia Towers Finland Oy, Sisarustenpuisto

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti vahvistaa Telia Towers Finland Oy:n hakemuksessaan esittämän sijoittamissuunnitelman ja antoi Telia Towers Finland Oy:lle oikeuden sijoittaa suunnitelman ja asemapiirroksen mukaisen matkaviestinverkon radiomaston tukiasemineen ja niihin liittyvät laitteet, kaapelit ja tarvittavat rakennelmat Helsingin kaupungin 33. kaupunginosassa sijaitsevalle kiinteistölle 91-33-9903-51 asemapiirroksessa osoitetulle n. 50 m2 alueelle.

Sijoittamisoikeus on voimassa toistaiseksi.

Helsingin rakennusvalvontataksan (2024) 10 § d kohdan mukainen maksu sijoittamispäätöksestä on kaksituhattayhdeksänsataaviisikymmentä (2950) euroa, jotka Telia Towers Finland Oy on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille. Maksuun voidaan hakea muutosta kaupunkiympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Pöytäkirjanote tiedoksi hakijalle saantitodistuksella. Pöytäkirjanote maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelulle sekä kiinteistörekisterin pitäjälle sisäisenä tiedoksiantona.

Hakemus

Telia Towers Finland Oy hakee 18.4.2023 Lupapisteeseen jätetyllä hakemuksellaan sähköisen viestinnän palveluista annetun lain mukaista sijoituslupaa matkaviestinverkon radiomastolle tukiasemineen ja niihin liittyville laitteille, kaapeleille ja tarvittaville rakennelmille Helsingin kaupungin 33. (Kaarela) kaupunginosassa sijaitsevalle kiinteistölle 91-33-9903-51.

Sijoituslupahakemuksen kohteena on olemassa oleva tukiasema, johon Telia suunnittelee maston vaihtoa. Syy maston vaihtoon on, että tukiaseman olevaan mastoon ei voi päivittää/lisätä 4G/5G-antenneja. Tästä syystä olemassa oleva tukiasema on tarpeen korvata uudella mastolla. Tukiaseman laitesuojaan, kaapelointeihin ja huoltokulkuun ei tule muutoksia. Muutoksen jälkeen sijoituslupahakemuksen kohteena oleva tukiasema tulee parantamaan alueen langattoman 4G/5G-matkaviestinverkon datakapasiteettia ja samalla myös kuuluvuutta. Olevalle tukiasemalle on haettu rakentamisvaiheessa tarvittavat viranomaisluvat.

Maston vaihdolle haetaan rakennusvalvonnan toimenpidelupa, kun sijoituspäätös on lainvoimainen.

Telialla on tukiasemasta kiinteistön omistajan Helsingin kaupungin kanssa 1.9.2001 alkaen toistaiseksi voimassa oleva maanvuokrasopimus, jossa on lyhytaikainen kolmen kuukauden irtisanomisaika. Nykyinen sopimus ei kuitenkaan mahdollista edellä kuvattua maston vaihtoa, sillä uusi masto ei mahdu sopimuksen mukaiselle vuokra-alalle. Osapuolet eivät yrityksistään huolimatta ole päässeet yhteisymmärrykseen uuden maanvuokrasopimuksen ehdoista (pääasiassa vuokratasosta, johon maanomistaja on esittänyt Telian näkemyksen mukaan kohtuutonta korotusta). Tästä syystä Telia hakee sijoituslupaa.

Ennen hakemuksen jättämistä Telia Towers Finland Oy on lähettänyt sijoittamissuunnitelman tiedoksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 231 §:n mukaisesti alueen maanomistajalle, Helsingin kaupungin maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelulle. Hakijan mukaan maanomistaja ei tehnyt suunnitelmasta muistutusta määräaikaan mennessä.

Hakemuksen kohteena oleva kiinteistö ja masto

Hakemus koskee olemassa olevaa tukiasemaa, johon Telia suunnittelee maston vaihtoa. Tukiaseman laitesuojaan, kaapelointeihin ja huoltokulkuun ei tule muutoksia.

Nykyisin paikalla oleva radiomasto on noin 24 metriä korkea ja sille sekä maston yhteydessä olevalle laitetilalle (n. 9m2) on 4.12.2001 § 1125 myönnetty pysyvä toimenpidelupa. Loppukatselmus on pidetty 16.7.2002.

Masto sijaitsee kiinteistöllä 91-33-9903-51, joka on asemakaavassa nro 8990 merkitty tunnuksella VL - lähivirkistysalue. Masto sijaitsee pysäköintialueen reunalla. Hakijalla on tukiasemasta kiinteistön omistajan Helsingin kaupungin kanssa 1.9.2001 alkaen toistaiseksi voimassa oleva maanvuokrasopimus, joka ei kuitenkaan mahdollista maston vaihtoa, sillä uusi masto ei mahdu sopimuksen mukaiselle vuokra-alalle. Osapuolet eivät yrityksistään huolimatta ole päässeet yhteisymmärrykseen uuden maanvuokrasopimuksen ehdoista. Maanvuokrasopimuksessa vuokra-alueen kooksi on merkitty 5 m2.

Tuleva masto on tarkoitus sijoittaa noin 2-3 metrin etäisyydelle nykyisestä maston sijainnista. Tulevan maston korkeudeksi on arvioitu 36 metriä. Tulevalle mastolle on hakemuksen liitteessä olevassa asemapiirroksessa esitetty kaksi , noin 2 metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevaa vaihtoehtoista sijoituspaikkaa. Lopullinen sijainti riippuu maston perustustavasta. Hakemukseen liitetyn asemapiirroksen mukaan sijoitusalue on noin 50 m2 suuruinen, sisältäen myös laitesuojan vaatiman alan.

Telia Towers Finland Oy ei ole hakenut rakennusvalvonnalta oikeutta käyttää Sisarustenpuiston pysäköintialuetta huolto- tai ajoreittinä, eikä sijoittamissuunnitelmassa esitetä kaapeleiden tarkempia reittejä sijoitusalueen ulkopuolelle.

Lausunnot

Asemakaavoitus on antanut lausunnon 19.6.2023. Lausunnon mukaan suunnitelmassa on otettu huomioon asemakaavoituksen antamat reunaehdot ja sijainti jossa puustoa ei jouduta kaatamaan. Asemakaavoituksella ei ole hakemukseen huomautettavaa.

Yleiskaavoitus on lausunnossaan 13.6.2023 todennut, ettei hankkeella ole vaikutusta yleiskaavoitukselle.

Kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu on lausunnossaan 8.8.2023 todennut, että uuden maston hakemuksessa ensisijaiseksi esitetty sijainti aiheuttaa vähiten vaikutuksia nykyiseen puistoon ja sen puustoon. Sijainti nykyisen pysäköintialueen vieressä mahdollistaa huoltoajon järjestämisen ilman erillistä tai uutta huoltoreittiä. Nykyisen laitesuojan hyödyntäminen ei poista olevaa puustoa. Uuden maston sijainti nykyisen maston vieressä aiheuttanee joidenkin puiden kaatamistarpeen, joka riippuu mm. perustamistavasta. Uuden maston tulisi vähäisempien vaikutusten vuoksi sijaita asemapiirroksessa (pääpiirustus 1) esitetyssä ensisijaiseksi määritellyssä sijainnissa, jotta puuston kaatamis- tai karsimistarve on mahdollisimman vähäinen. Suunniteltu masto on noin 11 m korkeampi kuin nykyinen, nykyisen korkeuden jäädessä melko hyvin puiden latvojen tasalle. Uudella 36 m korkealla mastolla on paikallisia maisemavaikutuksia sen näkyessä latvojen yläpuolelta. Lähialueella ei ole kuitenkaan ole arvoltaan merkittäviä maisemallisia tai kulttuurihistoriallisia arvoja eikä kohde sijaitse maastossa korkealla kohdalla suhteessa ympäristöön. Kaupunkitila- ja maisemasuunnittelun maisema- ja yleissuunnittelu puoltaa sijoittamislupaa seuraavin ehdoin: 1) Uuden maston tulee sijaita ensisijaiseksi ehdotetussa sijainnissa eli nykyisen maston ja laitesuojan vieressä. 2) Nykyistä laitesuojaa hyödynnetään hakemuksen mukaisesti. 3) Uuden maston tulee sijaita mahdollisimman lähellä nykyistä mastoa puiston nykyisen puuston kaatamisen minimoimiseksi. 4) Suunnitelmien ja perustamistavan tarkentuessa tulee esittää kaadettavien runkopuiden sijainti ja määrä. 5) Vuokra-aluetta ei tule aidata. 6) Uuden maston mahdollisen käytöstä poistumisen yhteydessä uuden maston ja laitesuojan alue tulee ennallistaa osaksi nykyistä puistoa istuttamalla valtapuulajin puita.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu on antanut 30.1.2024 lausunnon, jossa se alueen maanomistajana puoltaa sijoittamislupaa seuraavin ehdoin: 1) matkaviestintukiasema ei saa haitata eikä vaikeuttaa tulevan asemakaavan tekemistä ja 2) alueesta maksetaan Helsingin kaupungin matkaviestitukiasemien vuokraustaksan mukainen korvaus kaupungille.

Telian vastine lausuntoihin

Telia on antanut vastineensa lausuntoihin 18.12.2023 sekä 1.2.2024.

Vastineessa todetaan maanomistajan lausuntoon viitaten, että tukiaseman kohdalla on jo oleva asemakaava eli se on jo tehty. Tukiasema sijoittuu olevan asemakaavan (tunnus 8990/10069) VL-alueelle. Asema- ja yleiskaavoitus on antanut myönteiset lausunnot tälle hankkeelle. Korvausten osalta vastineessa todetaan, että SVPL:n 237 §:ssä säädetään sijoittamisen korvauksista. Kiinteistön omistajalla ja haltijalla on oikeus saada täysi korvaus sijoittamisesta aiheutuvasta haitasta ja vahingosta. Edellä todetusti korvaus määritellään SVPL 237 §:n mukaisesti erillisessä menettelyssä siten kuin lunastuslaissa säädetään, jos osapuolet eivät pääse sopimukseen korvauksen määrästä. Lisäksi Telia painottaa selvyyden vuoksi, että kunnan rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaan ei kuulu SVPL:n mukaan tai muutoinkaan ottaa millään tavalla kantaa osapuolten välisiin maanvuokrasopimusneuvotteluihin (esimerkiksi siihen, miksi sopimukseen ei ole päästy tai mikä olisi sopiva vuokrataso) tai edellä todettuun sijoittamisesta maanomistajalle maksettavan korvauksen määrittämiseen.

Suunniteltu muutos, pylvään vaihto, ei tuo muutoksia huoltokulkuun ja eikä laitesuojaan. Sijoittamissuunnitelman liitteissä (liite 2 ja liite 4) on huomioitu oleva ja mahdollisesti poistuva puusto. Ensisijaisessa vaihtoehdossa puustoa ei poistu, koska perustamistavasta johtuen uusi pylväs voidaan rakentaa lähelle laitesuojaa. Hakija teettää maaperätutkimukset uuden pylvään lainvoimaisen toimenpideluvan jälkeen, jotka haetaan lainvoimaisen sijoituslupapäätöksen jälkeen. Maaperätutkimusten perusteella voidaan katsoa tarkemmin uuden pylvään perustamistapa. Jos maaperä on kallioinen, niin uuden pylvään perustustapa on kallioperustus, jolloin pylväs tulee laitesuojan viereen. Jos uuden pylvään perustamistapa on maaperustus, niin silloin pylväs tulee hieman etäämmäksi laitesuojasta, jolloin puita poistuu 1–2 kpl (havupuita, Ø > 200 mm). Tämän vaihtoehtoisen sijoituksen poistuvat puut on merkitty ympäristösuunnitelmapiirrokseen (pääpiirros 3). Telian mielestä 1–2 puun poiston vaikutus puistoon on hyvin vähäinen, eikä SVPL:n 234§:n mukaisten sijoittamisen edellytysten valossa estä sijoittamisluvan myöntämisestä.

Sijoittamissuunnitelman SVPL 230 §:n mukaisissa tiedoissa mainintaan, että jos tukiaseman sijoitus tulee tarpeettomaksi tai muutoin sijoituslupa päättyy, niin tukiaseman rakenteet poistetaan ja alue siistitään. Telialle käy kaupunki- ja maisemasuunnittelun ehdottama tapa, että siinä tapauksessa voidaan istuttaa valtapuulajin puita.

Sovellettavat oikeusohjeet

Laki sähköisen viestinnän palveluista (7.11.2014/917)

229 § 1 momentti
Teleyrityksen oikeus sijoittaa telekaapeli, tukiasema ja radiomasto
Teleyrityksellä on tässä luvussa säädetyin edellytyksin oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva:
[…]
2) matkaviestinverkon radiomasto tukiasemineen sekä niihin liittyvä laite,
kaapeli ja vähäinen rakennelma;
[…]

229 § 4 momentti
Teleyrityksen on sovittava 1 momentissa tarkoitetusta sijoittamisesta kiinteistön, rakennuksen tai muun rakennelman omistajan tai haltijan kanssa. Jollei sijoittamisesta ole päästy sopimukseen kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa, sijoittamista koskeva asia voidaan viedä kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi.

230 § Sijoittamissuunnitelma
Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen 229 §:ssä tarkoitetusta sijoittamisesta toisen kiinteistölle tai rakennukseen, teleyrityksen on laadittava sijoittamisesta suunnitelma (sijoittamissuunnitelma).
Sijoittamissuunnitelman tulee sisältää tarpeellisin osin seuraavat tiedot:
1) kartta, joka osoittaa sijoitettavien telekaapelien ja radiomaston sekä
niihin liittyvien rakenteiden sijainnin;
2) kiinteistöjaotuksen osoittava kartta, johon on merkitty alueella sijaitsevat kiinteistöt ja teleyrityksen olemassa olevat tukiasemat;
3) asiakirja, josta käy ilmi telekaapelien, tukiaseman tai radiomaston sekä niihin liittyvien rakenteiden ja laitteiden sijoittamisten yksityiskohdat, rakentamistapa ja rakentamisaika;
4) rakentamissuunnitelma, josta käy ilmi, miten telekaapelin reitti merkitään maastoon;
5) selvitys sijoittamisen viranomaislupatarpeesta;
6) sijoitettavien rakenteiden, verkon osien ja laitteiden ylläpitosuunnitelma;
7) arvio laitteiden energiankulutuksen tasosta;
8) ennallistamistoimet sen jälkeen, kun sijoittamistarve päättyy.

233 §
Päätös sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle tai rakennukseen Jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman.
Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on, että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia teleyritykseltä lisätietoja edellytysten täyttymisestä sekä edellyttää muutoksia sijoittamissuunnitelmaan.
Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 144 §:ää.

234 §
Sijoittamisen edellytykset
Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista.
Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä.
[…]

Päätöksen perustelut

Hakemukseen on liitetty asiakirjat, joista käy ilmi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 230 § 2 momentin mukaiset tiedot. Jotta sijoittamissuunnitelma voidaan vahvistaa, sen on täytettävä mainitun lain 234 §:n edellytykset.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 § 1 momentissa on säädetty sijoittamisen edellytyksistä kaavojen näkökulmasta. Maakuntakaavassa alue on merkitty taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeeksi. Yleiskaavassa alue on merkitty tunnuksella A4 - asuntovaltainen alue. Alueella voimassa olevassa asemakaavassa alue on merkitty tunnuksella VL - lähivirkistysalue.

Kyseessä on olemassa oleva masto ja sen korvaaminen uudella, korkeammalla mastolla noin 2-3 metrin päähän nykyisestä sijainnista. Sijainnille on esitetty sijoitussuunnitelman liitteenä olevassa asemapiirroksessa kaksi vaihtoehtoista paikkaa riippuen tarvittavasta perustamistavasta - ensisijainen sijainti ja vaihtoehtoinen sijainti. Vaihtoehtoinen sijaintipaikka on noin 2 metrin etäisyydellä ensisijaisesta sijaintipaikasta. Sijoituspaikka on hyvin lähellä pysäköintialueen reunaa, ja siihen on olemassa jo tällä hetkellä kulku- ja huoltoyhteys. Laitesuoja on olemassaoleva eikä sen sijaintia muuteta. Vaikka voimassaoleva asemakaava ei osoita kyseiseen kohtaan rakennusalaa radiomaston sijoittamiselle, ei sijoittamisen voida katsoa edellä esitetty sekä annetut lausunnot huomioiden olevan asemakaavan vastaista tässä yksittäistapauksessa. Sijoittaminen ei vaikeuta nykyisten asema-, maakunta- tai yleiskaavan toteuttamista.

Edellä mainitun lain 234 § 2 momentissa on säädetty muista sijoittamisen edellytyksistä. Maanomistaja ei ole esittänyt nykyisestä mastosta tai sen sijainnista olevan kiinteistölle tai sen käytölle haittaa. Hakemuksessa on kerrottu vaihtoehtoisten sijaintipaikkojen aiheuttamista toimenpiteistä ja kustannuksista. Asiassa ei ole käynyt ilmi seikkoja, joiden vuoksi nykyisestä kauemmaksi sijoittuvat, vaihtoehtoiset sijaintipaikat olisivat haettua sijaintia parempia. Maston siirtäminen alueella kauemmas toiseen paikkaan aiheuttaisi kustannuksia sekä mahdollisia ympäristövaikutuksia. Antamalla sijoittamisoikeus maston nykyisen sijoituspaikan viereen, asemapiirroksessa esitettyyn sijaintiin, myös hankkeen ympäristövaikutukset jäävät siirtämistä pienemmiksi.

Lopullinen ja tarkka maston sijoituspaikka asemapiirroksessa esitettyjen ensisijaisen ja vaihtoehtoisen sijoituspaikan välillä ratkaistaan rakennusvalvonnasta haettavassa toimenpideluvassa, jolloin myös mahdollinen puiden kaatamisen tarve ja hyväksyttävyys käsitellään.

Näin ollen hakemus täyttää sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 §:ssä säädetyt sijoittamisen edellytykset ja sijoittamisoikeus voidaan myöntää.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 05.03.2024

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 50 ja 51 §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 50 ja 51 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
2. Lupapistehakemus
3. Sijoituslupahakemus ja sijoitussuunnitelma
4. Hakemuksen liite 1
5. Hakemuksen liite 2
6. Hakemuksen liite 3
7. Hakemuksen liite 4
8. Hakemuksen liite 5
9. Maanvuokrasopimus
10. Toimenpidelupa 33-3681-01-C
11. Hakijan tiedote maanomistajalle
12. Asemakaavoituksen lausunto 19.6.2023
13. Kaupunkitila- ja maisemasuunnittelun lausunto 8.8.2023
14. Yleiskaavoituksen lausunto 13.6.2023
15. Maaomaisuuden kehittäminen ja -tontit palvelun lausunto 30.1.2024
16. Telia Towers Finland Oyn vastine 1.2.2024
17. Telia Towers Finland Oyn vastine 18.12.2023
18. Valtakirja

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.