Hankinta, pienlouhintatyöt 1.1.2019 - 31.12.2020, Rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2018-011129
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 3

Staran pienlouhintatyöt 1.1.2019 - 31.12.2020, yksikönjohtajan lisätyöpäätös nro 1

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä PMM-Louhinta Oy:n 18.1.2019 antaman lisätyötarjouksen:
"Kaivinkone >20tn, yksikköhintaan 68 €/h", arvioitu tarve 500 tuntia".

Lisätyöpäätöksen ennakoitu arvo on yhteensä 34 000 euroa.

Pöytäkirjanote muutoksenhakukieltoineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaiselle.

Päätöksen perustelut

Stara käyttää monenlaisia erikoisosaamista vaativia alihankintasopimuksia oman työnsä täydentämiseksi. Pienlouhintatöiden urakka on tällainen tyypillinen alihankinta. Kaupunkitekniikan rakentamisen tuki on kilpailuttanut pienlouhintatöiden urakan ajalle 1.1.2019 - 31.12.2020. Hankinta suoritettiin loppuvuodesta 2018 avointa hankintamenettelyä käyttäen. Edullisimman tarjouksen jättänyt PMM-Louhinta Oy valittiin urakoitsijaksi. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätös 13.12.2018 / 129 §.

Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi tehdä lisätilauksen, joka ei muodosta olennaista muutosta alkuperäiseen sopimukseen eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta on katsottava olevan kyse silloin, kun lisätilausten yhteenlaskettu arvo rakennusurakassa on korkeintaan 15% alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.

Tarjouspyyntöön on sisältynyt lisähankintamahdollisuus koskien Rakennusurakoiden yleisissä sopimusehdoissa (YSE 98) tarkoitettujen urakan suorittamiseksi tarpeellisten lisä- ja muutostöiden hankkimista varten. Lisätöiden ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa.

Yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöistä rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 20.6.2017 / 7 § mukaisesti.

Lisätyön tarve on aiheutunut kaupunkitekniikan rakentamisen työmailla jossa urakoitsijan kaivinkoneen käyttö osana louhintatöitä on todettu tarpeelliseksi. Urakoitsijan konekaluston käytön tarve on aiheutunut muuttuneista työtavoista ja palvelutason noston tarpeesta. Tarve ei ollut tiedossa tarjouspyyntövaiheessa, siksi sopimusta joudutaan täydentämään kaivinkonetyön osalta urakka-aikana.

Saatua lisätyötarjousta voidaan pitää hyväksyttävänä sekä hintatasoltaan että toimitusehdoiltaan. Urakassa on aiemmin tilattu lisätöitä eikä sopimuksen ennakoitu arvo tai yksikönjohtajan lisä- ja muutostöiden hankintaoikeus ylity tämän päätöksen johdosta.

Lisätyönä tilattu työvaihe "LT1 KKH >20tn, yksikköhintaan 68 €/h, arvioitu tarve 500 h" lisätään urakan puitesopimuksen 4700001770 ja se on käytettävissä tarpeen mukaan urakka-aikana 1.1.2019 - 31.12.2020.

Päätös tullut nähtäväksi 29.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 123 § ja 146 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Päättäjä

Hannu Halkola
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Lisätyötarjous

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.