Hankinta, peruskorjauksen lisätyöt, Hakaniemen metroaseman lippuhalli
- Verkställande direktör 09.12.2019
- Verkställande direktör 04.07.2019
- Verkställande direktör 02.05.2019
- Direktionen för trafikaffärsverket 2/25.01.2019
- Verkställande direktör 07.12.2018
- Verkställande direktör 20.09.2018
- Verkställande direktör 03.09.2018
- Verkställande direktör 05.07.2018
- Verkställande direktör 08.06.2018
- Verkställande direktör 05.04.2018
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen lisätöiden tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Rakennuspartio Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 68, 75b, 89, 91 (hyvitys), 94, 97a, 101a ja 112 mukaisesti yhteensä enintään 91.930,07 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 51A, 52A, 53 ja 54A mukaisesti yhteensä enintään 14.995,28 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 41, 43, 44, 45, 46 ja 47 mukaisesti yhteensä enintään 17.045,80 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Rakennusurakka:
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikennelaitoksen tilaamaan rakennusurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Rakennuspartio Oy:ltä.
Lisätyö nro 68 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin askelreunamerkinnät portaisiin esteettömyyden parantamiseksi. 8.992,70 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 75b sisältää suunnitelmista poikkeavista olosuhteista johtuvat kaapeleiden siirtojen kaivutyöt niihin liittyvine aputöineen ajalta 10.11.-14.12.2017. 29.768,46 € (alv 0 %).
Lisätyö nro 89 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin lippuhallin klinkkerikivisaumojen suoja-ainekäsittely.
3.583,30 € (alv 0 %)
Muutostyö nro 91 (hyvitys) sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla S16 alakellarin ajoluiskan pinnoittaminen sovittiin jätettäväksi pois urakasta. -2.715,00 € (alv 0 %)
Muutostyö nro 94 sisältää suunnitelmista poikkeavista olosuhteista johtuvat kaapeleiden siirtojen kaivutyöt niihin liittyvine aputöineen ajalta 14.12.2017 - 11.4.2018 sekä 28.5.2018 - 12.6.2018.
41.038,31 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 97a sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin Siltasaarenkatu 16:n liiketilojen poistumistieoveen paniikkisaranoinnin lisäksi mm. avauspuomi. 5.460,00 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 101a sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lippuhallin lattian mosaiikkibetonin ruutujakoa tihennettiin ja mustan alueen kokoa laajennettiin.
4.693,50 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 112 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla grafiikka tehdään Signicolor alumiinilevylle tulostettuna ja mattalakattuna alkuperäisen maalatun ja suojakäsitellyn alumiinilevyn sijaan. 1.108,80 € (alv 0 %).
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen rakennusurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 790.286,42 eurolla (alv 0 %). Urakkasopimus 4600002854.
Sähköurakka:
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan sähköurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.
Lisätyö nro 51A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo AB 29.8.2018 mukaiset työt, joissa 2-vaiheen Siltasaarenkatu 16 tilojen muutoksista johtuvia kaapelointi- ja keskusmuutoksia sekä sulanapitolämmityksen lisäyksiä. 3.025,72 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 52A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo AC 12.9.2018 mukaiset työt, joissa Siltasaarenkatu 16:n sisäänkäynnin, välitason ja lippuhallin valaistuslisäyksistä johtuvia muutostöitä. 10.484,23 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 53 sisältää tilaajan esittämän laitemuutoksen 2-vaiheeseen hankittavien valvontakameroiden mallien päivittämisestä.
940,80 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 54A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo AD 10.10.2018 mukaiset työt, jossa muutostöiden laajuuden kasvusta johtuen lisätään P4-portaaseen kaiutin. 544,53 € (alv 0 %).
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen sähköurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 402.976,05 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002855.
Näiden lisätyötilauksien jälkeen on rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 1.257.010,27 eurolla (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) HKL:n tilaamaan rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisätöitä yhteensä enintään 1.681.560,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Putkiurakka:
Toimitusjohtaja oikeutti päätöksellään 9.8.2016 (97 §) HKL:n tilaamaan putkiurakan lisätöitä yhteensä enintään 95.220,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Sekä johtokunta oikeutti päätöksellään 12.10.2017 (62 §) HKL:n tilaamaan putkiurakan lisätöitä yhteensä enintään 70.412.16 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan, halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.
Lisätyö nro 41 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla tehtiin 2kpl suihkukaappien kytkentä, hissin pumppaamon asennus sekä säätöventtiilin vaihto lämmönjakohuoneeseen. 1.728,22 € (alv 0 %).
Lisätyö nro 43 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla siirrettiin P4 KSK portaan alaosaan ja lisättiin toinen samanlainen laite. 1.087,12 € (alv 0 %).
Lisätyö nro 44 sisältää veden jakeluverkon häiriöstä aiheutuneen uudelleen mittauksen sprinklerijärjestelmään. 7.472,85 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 45 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla siirrettiin pikapalopostia ja muutettiin materiaalia sekä lisättiin sadevesiviemäriä. 1.977,84 € (alv 0 %).
Lisätyö nro 46 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin hissin ohjauskeskuksen jäähdytys, ilmanpoistoja ja ohitus P7 sekä PKN kondenssivesijohto. 2.760,68 € (alv 0 %).
Muutostyö nro 47 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla päävesilinjan siirrettiin naisten pukusuojasta WC:n kautta suihkutilaan. 2.019,09 € (alv 0 %).
Tämän lisätyötilauksen jälkeen putkiurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 130.205,80 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002857.
Detta beslut publicerades 14.12.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586