Hankinta, metrojunakaluston pyörän mittalaite, Liikenneliikelaitos HKL
Metrojunakaluston pyörän mittalaitteen hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja päätti sulkea Siemens Mobility Oy:n tarjouksen pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.
Toimitusjohtaja päätti tehdä hankintasopimuksen metrojunan pyörän mittalaitteesta PPW Koltech sp. z o.o.:n kanssa yhteensä 327.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Hankinta perustuu liikenneliikelaitoksen (HKL) järjestämään tarjouskilpailuun 71H20.
Metrovarikolle asennettavalla metrojunakaluston pyörän mittalaitteella pyörän kuluneisuuden mittaaminen sujuu nopeammin ja mittaukset tapahtuvat tiheämmällä syklillä. Mittauksien tietoja hyödyntäen pyörän kuluneisuus saadaan tietoon nykyistä tehokkaammin ja pyörän huoltoja voidaan ennakoida paremmin.
Hankesuunnitelma
Toimitusjohtaja hyväksyi 18.3.2021, 32 §, pyörän mittalaitehankkeen hankesuunnitelman korotuksen siten, että hankkeen korotettu kokonaishinta on yhteensä enintään 405.000,00 euroa (alv 0%). Hankesuunnitelman korotus oli käsitelty 17.3.2021 Muu tuotanto-omaisuussalkun ohjausryhmässä.
Hankinnan kuvaus
Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, koska hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen
hankintalain (1398/2016) mukaisen tavaroiden EU-kynnysarvon.
Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 21.1.2021 Internet-osoitteessa
www.tarjouspalvelu.fi. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus
osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjousten määräaika oli 12.3.2021 kello 12:00.
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus
niin, että hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) tarjoajaa:
- PPW Koltech sp. z o.o.
- Siemens Mobility Oy
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten vertailu
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset toimittaa mittalaite tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut pakolliset vaatimukset.
Erityisalojen hankintalain 78 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö tarkisti, että saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritellyn mukaiset vähimmäisvaatimukset.
Saaduista tarjouksista PPW Koltech sp. z o.o.:n tarjous täytti tarjouspyynnössä hankinnan kohteena olleelle metrojunakaluston pyörän mittalaitteelle asetetut vaatimukset.
Tarkistuksessa todettiin, että Siemens Mobility Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, jonka vuoksi hankintayksikkö sulki tarjouksen pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö lähettää erikseen tarkemman perustelumuistion poissuljetulle tarjoajalle.
PPW Koltech sp. z o.o.:n tarjouksen mukainen hinta hankittavalle laitteelle oli 327 000,00 euroa. Hankintayksikön arvion mukaan PPW Koltech sp. z o.o.:n tarjous on markkinahintojen mukainen. Koska vain yksi tarjous oli tarjouspyynnön mukainen, tarjousten vertailua ei suoritettu.
Detta beslut publicerades 20.05.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jaakko Laurila, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 22691
Ulla Yli-Kullas, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 32902