Hankesuunnitelma, metrovarikon ratakorjaamon laajennus, Liikenneliikelaitos HKL
Liikenneliikelaitoksen vaihto-osatuotannon tilojen kehittäminen – hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
Päätös
Johtokunta esitti kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liikenneliikelaitoksen vaihto-osatuotannon Roihupellon metrovarikon tilojen kehittämisen hankesuunnitelmaa esityksen mukaan niin, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta on enintään 7.100.000 euroa kustannustasossa joulukuu 2024.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunkiraideliikenteen kaluston kunnossapito tullaan keskittämään tulevaisuudessa kahdelle päävarikolle ja samaan aikaan kaluston määrä kasvaa. Kustannussäästöjen ja kaluston kunnossapidon synergioiden realisoimiseksi keskitetään kaluston kunnossapitoon liittyvä vaihto-osatuotanto Roihupellon metrovarikolle.
Hankkeessa rakennetaan laajennusosa Roihupellon metrovarikon huoltohallirakennukseen. Liikenneliikelaitos (HKL) toteuttaa hankkeessa rakennuksen laajennuksen ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy vastaa vaihto-osatuotantotilan (pl. puominosturi) varusteluun liittyvistä investoinneista.
Hankesuunnitelman aiempi enimmäishinta on osoittautumassa riittämättömäksi toteutusvaiheessa ilmenneiden lisä- ja muutostyötarpeiden myötä. Enimmäishinnan korotus on seurausta suunnitelmamuutoksista ja niistä sekä materiaalien toimitusvaikeuksista aiheutuneesta töiden pitkittymisestä.
Enimmäishinnan korottaminen on tarkoituksenmukaista, jotta hanke pystytään viemään loppuun ja tavoitteen mukainen vaihto-osatuotannon tila saadaan käyttöön.
Hankkeen strategiasidonnaisuus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Strategiassa on tavoite jatkaa raideliikenteen verkostokaupungin toteuttamista. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.
Suhde muihin päätöksiin
Kaupunginhallitus hyväksyi 30.1.2023, 67 §, liikenneliikelaitoksen Roihupellon metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen, hankkeen aikaiset erillishankinnat sekä hankinnan aikaiset lisä- ja muutostyöt on enintään 6.160.000 euroa marraskuun 2022 hintatasossa.
Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet
Pääkaupunkiseudun kaupunkiraideliikenteen operoinnista ja infran sekä kaluston kunnossapidosta vastaa tällä hetkellä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenneyhtiö). HKL tilaa mm. metroon liittyviä kaluston kunnossapitopalveluita Kaupunkiliikenneyhtiöltä liikenneliikelaitoksen ja yhtiön välisen alihankintasopimuksen perusteella.
Kaupunkiliikenneyhtiön kaluston kunnossapito tulee keskittämään suurimman osa kalustokunnossapidon toiminnasta tulevaisuudessa uudistetulle Koskelan raitiovaunuvarikolle ja Roihupellon metrovarikolle, jolloin yli 80 % kaluston kunnossapidon töistä tehtäisiin näillä kahdella varikolla. Koskelan raitiovaunuvarikolla tehdään raitiovaunuihin liittyvät huollot ja Roihupellossa metrojunien huollot.
Tulevaisuudessa HKL:n ja Kaupunkiliikenneyhtiön hallinnoiman kaluston ja huoltosuoritteiden määrät kasvavat linjaston ja liikennöintimäärien kasvaessa. Metrotoimintojen osalta tämä tarkoittaa kaluston kunnossapidossa työmäärän kasvua asteittain 69 % vuoteen 2027 mennessä verrattuna vuoden 2022 tasoon. Nykyaikaiset vaatimukset täyttävä kaupunkiraideliikennekalusto tarvitsee elektroniikan ja monimutkaisempien teknologioiden yleistymisen myötä enemmän huoltotunteja, vaikka kaluston huollettavuutta ja huollon tehokkuutta on merkittävästi kehitetty 2000-luvulla.
Kaupunkiraideliikenteen kaluston kunnossapidossa osa huoltotoimenpiteistä toteutetaan vaihto-osatuotannossa. Vaihto-osatuotannossa kalustoyksiköstä irrotetaan osa tai kokoonpano kyseisen asian huoltamiseksi. Osan irrottaminen huollettavaksi on kustannustehokkaampaa kuin koko kalustoyksikön sitoutuminen huollon ajaksi. Esimerkkejä vaihto-osatuotannossa tehtävistä kaluston osien huoltotoimenpiteistä ovat mm. telihuollot ja pyörien huollot ja uusimiset. Täysimittainen telihuolto tehdään muutaman vuoden välein metrojunan teleille.
Vaihto-osatuotannon työsuoritteiden on arvioitu kasvavan n. 24 % lähivuosina liikennöintimäärien kasvaessa. Kokonaisuudessaan n. 55 % vaihto-osatuotannon suoritteista on raitioliikennettä palvelevia ja 45 % metroliikennettä.
Modulaaristen osien ja komponenttien käytön myötä vaihto-osatuotantoa ei ole välttämätöntä toteuttaa huollettavan kalustoyksikön välittömässä läheisyydessä. Vaihto-osatuotannon töissä on kaikissa kalustolajeissa lukuisia samanlaisuuksia, jolloin sekä metro- että raitiovaunukaluston vaihto-osatuotannossa pystytään käyttämään samoja laitteita ja henkilökuntaa. Keskittämällä vaihto-osatuotanto yhdelle kaupunkiraideliikenteen varikoista pääkaupunkiseudulla pystytään parhaiten kehittämään vaihto-osatuotannon henkilökunnan osaamista monipuolisemmaksi ja suorittamaan ko. toiminnan tehtävät tehokkaammin.
Keskittämisellä saadaan realisoitua Kaupunkiliikenneyhtiön perustamista pohjustavissa seudullisissa selvityksissä esitettyjä yhtenäisen kaluston hallinnan mahdollistamia synergia- ja tehokkuusetuja. Hankkeen toteuttaminen tukee niin Helsingin kuin Kaupunkiliikenneyhtiön strategioiden tavoitteita.
Hankkeen toteuttaminen
Vaihto-osatuotannon keskittäminen Roihupellon metrovarikolle toteutetaan rakentamalla laajennus metrovarikon huoltohallien itäpuolelle, jotta vaihto-osatuotannolle voidaan tarjota asianmukaiset toiminnan yhdistämisen ja volyymin kasvamisen vaatimat tilat.
Metrovarikon huoltohallin vaihto-osatuotannon tilojen läheisyydessä on varastotila, joka muutetaan hankkeessa vaihto-osatuotannon käyttöön. Hankkeessa rakennettava laajennustila rakentuu olemassa olevan varastotilan pohjoispuolelle, huoltohallitilan kylkeen. Varastotila-alue muutetaan kaksikerroksiseksi.
Hankkeessa toteutettaviin vaihto-osatuotannon tiloihin sijoitetaan mm. maalaamotila, raepuhallusalue sekä teliprässi ja telien pesukoneet.
Hankkeeseen ei sisälly vaihto-osatuotannon tarvitsemia laitteita paitsi puominosturin hankinta. Kaupunkiliikenneyhtiö vastaa toiminnoissa tarvittavista muista tuotantolaiteinvestoinneista.
Hankkeen toteutus alkoi vuonna 2024 ja hankkeen arvioidaan valmistuvan heinäkuussa 2025.
Uusi kustannusarvio ja kustannusarvion ylitys
Nyt tehtävän päätöksen myötä hankkeen arvonlisäverottomat kokonaiskustannukset ovat päivitetyn hankesuunnitelman mukaisesti enintään 7.100.000 euroa joulukuun 2024 kustannustasossa. Kustannusarvioon on sisällytetty n. 6 % riskivaraus urakan loppuun saattamisen ajalle.
Kustannusarvio on laadittu viimeisimmän julkaistun rakennuskustannusindeksin ollessa 12/2024 = 110,7 (2021=100).
Enimmäishinnan korotus on seurausta suunnitelmien tarkentamistarpeista etenkin maa- ja pohjarakenteiden sekä tilaajan erillishankintojen ja käyttäjän laitehankintojen (mm. maalaamo- ja telipuristintoimitukset) osalta. Toteutuksen aikana tarkentuneet tiedot ovat aiheuttaneet suunnitelmien muutos- ja täsmennystarpeita ja siten myös urakan lisä- ja muutostöitä. Hankkeen sähkö- ja LVI-asennukset ovat juuri käynnistyneet, joten niiden mahdollisista lisä- ja muutostyötarpeista on tehty päivitetty arvio.
Hankesuunnitelman enimmäishinnan korotus 940.000 euroa jakautuu seuraavasti:
- Suunnittelun, rakennuttamisen ja projektinjohdon kustannukset 439.000 eur
- Rakennustekniset työt 501.000 eur
Vuosina 2022–2024 hankkeen kustannukset olivat 5.100.000 euroa. Vuonna 2025 hankkeen kustannuksiksi arvioidaan 2.000.000 euroa. Hanke on mahdollista toteuttaa HKL:n vuoden 2025 hyväksytyn investointiohjelman määrärahojen puitteissa vuoden 2025 osalta.
Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen
Hankkeella on vaikutuksia metro- ja raitioliikenteen kaluston parempaan käyttöasteeseen sekä laadun paranemiseen. Toimintojen järjestely mahdollistaa huoltojen ja korjausten läpimenoajan lyhentymisen ja kustannustehokkuuden kehittämisen.
Toimintojen keskittämiseen liittyvissä kannattavuusarvioissa on huomioitu sekä päivitetyn hankesuunnitelman mukainen kokonaisuus että Kaupunkiliikenneyhtiön tekemät investoinnit tuotantolaitteisiin.
Hanke aiheuttaa 30 vuoden poistoajalla n. 237.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Rahoituskulut 4 % korolla ovat keskimäärin 150.000euroa vuodessa. Keskittämisen ja tehostamisen kautta saatavat säästöt ovat noin 900.000 euroa vuodessa. Tällöin keskimääräinen vuotuinen säästö olisi noin 500.000 euroa , josta noin 200.000 euroa kohdistuu metroliiketoimintaan. Arvioiden mukaan toimintojen keskittämisen aiheuttamat kustannukset saadaan katettua 17 vuodessa syntyvillä säästöillä toiminnan tehostuessa.
Varikko- ja kaluston kunnossapitotoimintojen kustannukset katetaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän kanssa laadittujen liikennöintisopimusten puitteissa. Hankkeen on yhä arvioitu parantavan liikennöintisopimusten kannattavuutta.
Poistojen ja rahoituskulujen vaikutus on noin 400.000 euroa vuodessa, kun hanke on toteutettu.
Vaihto-osatilaa käytetään sekä raitio- että metroliikenteen kunnossapidossa. Tilojen ja toimintojen kustannukset tullaan jakamaan HKL:n ja Kaupunkiliikenneyhtiön kesken suoritemäärien suhteessa.
Hankkeen on arvioitu alentavan metroliikenteen operointikustannuksia noin 200.000 euroa vuodessa.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa tarveselvitykseen perustuvan hanke- tai muun suunnitelman hyväksymisestä.
Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.
Hankkeen arvonlisäverottoman yhteenlasketun enimmäishinnan ollessa 7.100.000 euroa HKL:n johtokunta voi esittää kaupunginhallitukselle hankkeen hyväksymistä.
Kaupunginhallitus 30.01.2023 § 67
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi liikenneliikelaitoksen Roihupellon metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen, hankkeen aikaiset erillishankinnat sekä hankinnan aikaiset lisä- ja muutostyöt on enintään 6 160 000 euroa marraskuun 2022 hintatasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.12.2022 § 84
Esitys
Johtokunta esitti kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liikenneliikelaitoksen vaihto-osatuotannon Roihupellon metrovarikon tilojen kehittämisen hankesuunnitelmaa esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen, hankkeen aikaiset erillishankinnat sekä hankinnan aikaiset lisä- ja muutostyöt on enintään 6,16 milj. euroa marraskuun 2022 hintatasossa.
Johtokunta merkitsi tiedoksi, että mikäli hankkeen toteuttaminen hyväksytään, tulee liikenneliikelaitos (HKL) tilaamaan hankkeen toteutuksen yhteistyökumppaniltaan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ltä johtokunnan 1.2.2022 hyväksymän alihankintasopimuksen mukaisesti.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori ja kunnossapitoyksikön johtaja Toni Jurva. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 14.02.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Upplysningar
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277