Hankinta, puitejärjestely 2023 - 2024, pienet LVIS-työt, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2022-014292
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 25 §

Pienet LVIS-työt, puitejärjestely 1.4.2023 – 31.3.2025

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Econel Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena ja oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään pienten LVIS-töiden puitesopimukset 1.4.2023 - 31.3.2025 osa-alueitten seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden urakoitsijoiden kanssa:

Osa-alue 1: pienet sähkötyöt
  • Suomen Turvalaitepalvelu Oy
  • Sähköpalvelu Malmberg Oy
  • Kiinteistösähkö ja Turva Oy
  • Sähköpartio Oy
  • Saa-ja Sähkö Oy
  • Mapex Sähkö Oy
  • Nurmijärven Sähköasennus Oy
  • Valosel Oy
Osa-alue 2: pienet putkityöt
  • PGP Putki Oy
  • Pakilan Putki Oy
  • Classic Putki Oy
  • KRS-Yhtiöt Oy
  • Vintek LVIS-Palvelut Oy
  • Tatec Huolto Oy
  • Pipe Brothers Oy
Osa-alue 3: pienet ilmanvaihtotyöt
  • RKV-Tekniikka Oy
  • LVI-Trio Oy
  • Vintek LVIS-Palvelut Oy
  • Tatec Huolto Oy
  • Tuplailma Oy
  • ESP Suomi Oy

Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta pieniä LVIS-töitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan enimmäisarvo optiokausi mukaan lukien on 7 500 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta.

Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jossa hinnan osuus on 100 %.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena pieniä LVIS-töitä lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara pyysi tarjousta pienistä LVIS-töistä. Työt kohdistuvat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.3.2025 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.3.2025 saakka.

Staran hankinnan yhteenlaskettu enimmäisarvo on 7 500 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi (2 vuotta).

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus ”Pienet LVIS-työt, puitejärjestely 2023–2024” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 23.12.2022.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Staran käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt VastuuGroup.fi / Luotettava Kumppani –palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassa olevaa toiminnan vastuuvakuutusta, arvoltaan vähintään 500 000 euroa.

Vakavaraisuutta koskevana vaatimuksena tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n rating-luokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Työnjohtoa koskevana vaatimuksena osa-alueen 1 tarjoajan palveluksessa (päätoimisessa palvelussuhteessa) tulee olla vähintään yksi (1) nimetty sähköalan töitä johtavalle asetetut kelpoisuusvaatimukset (sähköturvallisuuslaki 16.12.2016/1135) täyttävä henkilö, jolla on lisäksi oltava sähkötöistä vähintään S2/C-luokan pätevyystodistus, oltava nimetty tarjoavan yrityksen sähkötöiden johtajaksi sekä oltava hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimetyn sähkötöiden johtajan sähköpätevyystodistus tarjouspyynnön liitteeksi.

Osa-alueen 2 tarjoajien tuli nimetä vähintään yksi (1) vastuullinen henkilö, jolla on LVI-alan perustutkinto ja vähintään viiden (5) vuoden työkokemus LVI-alan töistä, suora työsuhde tarjoavaan yritykseen sekä hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimetyn henkilön koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouspyynnön liitteeksi.

Osa-alueen 3 tarjoajien tuli nimetä vähintään yksi (1) vastuullinen henkilö, jolla on IV-alan perustutkinto ja vähintään viiden (5) vuoden työkokemus IV-alan töistä, suora työsuhde tarjoavaan yritykseen sekä hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito. Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimetyn henkilön koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouspyynnön liitteeksi.

Yritystä koskevina referenssikohteina osa-alueen 1 osalta tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) referenssikohdetta viimeisten kolmen vuoden ajalta. Työn oli oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa ja tarjoajan oman työn osuuden oli oltava 100 %. Hyväksyttävänä referenssinä pidettiin työtä, johon on sisältynyt esim. sähköjen asennustöitä, sähkölaitteiden asennus- tai korjaustöitä, pistorasioiden tai katkaisijan asennuksia, sähkövikojen selvitystä tms. sähkötöitä.

Yritystä koskevina referenssikohteina osa-alueen 2 osalta tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) referenssikohdetta viimeisten kolmen vuoden ajalta. Työn oli oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa ja tarjoajan oman työn osuuden oli oltava 100 %. Hyväksyttävänä referenssinä pidettiin työtä, johon on sisältynyt vesi-, viemäri- tai lämpöjohtojärjestelmien rakentamista, uusimista tai korjaamista, tai vesikalusteiden ja viemäreiden korjaamiseen liittyvää urakkaa.

Yritystä koskevina referenssikohteina osa-alueen 3 osalta tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) referenssikohdetta viimeisten kolmen vuoden ajalta. Työn oli oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa ja tarjoajan oman työn osuuden oli oltava 100 %. Hyväksyttävänä referenssinä pidettiin työtä, johon on sisältynyt ilmanvaihtojärjestelmien rakentamiseen, uusimiseen, muutokseen tai korjaamiseen liittyvää urakkaa.

Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä noudattamaan tarjouspyynnön liitteinä olevia hankintayksiköiden ohjeita mm. rakentamiseen liittyvästä tiedonantovelvollisuudesta.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 31.1.2023 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti neljäkymmentä (40) yritystä. Yritys sai jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat voivat tulla valituksi sopimuskumppaneiksi.

Tarjouksen vertailuhinnan laskenta

Vertailuhinta laskettiin tarjouspyynnössä mainittujen painotettujen yksikkömäärien ja tarjouksen yksikköhintojen perusteella.

Tarjousten vertailuhintataulukot ovat liitteinä 1-3.

Urakoitsijoiden valinta

Tarjousten avaamisen jälkeen hankintayksikkö hankintalain 79 §:n 2 momentin mukaisesti vertaili ensin tarjoukset ja tarkisti tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset voittajien osalta.

Econel Oy:n tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ilmoitettu osa-alueen 1 referenssikohde 1 ei ole viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan ilmoitettavan referenssikohteen tulee olla viimeisen kolmen vuoden ajalta. Econel Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 1 osalta.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on 4-10 toimittajaa kunkin osa-alueen osalta.

Esitetään, että osa-alueelle 1 valitaan kahdeksan (8) sopimustoimittajaa, osa-alueelle 2 valitaan seitsemän (7) sopimustoimittajaa ja osa-alueelle 3 valitaan kuusi (6) sopimustoimittajaa.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat osa-alueittain järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue 1: pienet sähkötyöt
  1. Suomen Turvalaitepalvelu Oy
  2. Sähköpalvelu Malmberg Oy
  3. Kiinteistösähkö ja Turva Oy
  4. Sähköpartio Oy
  5. Saa-ja Sähkö Oy
  6. Mapex Sähkö Oy
  7. Nurmijärven Sähköasennus Oy
  8. Valosel Oy
Osa-alue 2: pienet putkityöt
  1. PGP Putki Oy
  2. Pakilan Putki Oy
  3. Classic Putki Oy
  4. KRS-Yhtiöt Oy
  5. Vintek LVIS-Palvelut Oy
  6. Tatec Huolto Oy
  7. Pipe Brothers Oy
Osa-alue 3: pienet ilmanvaihtotyöt
  • RKV-Tekniikka Oy
  • LVI-Trio Oy
  • Vintek LVIS-Palvelut Oy
  • Tatec Huolto Oy
  • Tuplailma Oy
  • ESP Suomi Oy

Toimitustilaukset

Sopimuskauden aikana työtilaukset tehdään sopimukseen perustuen pääsääntöisesti kilpailutuksessa määräytyvän etusijajärjestyksen mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 02.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Mer information fås av

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Bilagor

1. Vertailutaulukko_pienet LVIS-työt_osa-alue 1
2. Vertailutaulukko_pienet LVIS-työt_osa-alue 2
3. Vertailutaulukko_pienet LVIS-työt_osa-alue 3
4. Tarjouspyyntö

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.