Hankinta, puusepänteollisuuden erikoispuutavara sekä liikennemerkkivaneri, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2022-014915
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 26 §

Puusepänteollisuuden levyt sekä liikennemerkkivaneri, puitejärjestely 1.4.2023- 31.3.2025

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Staran johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään puusepänteollisuuden levyjen sekä liikennemerkkivanerin puitesopimuksen 1.4.2023 - 31.3.2025 seuraavien tarjouskilpailuun tarjouksen jättäneiden toimittajien kanssa:

  • Stark Suomi Oy
  • Levypinta Finland Oy
  • Oy Novo Wood Ltd

Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimustoimittajilta puusepänteollisuuden levyjä sekä liikennemerkkivanereita sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan ennakoitu arvo optiokaudet mukaan lukien on 4 000 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta.

Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, joka määritellään suurimman vertailupistekertymän perusteella. Vertailupistekertymä saadaan laskemalla yhteen hinta sekä laatupisteet.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara pyysi tarjousta puusepänteollisuuden levyistä sekä liikennemerkkivanerista. Hankinta tulee Staran osastojen käyttöön. Hankinnassa on kyse tavarahankinnasta. Stara ostaa puusepänteollisuuden levyjä sekä liikennemerkkivanereita tuotannon tarpeiden mukaan erillisillä tilauksilla sopimuskauden aikana. Stara voi tilata sopimuskautena lisäksi myös yksittäisiä tilauksia koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.3.2025 saakka. Tarjouksen hinnat ovat kiinteät kuusi (6) kuukautta sopimuksen allekirjoituksesta lukien, jonka jälkeen toimittaja voi esittää muutosta hintoihin yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Mahdollinen hinnanmuutosehdotus on tehtävä tilaajalle viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen varsinaisen hinnanmuutoksen voimaantuloa. Toimittajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys hinnanmuutoksen perusteista ja kustannusten kehityksestä.

Staran hankinnan yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 4 000 000 euroa (alv 0 %). Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi (2 vuotta).

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-hankintailmoitus ”TARJOUSPYYNTÖ HEL 2022-014915 Puusepänteollisuuden levyt sekä liikennemerkkivaneri” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 21.12.2022.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Staran käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt VastuuGroup.fi / Luotettava Kumppani –palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa toiminnan vastuuvakuutusta, arvoltaan vähintään 500 000 euroa.

Vakavaraisuutta koskevana vaatimuksena tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n rating-luokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 30.1.2023 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti kolme (3) yritystä.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määritellään suurimman vertailupistekertymän perusteella. Vertailupistekertymä saadaan laskemalla yhteen hinta sekä laatupisteet. Hankinnan sisällölliset laatuvaatimukset on määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Tarjouksen vertailupistekertymän laskenta

Vertailupistekertymä laskettiin tarjouspyynnössä Hankinnan kohteen kriteerit kohdassa pisteytettyinä kohderyhmittäin, kohderyhmiä on viisi (5) ryhmää.

Tarjousten vertailupistekertymätaulukko on liitteenä 1.

Toimittajien valinta

Tarjouksen avaamisen jälkeen hankintayksikkö hankintalain 79 §:n mukaisesti tarkisti tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden ja tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset seuraavien tarjouksen jättäneiden yritysten osalta.

  • Stark Suomi Oy
  • Levypinta Finland Oy
  • Oy Novo Wood Ltd

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tilaaja valitsee puusepänteollisuuden levyille sekä liikennnemerkkivanerille yksi-kolme (1-3) toimittajaa kullekin osa-alueelle, joiden kanssa se tekee puitesopimuksen. Kyseessä on puitejärjestely, johon valitaan vähintään yksi (1) puitesopimustoimittaja ja enintään kolme (3) puitesopimustoimittajaa, ellei hyväksyttyjä tarjouksia ole vähemmän. Tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Stara ostaa puusepänteollisuuden levyjä sekä liikennemerkkivanereita tuotannon tarpeiden mukaan erillisillä tilauksilla sopimuskauden aikana. Puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on 1–3 toimittajaa. Tarjouskilpailussa saatiin kolme (3) hyväksyttyä tarjousta kullekin viidelle (5) osa-alueelle.

Stark Suomi Oy:n ja Levypinta Finland Oy:n tarjoukset vertailupistekertymältään kohderyhmissä yksi (1) ja kaksi (2) sekä kolme (3) olivat samat. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi Stark Suomi Oy:n ja Levypinta Finland Oy:n keskinäinen sijoitus ratkaistiin arpomalla mainituissa kohderyhmissä.

Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan kolme (3) toimittaja kullekin kohderyhmälle. Alla mainitut kohderyhmät sekä yritykset etusijajärjestyksessä.

1.Laminaatti pinnoitetut lastulevyt.

1. Levypinta Finland Oy
2. Stark Suomi Oy
3. Oy Novo Wood Ltd

2.Laminaatti pinnoitetut MDF-levyt.

1. Levypinta Finland Oy
2. Stark Suomi Oy
3. Oy Novo Wood Ltd

3. Laminaatti pinnoitetut vanerit BB/WG.

1. Levypinta Finland Oy
2. Stark Suomi Oy
3. Oy Novo Wood Ltd

4. Levytavara.

1. Stark Suomi Oy
2. Oy Novo Wood Ltd
3. Levypinta Finland Oy

5. Liikennemerkkivaneri.

1. Levypinta Finland Oy
2. Stark Suomi Oy
3. Oy Novo Wood Ltd

Toimitustilaukset

Sopimuskauden aikana tilaukset tehdään sopimukseen perustuen pääsääntöisesti kilpailutuksessa määräytyvän etusijajärjestyksen mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 02.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Mer information fås av

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Bilagor

1. Vertailutaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.