Hankinta, koululaisten lakisääteiset terveystarkastukset, terveysasemat ja sisätautien poliklinikka, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-005523
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 101 §

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lakisääteisten terveystarkastusten hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lakisääteisten terveystarkastusten hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan taustaa

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lääkärien vakansseja on toimialalla täyttämättä noin 50 prosenttia, minkä vuoksi koulu- ja opiskeluhuollon lakisääteisiä terveystarkastuksia ei ole pystytty tekemään tarvittavaa määrää. Huhtikuussa 2023 kuluvalle lukuvuodelle kuuluvia koululaisten terveystarkastuksia oli tekemättä 10 000 kappaletta.

Vaikeaa tilannetta on yritetty korjata hankkimalla koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon lääkäripalvelua ostopalveluna sekä ottamalla käyttöön kouluterveydenhuollon lääkärin terveystarkastuksen palveluseteli.

Toimenpiteillä ei ole ollut odotettua vaikutusta toteutuneiden terveystarkastusten määrään. Ostopalveluna on kuluvan sopimuskauden aikana saatu hankittua ainoastaan 3,4 koululääkärin työpanos. Palveluntuottajilla on ollut haasteita toteuttaa myönnettyjen palveluseteleiden mukaisia tarkastuksia ja myönnetyistä palveluseteleistä on käytetty vain vajaa 40 prosenttia.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on katsottu tarpeelliseksi ottaa käyttöön uusi hankintatapa, jossa määritellään hankittavien terveystarkastuksien kappalemäärä sekä terveystarkastusten toteuttamispaikat. Hankinta pyritään toteuttamaan siten, että terveystarkastukset voisivat alkaa syyslukukaudella 2023.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat koulu- ja opiskeluterveydenhuollon laajat lääkärintarkastukset 1. luokan, 5. luokan ja 8. luokan oppilaille sekä opiskelijan terveystarkastus Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Hankinnan tavoitteena on parantaa koululaisten ja opiskelijoiden laajojen lääkärin terveystarkastusten saatavuutta lukuvuosien 2023–2024 ja 2024–2025 aikana.

Hankittava palvelu on lääkärin vastaanottopalvelua, jossa toteutuu koululaisen tai opiskelijan laaja lääkärintarkastus. Palvelussa on edellytyksenä yleislääkäritasoinen tutkiminen. Lääkärin laaja terveystarkastus sisältää esitietoihin perehtymisen potilasasiakirjoista sekä huolellisen fyysisen yleistutkimuksen ja psyykkisen voinnin arvioinnin. Tarkastuksessa lääkäriltä edellytetään potilaan fyysistä tutkimista kliinisesti tarkoituksenmukaisessa laajuudessa. Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa.

Arvio hankittavan palvelun tarpeesta:
- lukuvuosi 2023–2024 noin 20 000 lääkärintarkastusta
- lukuvuosi 2024–2025 noin 10 000 lääkärintarkastusta
- lukuvuosi 2025–2026 noin 10 000 lääkärintarkastusta (optiokausi).

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 6 000 000 euroa perussopimuskauden ja optiokauden ajalle.

Suunniteltu sopimuskausi on 21 kuukauden mittainen. Sopimuskauden suunniteltu aloitus on 1.11.2023. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahdentoista (12) kuukauden mittaisella optiokaudella.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.

Hankinnassa perustetaan puitejärjestely, johon tilaaja valitsee tarpeensa mukaisesti yhden tai useampia palveluntuottajia. Tilaaja arvioi palveluntuottajien valintamäärä tarjoajien arvioiman tarkastusten lukumäärän perusteella. Palveluntuottajia valitaan se määrä, joka tarvitaan hankintatarpeen täyttämiseksi.

Jos osa-alueelle valitaan enemmän kuin yksi palveluntuottaja, ne asetetaan halvimman hinnan mukaiseen etusijajärjestykseen. Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikä ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty tuottamaan koko tarvittavaa tutkimusmäärää, tilaaja tekee tilauksen seuraavalta palveluntuottajalta ja niin edelleen siten, että tarvittava tutkimusmäärä täyttyy.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–5. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityslistan liitteenä.

Sopimus

Kilpailutuksen perusteella tehtävän sopimuksen suunniteltu sopimuskausi on 1.11.2023–31.7.2025. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Tilaaja voi irtisanoa sopimuksen noudattaen kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa.

Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Irtisanomisoikeus on voimassa myös mahdollisen optiokauden aikana. Irtisanominen koskee myös mahdollista voimassa olevaa tilausta.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 14.2.2023 § 28 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla

Stäng

Detta beslut publicerades 30.05.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 (A), 102, 104 ja 105 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 101 (B) ja 103 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 60 §, 138 §

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.