Hankinta, M300-metrojunien jarrujen kunnostaminen, liikenneliikelaitos
M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huolto, hankintapäätös
Päätös
Johtokunta valitsi M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huollon hankintamenettelyn voittajaksi seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1 - M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollot
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
Osa-alue 2 - M300-metrojunien jarrusatuloiden peruskorjaushuollot
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden peruskorjaushuollot.
Hankinnan arvioitu kokonaishinta sopimuskaudella ilman arvonlisäveroa on 1.500.000 euroa.
Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja päättyy, kun sopimuksen mukaiset velvoitteet on täytetty.
Hankintamenettely
Hankintamenettelynä oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukainen neuvottelumenettely.
Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen
- Osa-alue 1: M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollot
- Osa-alue 2: M300-metrojunien jarrusatuloiden peruskorjaushuollot
Neuvottelumenettelyn kulku
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankinnasta hankintailmoituksen 24.9.2024 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa ja nro:lla 574046-2024 24.9.2024 EU:n virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu(Länk leder till extern tjänst).
Osallistumishakemukset tuli jättää 11.10.2024 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti neljä ehdokasta:
- ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy (osa-alueet 1 ja 2)
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden (osa-alueet 1 ja 2)
- Rail Line Components, S.L.U (osa-alueet 1 ja 2)
- VR FleetCare Ltd (osa-alueet 1 ja 2)
Johtokunta valitsi 24.10.2024, 87 §, M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden ja jarrusatuloiden huollon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat.
Alustava tarjouspyyntö
Alustava tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 29.10.2024 neuvottelumenettelyyn valituille tarjoajille. Alustavien tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 22.11.2024. kello 12.00.
Tarjoajat Knorr-Bremse Rail Systems Sweden ja VR FleetCare Ltd. jättivät alustavan tarjouksen määräajassa Tarjouspalvelussa.
Tarjoaja Rail Line Components, S.L.U ei jättänyt alustavaa tarjousta.
Tarjoaja ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy jätti alustavan tarjouksen sähköpostitse 22.11.2024 kello 21.17 (UTC +2) eli tarjousten jättämiselle varatun määräajan jälkeen.
Määräajassa toimitettujen alustavien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus tarkas-tettiin ja hyväksyttävän alustavan tarjouksen jättivät Knorr-Bremse Rail Systems Sweden ja VR FleetCare Ltd.
Johtokunta teki päätöksen 19.12.2024, 109 §, tarjoajien Rail Line Components, S.L.U ja ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy poissulusta hankintamenettelystä.
Neuvottelut
Neuvottelukierroksia käytiin yksi kierros, jonka aikana pidettiin yksi neuvottelutapaaminen jokaisen tarjoajan kanssa. Neuvottelutapaamiset pidettiin etäyhteyksillä. Neuvottelutapaamisissa käytiin läpi hankinnan kohteeseen liittyviä yksityiskohtia, keskusteltiin tarjoajien alustavista tarjouksista ja projektisuunnitelmista sekä käsiteltiin tarjoajien kommentit alustavaan tarjouspyyntöaineistoon. Tapaamisten jälkeen tarjoajille lähetettiin hankintayksikön laatima neuvottelumuistio tapaamisesta.
Lopullinen tarjouspyyntö
Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 20.12.2024. Lopullisten tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 24.1.2025 klo 12.00.
Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1: M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollot
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
- VR FleetCare Ltd.
Osa-alue 2: M300-metrojunien jarrusatuloiden peruskorjaushuollot
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
- VR FleetCare Ltd.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisessa lähetettiin seuraaville tarjoajille täsmennyspyynnöt erityisalojen hankintalain 78 § 2 momentin mukaisesti:
- Laatuarviointia koskevassa tarjouspyynnön liitteessä 6 oli virheellisesti mainittu, että peruskorjauksessa on kerralla kaksi (2) kompressoria osa-alueessa 1 ja kaksi (2) ilmankuivainyksikköä osa-alueessa 2. Oikeat määrittelyt sisältyivät liitteeseen 1 Palvelukuvaus, jonka mukaan peruskorjauksessa on kerralla neljä (4) jarrujen ohjausyksikköä osa-alueessa 1 ja kuusitoista (16) jarrusatulaa osa-alueessa 2. Hankintayksikkö tiedusteli molemmilta tarjoajilta, sitoutuvatko ne tarjouksiinsa em. palvelukuvaukseen sisältyvän oikean määrittelyn mukaisesti, ja molemmat vastasivat myöntävästi.
- Osa-alueessa 2 molemmilla tarjoajilla oli ristiriitoja ilmoittamiensa toimitusaikataulujen osalta tarjousten laatuarviointia koskevassa liitteessä ja toimitusaikataulua koskevassa liitteessä.
- Hankintayksikkö tiedusteli molemmilta tarjoajilta, kumpaan toimitusaikaan ne sitoutuvat, ja sai vastauksen molemmilta tarjoajilta.
Saatujen vastausten perusteella todettiin, että molempien osa-alueiden kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Sekä osa-alueella 1 että osa-alueella 2 valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus eli Tilaajalle paras hinta–laatu -suhde, josta hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun 20 %.
Osa-alue 1: Hinnan vertailuperusteet
Hintapisteiden maksimimäärä on 80 pistettä. Tarjousten hintavertailussa käytettiin täytettävää hintaliitettä. Osa-alueen hintapisteet muodostuivat Vertailuhinnan 1 (jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollon yksikköhinta (euroa/ohjausyksikkö)) ja Vertailuhinnan 2 (yhteenlasketut yksikköhinnat tarvittaessa tehtäville toimenpiteille) perusteella.
Vertailuhinnan 1 painoarvo hinnasta on 60 %. Halvimman Vertailuhinnan 1 antanut tarjoaja saa 48 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 1 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 48.
Vertailuhinnan 2 painoarvo hinnasta on 40 %. Halvimman Vertailuhinnan 2 antanut tarjoaja saa 32 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 2 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 32.
Tarjouksen lopulliset hintapisteet määräytyvät siten, että Vertailuhinnan 1 pisteet ja Vertailuhinnan 2 pisteet lasketaan yhteen.
Hintavertailun lopputulos on seuraava:
Tarjoaja | Vertailuhinta 1 | Pisteet 1 | Vertailuhinta 2 | Pisteet 2 | Yhteispisteet |
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden | 4041 € | 48 | 5254,21 € | 32 | 80 |
2. VR FleetCare Ltd. | 8327 € | 23,29 | 9650,53 € | 17,42 | 40,72 |
Osa-alue 1: Laadun vertailuperusteet
Laatupisteiden maksimimäärä oli 20 pistettä. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset.
Tarjouksen laadullisessa arvioinnissa käytettiin liitettä 6 Laatuarviointi(laatupisteytys), joka tarjoajan tuli palauttaa tarjouksen liitteenä täytettynä. Laatuarviointi on tehty tarjouspyynnön liitteen Lopullinen tarjouspyyntö kohdan 7.3 Tarjousten arviointi mukaisesti.
Laatupisteitä jaettiin tarjoajan kyvykkyydestä aloittaa projekti (sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen), tarjoajan vaihto-osien kiertoajasta ja tarjoajan projektin valmistumisajasta. Pisteet jakautuivat asteittain Laatuvertailu-liitteen mukaisesti.
Tarjoajan kokonaislaatupisteet osa-alueelta 1 muodostuvat siten, että tarjoajan pisteet kohdista 1.1., 1.2., ja 1.3. lasketaan yhteen.
Laatuvertailun lopputulos on seuraava:
Laatukriteeri/Tarjoaja | Knorr-Bremse Rail Systems Sweden | VR FleetCare Ltd. | Max. pisteet |
Tarjoajan kyvykkyys aloittaa projekti | 10,00 | 5,00 | 10 |
Vaihto-osien kiertoaika | 4,00 | 0,00 | 4 |
Tarjoajan projektin valmistumisaika | 6,00 | 0,00 | 6 |
Laatupisteet yht. | 20,00 | 5,00 | 20,00 |
Osa-alue 2: Hinnan vertailuperusteet
Hintapisteiden maksimimäärä on 80 pistettä. Tarjousten hintavertailussa käytettiin täytettävää hintaliitettä. Osa-alueen hintapisteet muodostuivat Vertailuhinnan 3 (jarrusatuloiden peruskorjaushuollon yksikköhinta (euroa/jarrusatula)) ja Vertailuhinnan 4 (yhteenlasketut yksikköhinnat tarvittaessa tehtäville toimenpiteille) perusteella.
Vertailuhinnan 3 painoarvo hinnasta on 60 %. Halvimman Vertailuhinnan 3 antanut tarjoaja saa 48 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 3 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 48.
Vertailuhinnan 4 painoarvo hinnasta on 40 %. Halvimman Vertailuhinnan 4 antanut tarjoaja saa 32 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 4 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 32.
Tarjouksen lopulliset hintapisteet määräytyvät siten, että Vertailuhinnan 3 pisteet ja Vertailuhinnan 4 pisteet lasketaan yhteen.
Hintavertailun lopputulos on seuraava:
Tarjoaja | Vertailuhinta 3 | Pisteet 1 | Vertailuhinta 4 | Pisteet 2 | Yhteispisteet |
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden | 1366 € | 48 | 3899,73 € | 32 | 80 |
2. VR FleetCare Ltd. | 2441,20 € | 26,86 | 8157,94 € | 15,30 | 42,16 |
Osa-alue 2: Laadun vertailuperusteet
Laatupisteiden maksimimäärä oli 20 pistettä. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset.
Tarjouksen laadullisessa arvioinnissa käytettiin liitettä 6 Laatuarviointi(laatupisteytys), joka tarjoajan tuli palauttaa tarjouksen liitteenä täytettynä. Laatuarviointi on tehty tarjouspyynnön liitteen Lopullinen tarjouspyyntö kohdan 7.3 Tarjousten arviointi mukaisesti.
Laatupisteitä jaettiin tarjoajan kyvykkyydestä aloittaa projekti (sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen), tarjoajan vaihto-osien kiertoajasta ja tarjoajan projektin valmistumisajasta. Pisteet jakautuivat asteittain Laatuvertailu-liitteen mukaisesti.
Tarjoajan kokonaislaatupisteet osa-alueelta 2 muodostuvat sitten, että tarjoajan pisteet kohdista 2.1., 2.2., ja 2.3. lasketaan yhteen.
Laatuvertailun lopputulos on seuraava:
Laatukriteeri/Tarjoaja | Knorr-Bremse Rail Systems Sweden | VR FleetCare Ltd. | Max. pisteet |
Tarjoajan kyvykkyys aloittaa projekti | 10,00 | 5,00 | 10 |
Vaihto-osien kiertoaika | 4,00 | 4,00 | 4 |
Tarjoajan projektin valmistumisaika | 6,00 | 6,00 | 6 |
Laatupisteet yht. | 20,00 | 15,00 | 20,00 |
Yhteenveto
Tarjouskilpailussa vertaillut tarjoukset sijoittuivat paremmuusjärjestyksessä seuraavasti:
Osa-alue 1: M300-metrojunien jarrujen ohjausyksiköiden peruskorjaushuollot
Tarjoaja | Hintapisteet | Laatupisteet | Kokonaispisteet |
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden | 80 | 20 | 100 |
2. VR FleetCare Ltd. | 40,72 | 5 | 45,72 |
Osa-alue 2: M300-metrojunien jarrusatuloiden peruskorjaushuollot
Tarjoaja | Hintapisteet | Laatupisteet | Kokonaispisteet |
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden | 80 | 20 | 100 |
2. VR FleetCare Ltd. | 42,16 | 15 | 57,15 |
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.12.2024 § 109
Päätös
Johtokunta sulki ALSTOM Transport Helsinki Finlandin pois tarjouskilpailusta osa-alueille 1 ja 2, koska tarjoajan alustava tarjous on jätetty määräajan jälkeen.
Johtokunta sulki Rail Line Components, S.L.U:n tarjouskilpailusta osa-alueille 1 ja 2, koska tarjoaja ei toimittanut alustavaa tarjousta.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
24.10.2024 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 14.02.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277