Hankinta, raidevirtapiirien korvaaminen, liikenneliikelaitos
Raidevirtapiirien korvaushankkeen hankinta
Päätös
Johtokunta valitsi metron raidevirtapiirien korvaushankkeen toimittajaksi GRK Suomi Oy:n.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 7.702.062 euroa.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankintaan sisältyvien optioiden käyttöönotosta.
Lisäksi johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankintaan sisältyvistä lisä- ja muutostöistä enintään 800.000 euroon asti.
Johtokunta päätti yksimielisesti hyväksyä seuraavan Lehmuskosken tekemän ja Sohrabin kannattaman vastaehdotuksen:
Hyväksyessään hankinnan johtokunta samalla evästää toimitusjohtajaa yhdessä Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa käymään GRK:n kanssa selonottopalaverin, jossa varmennetaan, että GRK:n mahdollisten lisätöiden yms. hinnoittelu perustuu kohtuullisen hintatasoon.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Vastaehdotus:
Lehmuskoski Ville + Sohrabi Seida
Hyväksyessään hankinnan johtokunta samalla evästää toimitusjohtajaa yhdessä Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa käymään GRK:n kanssa selonottopalaverin, jossa varmennetaan, että GRK:n mahdollisten lisätöiden yms. hinnoittelu perustuu kohtuullisen hintatasoon.
Asian aikana kuultavina olivat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n yksikön johtaja Artturi Lähdetie ja hankejohtaja Heikki Viika. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Johtokunta valitsee metron raidevirtapiirien korvaushankkeen toimittajaksi GRK Suomi Oy:n.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 7.702.062 euroa.
Johtokunta valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankintaan sisältyvien optioiden käyttöönotosta.
Lisäksi johtokunta valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankintaan sisältyvistä lisä- ja muutostöistä enintään 800.000 euroon asti.
Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Hankinnan kohteena on Helsingin metron raidevirtapiirien korvaushankkeen toteuttaminen sekä raidevirtapiirijärjestelmän huolto- ja ylläpitopalvelut.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 5.10.2022, 233 §, metron raidevirtapiirien korvaamisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen, hankkeen aikaiset erillishankinnat sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on enintään 15.750.000 euroa heinäkuun 2022 hintatasossa.
Raidevirtapiirien korvaushankkeessa korvataan Helsingin kantametron elinkaarensa päässä oleva liikenteenohjausjärjestelmän raidevirtapiiriteknologia modernimmalla akselinlaskentateknologialla Ruoholahdesta itään olevalla osuudella. Raidevirtapiirien korvaamisen tavoitteena on varmistaa metron operoinnin jatkuvuus vaaditulla tasolla siten, että liikennöinti on turvallista, liikenteen häiriötaso on alhainen ja viankorjaus on mahdollisimman nopeaa. Lisäksi tavoitteena on, että operointi- ja kunnossapitokustannukset eivät kohoa. Näin voidaan varmistaa, että häiriötilanteista aiheutuu matkustajille mahdollisimman vähän haittaa. Metron raidevirtapiirien korvaushanke on osa Metron kapasiteettihanke -kokonaisuutta.
Metron raidevirtapiirien korvaushankekokonaisuuteen kuuluu nyt kilpailutetun kokonaisuuden lisäksi myös muita erillishankintoja, esimerkiksi raidevirtapiirien purkaminen.
Kilpailutus sisältää Helsingin metron raidevirtapiirien korvaushankkeen sekä raidevirtapiirijärjestelmän huolto- ja ylläpitopalvelut.
Hankinta sisältää kaksi optiota:
- Optio 1, Raideosuuksien määrän lisääminen
- Optio 2, Asemien kohdalla olevien raideosuuksien muutostyöt
Huolto- ja ylläpitosopimus tulee voimaan, kun järjestelmän takuuaika on päättynyt ja on voimassa järjestelmän elinkaaren ja/tai käytön ajan.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1398/2016, erityisalojen hankintalaki). Tarjouskilpailu toteutetaan erityisalojen hankintalain mukaista rajoitettua menettelyä käyttäen.
Liikenneliikelaitoksen (HKL) 24.10.2024, 85 §, johtokunta valitsi metron raidevirtapiirien korvaushankkeen hankintamenettelyn tarjousvaiheeseen seuraavat tarjoajat
- GRK Suomi Oy
- Mipro Oy
- Ryhmittymä NRC-Hitachi
- NRC Group Finland Oy
- Hitachi Rail GTS Deutschland GmbH
- Rautatieto Oy
Tarjouspyyntö lähetettiin menettelyyn valituille tarjoajille 28.10.2024.
Tarjoukset tuli jättää 7.1.2025 kello 12.00 (Suomen aikaa) mennessä.
Tarjousaikana hankintayksikkö vastaanotti kysymyksiä liittyen tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin. Kysymysten jättämisen määräaika oli 29.11.2024 klo 12:00. Kysymyksiä vastaanotettiin yhteensä 66 kpl. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin 9.12.2024.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa
- GRK Suomi Oy
- Mipro Oy
- Ryhmittymä NCR-Hitachi
- NRC Group Finland Oy
- Hitachi Rail GTS Deutschland GmbH
Tarjousten käsittely toteutettiin kahdessa vaiheessa:
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamista ei toteutettu tarjousvaiheessa, koska soveltuvuuden tarkastaminen on toteutettu hankinnan ensimmäisessä vaiheessa eli osallistumispyyntövaiheessa.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Täsmennyspyynnöt
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä tarjouksissa havaittiin epätäsmällisyyksiä tai ristiriitaisuuksia, joiden seurauksena ryhmittymä NRC-Hitachi:lle lähetettiin täsmennyspyyntö seuraaviin kohtiin liittyen.
Kohta 1: Vähimmäisvaatimus koskien keskimääräistä aikaa laitteen vikaantumisen välillä
Tarjouspyynnön liitteellä 11.2 ”RVP TEK0030 System requirement specification V3” oli yksilöity seuraava vaatimus (REQ-154): ”Individual train detection sections shall have a Mean Time Between Failure at least 161 000 hours.”
Ryhmittymä NRC-Hitachin tarjouksen perusteella ei ollut yksiselitteistä täyttyykö vaatimus tarjoajan osalta.
Kohta 2: Vähimmäisvaatimukset koskien Pääsuunnittelijaa
Tarjouspyynnön liitteellä 2 ”RVPLiite 2 Asiantuntijat” välilehdellä ”Pääsuunnittelija” oli yksilöity seuraavat vaatimukset pääsuunnittelijan osalta:
”Pääsuunnittelijalla tulee olla kokemusta vähintään yhdestä projektista, joissa hän on toiminut suunnittelun projektipäällikkönä ja/tai pääsuunnittelijana koko projektin ajan. Projektin tulee täyttää kaikki seuraavat kolme vaatimusta:
- Referenssiprojektin on tullut sisältää akselinlaskentatekniikkaan perustu-van radan vapaanaolo valvontajärjestelmän suunnittelua.
- Referenssiprojekti on tullut ottaa käyttöön 1.1.2014 tai sen jälkeen.
- Pääsuunnittelijan on tullut työskennellä vähintään 1000 tuntia referenssiprojektissa.”
Ryhmittymä NRC-Hitachin tarjouksen perusteella ei ollut yksiselitteistä täyttyvätkö pääsuunnittelijalle asetetut vaatimukset referenssiprojektin käyttöönottovaatimuksen osalta.
Hankintayksikkö lähetti 22.1.2025 ryhmittymä NRC-Hitachille täsmennyspyynnön, jossa se pyysi ryhmittymä NRC-Hitachia täsmentämään tarjoustaan mainitun vaatimuksen täyttymisen osalta.
Ryhmittymä NRC-Hitachi toimitti hankintayksikölle vastauksen täsmennyspyyntöön 28.1.2025. Täsmennyksen perusteella hankintayksikkö totesi ryhmittymä NRC-Hitachin tarjouksen olevan tarjouspyynnön mukainen.
Täsmennysten ja tarjouksen tietojen perusteella kaikkien tarjousten jättäneiden tarjoajien GRK Suomi Oy, Mipro Oy ja ryhmittymä NCR-Hitachi tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia hyväksyen ne mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo oli 75 % ja laadun 25 %.
Hintavertailu
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten hintavertailussa käytetään liitteen ”Liite 1 Hintalomake”, välilehdellä ”Ohje ja kokonaisvertailuhinta” mukaista vertailuhintaa. Halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (75 hintapistettä). Muiden tarjoajien hintapisteet laskettiin kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / Tarjoajan vertailuhinta * 75.
Hintavertailu ja tarjoajien pisteytys hintavertailussa ilmenevät liitteestä 1.
Laatuvertailu
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjouksen laadullinen arviointi tehdään liitteen ”Liite 3 Laatupisteytys” mukaisesti. Liitteellä oli ilmoitettu arviointipisteiden muodostuminen ja pisteytettävät tekijät. Tarjoajan laatupisteet laskettiin kaavalla: (Tarjoajan arviointipisteet / Maksimipisteet arviointipisteistä) * 25.
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvo ja pisteytys.
Laatuvertailu ja tarjoajien pisteytyksen perusteet ilmenevät liitteestä 1.
Vertailu
Tarjoajan vertailupisteet muodostuvat laskemalla yhteen Tarjoajan hintapisteet ja laatupisteet. Tarjoajien kokonaispisteytys ja sijoitus hinta- ja laatuvertailussa ilmenee liitteestä 1.
Raidevirtapiirien korvaushankkeen toteuttajaksi valitaan hinta- ja laatuvertailussa parhaat pisteet saanut GRK Suomi Oy.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla hankintasopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 24.10.2024 § 85
Päätös
Johtokunta valitsi metron raidevirtapiirien korvaushankkeen hankintamenettelyn tarjousvaiheeseen seuraavat tarjoajat
- GRK Suomi Oy
- Mipro Oy
- Ryhmittymä NRC-Hitachi
- NRC Group Finland Oy
- Hitachi Rail GTS Deutschland GmbH
- Rautatieto Oy
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön projektijohtaja Salar Mohammad. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 14.02.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277