Hankinta, M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivainten huolto, liikenneliikelaitos

HEL 2024-013586
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 14 §

M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivainten huolto, hankintapäätös

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta valitsi M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivaimien huollon hankintamenettelyn voittajaksi seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1 - M300-metrojunien kompressorien peruskorjaushuollot

  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden

Osa-alue 2 - M300-metrojunien ilmankuivamien peruskorjaushuollot

  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivaimien peruskorjaushuollot.

Hankinnan arvioitu kokonaishinta sopimuskaudella ilman arvonlisäveroa on 600.000 euroa.

Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja päättyy, kun sopimuksen mukaiset velvoitteet on täytetty.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukainen neuvottelumenettely.

Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen

  • Osa-alue 1: M300-metrojunien kompressorien peruskorjaushuollot
  • Osa-alue 2: M300-metrojunien ilmankuivamien peruskorjaushuollot

Neuvottelumenettelyn kulku

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankinnasta hankintailmoituksen 24.9.2024 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa ja nro:lla 573461-2024-2024 24.9.2024 EU:n virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu(Länk leder till extern tjänst).

Osallistumishakemukset tuli jättää 11.10.2024 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti viisi ehdokasta:

  • ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy (osa-alueet 1 ja 2)
  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden (osa-alueet 1 ja 2)
  • Millog Oy (osa-alueet 1 ja 2)
  • Rail Line Components, S.L.U (osa-alueet 1 ja 2)
  • VR FleetCare Ltd (osa-alueet 1 ja 2)

Johtokunta valitsi 24.10.2024, 88 §, M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivaimien huollon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen alla olevat ehdokkaat:

  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden (osa-alueet 1 ja 2)
  • Millog Oy (osa-alueet 1 ja 2)
  • Rail Line Components, S.L.U (osa-alueet 1 ja 2)
  • VR FleetCare Ltd (osa-alueet 1 ja 2)

Alustava tarjouspyyntö

Alustava tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 29.10.2024 neuvottelumenettelyyn valituille tarjoajille. Alustavien tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 22.11.2024. kello 12.00.

Tarjoajat Knorr-Bremse Rail Systems Sweden, Millog Oy ja VR FleetCare Ltd. jättivät alustavan tarjouksen määräajassa Tarjouspalvelussa.

Tarjoaja Rail Line Components, S.L.U ei jättänyt alustavaa tarjousta.

Määräajassa toimitettujen alustavien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus tarkastettiin ja hyväksyttävän alustavan tarjouksen jättivät Knorr-Bremse Rail Systems Sweden, Millog Oy ja VR FleetCare Ltd.

Johtokunta teki päätöksen 19.12.2024, 110 §, tarjoajan Rail Line Components, S.L.U poissulusta hankintamenettelystä.

Neuvottelut

Neuvottelukierroksia käytiin yksi kierros, jonka aikana pidettiin yksi neuvottelutapaaminen jokaisen tarjoajan kanssa. Neuvottelutapaamiset pidettiin etäyhteyksillä. Neuvottelutapaamisissa käytiin läpi hankinnan kohteeseen liittyviä yksityiskohtia, keskusteltiin tarjoajien alustavista tarjouksista ja projektisuunnitelmista sekä käsiteltiin tarjoajien kommentit alustavaan tarjouspyyntöaineistoon. Tapaamisten jälkeen tarjoajille lähetettiin hankintayksikön laatima neuvottelumuistio tapaamisesta.

Lopullinen tarjouspyyntö

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 20.12.2024. Lopullisten tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 24.1.2025 klo 12.00.

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1 - M300-metrojunien kompressorien peruskorjaushuollot

  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
  • VR FleetCare Ltd.
  • Millog Oy

Osa-alue 2: M300-metrojunien ilmankuivamien peruskorjaushuollot

  • Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
  • VR FleetCare Ltd.
  • Millog Oy

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisessa lähetettiin seuraaville tarjoajille täsmennyspyynnöt erityisalojen hankintalain 78 § 2 momentin mukaisesti:

  • Osa-alueessa 1 tarjoajalla Knorr-Bremse Rail Systems Sweden oli ristiriita lopullisen tarjouksen jättämisen yhteydessä ilmoitetun alihankinnan luonteen ja osallistumishakemuksen tietojen välillä.

Hankintayksikkö selvitti tarjoajalta alihankinnan luonnetta ja sai tähän vastauksen tarjoajalta.

Saadun vastauksen perusteella todettiin, että molempien osa-alueiden kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Sekä osa-alueella 1 että osa-alueella 2 valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus eli Tilaajalle paras hinta–laatu -suhde, josta hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun 20 %.

Osa-alue 1: Hinnan vertailuperusteet

Hintapisteiden maksimimäärä on 80 pistettä. Tarjousten hintavertailussa käytettiin täytettävää hintaliitettä. Osa-alueen hintapisteet muodostuivat Vertailuhinnan 1 (kompressorien peruskorjaushuollon yksikköhinta (euroa/kompressori)) ja Vertailuhinnan 2 (yhteenlasketut yksikköhinnat tarvittaessa tehtäville toimenpiteille) perusteella.

Vertailuhinnan 1 painoarvo hinnasta on 60 %. Halvimman Vertailuhinnan 1 antanut tarjoaja saa 48 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 1 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 48.

Vertailuhinnan 2 painoarvo hinnasta on 40 %. Halvimman Vertailuhinnan 2 antanut tarjoaja saa 32 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 2 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 32.

Tarjouksen lopulliset hintapisteet määräytyvät siten, että Vertailuhinnan 1 pisteet ja Vertailuhinnan 2 pisteet lasketaan yhteen.

Hintavertailun lopputulos on seuraava:

Tarjoaja Vertailuhinta 1 Pisteet 1 Vertailuhinta 2 Pisteet 2 Yhteispisteet
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden 6400,00 € 48 15447,18 € 32 80
2. VR FleetCare Ltd. 7893,20 € 38,92 20786,91 € 23,78 62,70
3. Millog Oy 7689,71 € 39,95 22723,00 € 21,75 61,70

Osa-alue 1: Laadun vertailuperusteet

Laatupisteiden maksimimäärä oli 20 pistettä. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset.

Tarjouksen laadullisessa arvioinnissa käytettiin liitettä 6 Laatuarviointi(laatupisteytys), joka tarjoajan tuli palauttaa tarjouksen liitteenä täytettynä. Laatuarviointi on tehty tarjouspyynnön liitteen Lopullinen tarjouspyyntö kohdan 7.3 Tarjousten arviointi mukaisesti.

Laatupisteitä jaettiin tarjoajan kyvykkyydestä aloittaa projekti (sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen), tarjoajan vaihto-osien kiertoajasta ja tarjoajan projektin valmistumisajasta. Pisteet jakautuivat asteittain Laatuvertailu-liitteen mukaisesti.

Tarjoajan kokonaislaatupisteet osa-alueelta 1 muodostuvat sitten, että tarjoajan pisteet kohdista 1.1., 1.2., ja 1.3. lasketaan yhteen.

Laatuvertailun lopputulos on seuraava:

Laatukriteeri/Tarjoaja Knorr-Bremse Rail Systems Sweden Millog Oy VR FleetCare Ltd. Max. pisteet
Tarjoajan kyvykkyys aloittaa projekti 10,00 10,00 3,00 10
Vaihto-osien kiertoaika 4,00 4,00 4,00 4
Tarjoajan projektin valmistumisaika 6,00 6,00 6,00 6
Laatupisteet yht. 20,00 20,00 13,00 20,00

Osa-alue 2: Hinnan vertailuperusteet

Hintapisteiden maksimimäärä on 80 pistettä. Tarjousten hintavertailussa käytettiin täytettävää hintaliitettä. Osa-alueen hintapisteet muodostuivat Vertailuhinnan 3 (ilmankuivamien peruskorjaushuollon yksikköhinta (euroa/ilmankuivain) ja Vertailuhinnan 4 (yhteenlasketut yksikköhinnat tarvittaessa tehtäville toimenpiteille) perusteella.

Vertailuhinnan 3 painoarvo hinnasta on 60 %. Halvimman Vertailuhinnan 1 antanut tarjoaja saa 48 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 1 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 48.

Vertailuhinnan 4 painoarvo hinnasta on 40 %. Halvimman Vertailuhinnan 2 antanut tarjoaja saa 32 pistettä. Muiden tarjoajien Vertailuhinnan 2 hintapisteet lasketaan kaavalla: Halvimman tarjouksen vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * 32.

Tarjouksen lopulliset hintapisteet määräytyvät siten, että Vertailuhinnan 3 pisteet ja Vertailuhinnan 4 pisteet lasketaan yhteen.

Hintavertailun lopputulos on seuraava:

Tarjoaja Vertailuhinta 3 Pisteet 1 Vertailuhinta 4 Pisteet 2 Yhteispisteet
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden 2089,00 € 48 1643,05 € 32 80
2. VR FleetCare Ltd. 3462,90 € 28,96 4488,92 € 11,71 40,67
3. Millog Oy 6454,85 € 15,53 2786,12 € 18,87 34,41

Osa-alue 2: Laadun vertailuperusteet

Laatupisteiden maksimimäärä oli 20 pistettä. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset.

Tarjouksen laadullisessa arvioinnissa käytettiin liitettä 6 Laatuarviointi(laatupisteytys), joka tarjoajan tuli palauttaa tarjouksen liitteenä täytettynä. Laatuarviointi on tehty tarjouspyynnön liitteen Lopullinen tarjouspyyntö kohdan 7.3 Tarjousten arviointi mukaisesti.

Laatupisteitä jaettiin tarjoajan kyvykkyydestä aloittaa projekti (sopimuksen allekirjoittamisesta alkaen), tarjoajan vaihto-osien kiertoajasta ja tarjoajan projektin valmistumisajasta. Pisteet jakautuivat asteittain Laatuvertailu-liitteen mukaisesti.

Tarjoajan kokonaislaatupisteet osa-alueelta 2 muodostuvat sitten, että tarjoajan pisteet kohdista 2.1., 2.2., ja 2.3. lasketaan yhteen.

Laatuvertailun lopputulos on seuraava:

Laatukriteeri/Tarjoaja Knorr-Bremse Rail Systems VR FleetCare Ltd. Millog Oy Max. pisteet
Tarjoajan kyvykkyys aloittaa projekti 10,00 10,00 10,00 10
Vaihto-osien kiertoaika 4,00 4,00 4,00 4
Tarjoajan projektin valmistumisaika 6,00 6,00 6,00 6
Laatupisteet yht. 20,00 20,00 20,00 20,00

Yhteenveto

Tarjouskilpailussa vertaillut tarjoukset sijoittuivat paremmuusjärjestyksessä seuraavasti:

Osa-alue 1 - M300-metrojunien kompressorien peruskorjaushuollot

Tarjoaja Hintapisteet Laatupisteet  Yhteispisteet
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden 80 20 100
2. Millog 61,70 20,00 81,70
3. VR FleetCare Ltd. 62,70 13,00 75,70

Osa-alue 2: M300-metrojunien ilmankuivamien peruskorjaushuollot

Tarjoaja Hintapisteet Laatupisteet  Yhteispisteet
1. Knorr-Bremse Rail Systems Sweden 80 20 100
2. VR FleetCare Ltd. 40,67 20,00 60,67
3. Millog Oy 34,41 20,00 54,41

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.

Stäng

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.12.2024 § 110

Päätös

Johtokunta sulki Rail Line Components, S.L.U:n tarjouskilpailusta osa-alueille 1 ja 2, koska tarjoaja ei toimittanut alustavaa tarjousta.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

24.10.2024 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 14.02.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Upplysningar

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi