Hankesuunnitelma, metrotunnelialueen valaistuksen kehittäminen, liikenneliikelaitos
Metron tunnelialueiden valaistuksen kehittäminen, hankesuunnitelma
Päätös
Johtokunta hyväksyi metron tunnelialueiden valaistuksen kehittämisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen enimmäishinta on 1.120.000 euroa kustannustasossa joulukuu 2024.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Metron tunnelialueen valaistuksen kehittämisellä parannetaan rata-alueen kunnossapidon työturvallisuutta ja mahdollisissa poikkeustilanteissa turvallista liikkumista poistumisteillä.
Hankkeen strategiasidonnaisuus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Lisäksi strategiassa mainitaan tavoite laajasta kaupunkitasoisesta varautumisesta ja että kaupungin monimuotoiselle toimintakyvylle eri tilanteissa luodaan pohja. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.
Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet
Ruoholahdesta itään metron tunnelialueiden valaistusratkaisut ovat pääosin alkuperäisten ratkaisujen mukaisia ja siten paikoin yli 40 vuotta vanhoja. Valaisimien sijoitukset eivät kaikilta osin palvele käyttötarkoitustaan ja vanhojen valaisimien energiataloudellisuus on heikkoa. Lisäksi osa valaisimista on päällä silloinkin, kun niiden ei tarvitsisi olla.
Elinkaarensa päässä olevan vanhan valaisinjärjestelmän epäluotettavuus ja epätarkoituksenmukaisuus heikentää tunneleissa työskentelyn työturvallisuutta ja aiheuttaa lisäkustannuksia radan kunnossapitotöille. Puutteellinen valaistus on myös riskitekijä tunneleissa liikkumiselle poikkeustilanteissa.
Valaistuksen kehittämisellä saadaan metron tunnelialueiden valaistus asianmukaiseksi ja käyttötarkoitustaan palvelevaksi. Valaisinten ja niiden ohjausjärjestelmän uusimisella parannetaan myös valaistuksen taloudellisuutta.
Hankkeen toteuttaminen
Hankkeessa uusitaan valaisimet ja niiden ohjausjärjestelmät tunnelien rata-alueilla välillä Ruoholahti-Kalasatama ja Itäkeskus-Myllypuro/Puotila. Valaisinten sijoitusta ja huollettavuutta parannetaan. Uudet valaisimet ovat energiatehokkaita ja pitkäikäisiä LED-valaisimia. Tunnelialueilla sijaitsevien kuilujen ja asemien valaistuksen parantaminen ei kuulu tämän hankkeen piiriin.
Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisenä uusitaan Ruoholahti-Kamppi asemavälin tunnelivalaistus, jonka jälkeen tarvittaessa täsmennetään hankkeen toteutussuunnitelmaa mm. metrojunankuljettajien havainnoilla uusista valaisimista.
Hanke varaudutaan toteuttamaan vuosien 2025-2026 aikana.
Hanke toteutetaan siten, ettei metroliikenteelle aiheudu katkoja.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.120.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.
Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti joulukuu 2024) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2021=100, 12/2024 pisteluku 110,7).
Hankkeen kustannukset koostuvat suunnittelusta, materiaalihankinnoista, valaisinten asennuksista sekä projektinjohdon kuluista. Hankkeen kustannusarvioon sisältyy n. 10 % riskivaraus.
Hankkeeseen on varauduttu vuoden 2025 tulosbudjetissa ja vuodelle 2026 kohdistuvat kustannukset otetaan huomioon
kyseisen vuoden talousarvioehdotusta laadittaessa.
Hankkeen käyttötalousvaikutukset
Hanke aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoina 28.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Hankkeen on arvioitu tuottavan noin 20.000 euron vuotuisen säästön kunnossapitokustannuksiin.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.
Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.
Toimivalta
Hankkeesta päättäminen
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.
Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.
Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.120.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.
Hankintavaltuudet
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Hallintosäännön mukaisesti johtokunta voi valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankinnoista.
Detta beslut publicerades 14.02.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277