Hankesuunnitelma, Kampin sähkönsyöttöasema, peruskorjaus, liikenneliikelaitos
Projektplan för ombyggnad av Kampens likriktarstation
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för sanering av Kampens likriktarstation så att maximipriset på projektet är 10 610 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för september 2024.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ombyggnad och modernisering av Kampens likriktarstation och transformatorstation förbättrar metrosystemets tillförlitlighet och resiliens samt säkerställer att eldistributionen i Kampens metrostation fungerar.
Projektets strategiska koppling
I Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 konstateras att smarta trafiklösningar utgör grunden för en smidig vardag och att en tillräcklig kapacitet och funktionsduglighet i den allt kompaktare stadens trafiksystem säkerställs genom att planera alla transportsätt och beakta deras koppling till varandra. Strategin nämner dessutom ett mål om en omfattande beredskap på stadsnivå och en grund för en mångsidig funktionsförmåga i olika situationer. Beslutsförslaget stöder dessa mål i stadsstrategin och är strategienligt.
Utgångspunkter och mål för projektet
Kampens likriktarstation ligger vid Kampens metrostation. Den har byggts i början av 1980-talet. De likriktarstationer som ligger närmast Kampen i metronätet ligger i Gräsviken och Hagnäs.
Kampens likriktarstation är den sista likriktarstationen i innerstaden som ännu inte har moderniserats. Ett allvarligt fel på Kampens likriktarstation kan orsaka störningar och i värsta fall avbrott i metrotrafiken i innerstaden.
Transformatorstationen ansvarar för eldistributionen i metrostationen, och störningar i den kan orsaka att metrostationen behöver stängas medan den repareras.
Likriktarstationen och transformatorstationen har till största delen ursprunglig utrustning som befinner sig i slutet av sin livscykel. Underhållet av den gamla utrustningen är dyrt och utmanande på grund av svårigheten att få tag på reservdelar. Funktionaliteten av de tekniska lokalerna uppfyller inte dagens krav och luftkonditioneringen är dålig. Under en konditionsbedömning hittade man också asbest i likriktarstationslokalerna.
Brandsäkerheten av likriktarstationen förbättras genom att de tekniska lokalerna får en brandcellsindelning som uppfyller dagens krav. Moderniseringen förbättrar även likriktarstationens och transformatorstationens funktionssäkerhet och underhållsmässighet.
Skyddsanläggningarna för elsystemsutrustningen i Kampens metrostation ligger i olika delar av stationen. Projektet för att förnya och ta utrustningen i drift är krävande och kommer att ta tid, eftersom metrotrafiken ska fortsätta störningsfritt och stationslokalerna ska betjäna passagerarna medan projektet pågår. Åtgärder vidtas i flera olika etapper och till stor del som nattarbete.
Ombyggnaden av likriktarstationen för metron i Hagnäs pågår för närvarande i stammetron (stadsstyrelse 20.9.2021 § 669). Tidpunkten för genomförandet av ombyggnadsprojektet av Kampens likriktarstation beror på när det pågående likriktarstationsarbetet i Hagnäs färdigställs. Hagnäs likriktarstation ska vara i drift och processanvändning innan den kritiska utrustningen i Kampens likriktarstation börjar förnyas. På det sätt minimeras riskerna som ombyggnaden av Kampens likriktarstation har på metrotrafiken.
Miljömålsättningar
För projektet har ställts upp mål för minskande av klimateffekter i enlighet med Helsingfors stads målsättningsprogram Ett kolneutralt Helsingfors. Det totala utsläppsmålet för byggandet är 10 % jämfört med nivån år 2019.
Projektets klimatavtryck beräknas och de mest verkningsfulla faktorerna identifieras. En livscykelkalkyl för projektet genomförs utgående från det faktiska materialet.
Genomförande av projektet
Projektet genomförs i huvudsak under 2025–2027, en del av färdigställandet fortsätter dock 2028.
I projektet saneras likriktarstationslokalerna för metron i Kampen vad beträffar ytor, ventilation, avkylning, fastighetsel och automatiseringssystem. Likriktarstationens utrustning, metrostationens lokaltransformatorer och huvudcentraler förnyas. Samtidigt saneras utrymmet för frånskiljare i metrons västra del som är nödvändigt för strömförsörjningen. Även frånskiljarapparater förnyas.
Projektet genomförs i etapper. Den nuvarande utrustningen hålls delvis i drift under arbetets gång för att minimera de avbrott som orsakas av förnyandet av apparaterna. Även lokaltransformatorer och installationer förnyas stegvist för att säkra eldistributionen i stationen.
I de tekniska lösningarna som väljs i genomförandeplaneringen beaktas lösningarnas livscykel, energieffektivitet och klimatavtryck eller cirkulära ekonomi i fråga om såväl byggteknik som husteknik. Vid byggnads- och hustekniska arbeten genomförs omplaceringar och flyttningar enligt behov.
Fjärrövervakningen av apparaterna som förnyas ökas för att förbättra funktionssäkerheten och minska brandriskerna. Driftstiden för de nya apparaterna beräknas vara 30 år.
Konsekvenser för metrotrafiken
Projektet genomförs så att det inte blir avbrott i metrotrafiken. Målet är att undvika även små begränsningar i trafiken. Byggplatsarrangemangen påverkar inte passagerarnas gångrutter på metrostationen. Kritiska idriftsättnings- och kopplingsarbeten utförs om nätterna när stationen är stängd.
Projektkostnader
Kostnaderna för projektet uppgår till högst 10 610 000 euro (exkl. moms) i kostnadsnivån för september 2024.
Projektets kostnadsnivå (enligt förslaget september 2024) följs upp med hjälp av byggnadskostnadsindex (2021=100, 9/2024 poängtal 110,4).
Fram till utgången av augusti 2024 har cirka 112 763,81 euro använts för planeringen av projektet.
Kostnaderna för projektet orsakas av bygg-, VVS- och elarbeten, kostnader för anskaffning och installation av likriktarstationsapparater och frånskiljarapparater samt kostnader för byggherreverksamhet, projektledning och planering. I kostnadskalkylen ingår en riskreservering på cirka 14 %.
Under 2024 kommer kostnaderna för projektet att uppgå till 266 000 euro. Under 2025 beräknas kostnaderna för projektet uppgå till 3 055 000 euro. Kostnaderna uppgår till 5 413 000 euro under 2026, 1 688 000 euro under 2027 och 188 000 euro under 2028.
Det är möjligt att genomföra projektet inom ramen av det tioåriga investeringsprogram för trafikaffärsverket som ingår i budgetförslaget för 2025. Stadsstyrelsen föreslog 4.11.2024 att stadsfullmäktige godkänner investeringsprogrammet.
Projektets effekter på driftsekonomin
Projektet medför med 30 års avskrivningstid och lineära avskrivningar årligen extra avskrivningskostnader på cirka 353 700 euro.
Enligt HRT:s grundavtal kan staden fakturera HRT för 50 % av avskrivningarna för investeringen och 50 % av de kalkylmässiga ränteutgifterna (totalt cirka 4,1 miljoner euro under 30 år med en kalkylränta på 5 %). Resten av avskrivningarna och de verkliga räntekostnaderna på ca 6,4 miljoner euro för finansiering av investeringen under lånetiden (räntefot på 4 % och 25 års amorteringstid) blir kostnader för staden i form av infrastrukturstöd för trafikaffärsverket.
Med beaktande av ränteinkomsten, som trafikaffärsverket fakturerar HRT för, påverkar saneringen av likriktarstationen för metron i Kampen stadens stöd till HST med i genomsnitt 252 000 euro om året. Dessutom blir en del av den avskrivningsandel som staden fakturerar HRT och de kalkylmässiga räntorna årligen kostnader för staden genom HRT:s betalningsandel; cirka 50 % av avskrivningsandelen och den kalkylmässiga räntan täcks med biljettintäkter medan resten hänför sig till kommunandelen. Projektet påverkar Helsingfors stads betalningsandel till HRT med 133 000 euro i genomsnitt per år.
Av projektet för sanering av likriktarstationen på Kampens metrostation beräknas den totala effekten av HST:s andel på Helsingfors stads driftsekonomi bli i genomsnitt 385 500 euro om året (HRT:s betalningsandel och HST:s stöd från staden tillsammans) med en granskningsperiod på 30 år.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 03.02.2025 § 77
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kampin sähkönsyöttöaseman saneerauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 10 610 000 euroa kustannustasossa syyskuu 2024.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.11.2024 § 99
Esitys
Johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Kampin sähkönsyöttöaseman saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymistä niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 10.610.000 euroa kustannustasossa syyskuu 2024.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 05.03.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Upplysningar
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550