Hankinta, ulkopenkit, Ilveskorvenpuisto, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-015187
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 5 §

Hankintaoikaisu itseoikaisuna yksikönjohtajan hankintapäätökseen koskien Ilveskorvenpuiston ulkotilan penkkejä

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikaista rakentamispalveluliikelaitoksen kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan hankintapäätöksen 15.11.2024 § 67 (HEL 2024-015187) hankintalain 132 §:n mukaisesti siten, että alkuperäisen hankintapäätöksen mukaiset Harviala Oy:n ulkotilan penkit korvataan saman toimittajan alla olevilla, uudelleen kilpailutetuilla kalusteilla, jäljempänä mainituin perustein.

Ilveskorvenpuistoon hankittavat, uudelleen kilpailutetut ulkotilan penkit Harviala Oy:n tarjouksen mukaisesti:

Tuote
Määrä
PE2 Penkki, selkä- ja käsinojallinen
9 kpl
PE3 Penkki, osittain selkänojallinen
1 kpl
PE4 Penkki, selkänojaton
1 kpl

Tarjouksen mukainen penkkien hinta on yhteensä 20 108,00 euroa (alv 0 %).

Samalla johtokunta päätti oikaista alkuperäisen hankinnan enimmäisarvon, 9 037,00 euroa (alv 0 %) vastaamaan oikaistua penkkihankintaa, enimmäisarvoltaan 22 118,80 euroa (alv 0 %) jäljempänä mainituin perustein.

Edelleen johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston rakennusyksikkö 3:n tilaamaan oikaistun hankintapäätöksen mukaiset ulkotilan penkit työkohteeseen Ilveskorvenpuistoon.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta rakennusyksikkö 3:n tekemällä tilauksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan taustaa

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Ulkotilan penkkien hankinta on tällainen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää kalustetoimituksiin keskittynyttä toimittajaa.

Hankittavien penkkien tarve on syntynyt kaupunkiympäristön toimialan tilaamasta ja rahoittamasta Staran urakoimasta Ilveskorvenpuiston työkohteesta, jossa puistoon tulee asennettavaksi ulkotilan penkkejä. Alueelle tulee työn aikana tilattavaksi ja asennettavaksi eri työnvaiheissa eri mallisia ulkotilan kalusteita sekä leikki- ja liikuntavälineitä.

Alkuperäinen hankinta

Hankittavaksi tulleiden penkkien mallit on määritelty suunnitelmapiirustuksissa, eivätkä ne sisälly voimassa oleviin puitesopimuksiin. Kyseessä on kalusteiden pienhankinta. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston rakennusyksikkö 3 pyysi syksyllä 2024 tarjoukset kolmelta suunnitelmien mukaisia penkkimalleja toimittavilta yritykseltä työkohteeseen toimitettuna.

Saaduista kolmesta tarjouksesta edullisimman antoi Harviala Oy. Yksikönjohtaja teki hankintapäätöksen 15.11.2024 § 67. Päätös annettiin tiedoksi asianosaisille 20.11.2024.

Hankintaoikaisun tausta

Päätöksen tiedoksiannon jälkeen pitkäkestoisen työkohteen toteutusaikatauluun ja työjärjestykseen aiheutui muutoksia läheisen Kangaslammen ruoppaustyömaan etenemisestä ja kaupunkiympäristön toimialan toteutuksen ohjauksesta johtuen. Alkuperäisessä hankinnassa olleita penkkejä ei päästä asentamaan suunnitellussa aikataulussa. Asentaminen siirtyy noin vuodella eikä työmaalla ole mahdollisuuksia varastoida kalusteita pitkäkestoisesti. Siksi hankinnassa olevien penkkien mallit tulee oikaista vastaamaan tällä hetkellä tarvittavien penkkimallien hankintaa.

Tarjouskilpailun voittaneelle ja päätöstiedotteen saaneelle Harviala Oy:lle ilmoitettiin hankintapäätöksen virheellisyydestä ja varmistettiin ettei penkkien toimittamista aleta valmistelemaan.

Hankintaoikaisun peruste ja oikaistu hankintapäätös

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä. Hankintaoikaisu voi koskea myös lainvoimaiseksi tullutta hankintayksikön päätöstä, jos asiaa ei ole saatettu markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Muuttuneen työjärjestyksen seurauksena nyt tarvittavien penkkien mallit ja määrät ovat muuttuneet ja alkuperäisessä hankinnassa olleet penkit ovat siten tarpeettomia. Rakennuskohteen uudessa työjärjestyksessä seuraavaksi rakennettavaksi alueeksi tulee Kangaslammen ympärystä ja sen penkit. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston rakennusyksikkö 3 on pyytänyt uudet tarjoukset nyt hankittavista penkeistä kolmelta toimittajalta. Edullisimman tarjouksen antoi edelleen Harviala Oy eikä tarjoajien sijoittuminen tarjouskilpailussa muutenkaan muuttunut.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta oikaisee näin ollen hankintapäätöstä siten, että alkuperäisen hankintapäätöksen mukaiset penkkimallit korvataan nyt rakennettavaksi tulevan alueen penkkimalleilla ja määrillä, sekä niiden ennakoidulla arvolla.

Oikaistun hankinnan enimmäisarvo

Voittaneen tarjoajan vertailuhinta uudelleen kilpailutetuista lammen ympärystän penkeistä on 20 108,00 euroa (alv 0 %). Materiaalihankinnoissa mahdollisiin lisä- tai muutoshankintoihin varatun10 % lisätilaus mahdollisuuden myötä, hankinnan enimmäisarvoksi muodostuu 22 118,80 euroa (alv 0 %).

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta oikaisee näin ollen hankintapäätöstä siten, että hankinnan enimmäisarvo on 22 118,80 euroa (alv 0 %).

Tarjouspyynnön ja tämän päätöksen mukaiset penkit tulee toimittaa annetulla tarjoushinnalla. Lisähankinnan varaus on käytettävissä pienehköissä määrä- tai laatumuutoksissa.

Sopimus- ja toimitusehdot

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajalta tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat velvoitteet ja todennut tarjoajan soveltuvuuden.

Hankintaan sovelletaan julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja tavarahankinnoissa (JYSE 2014 tavarat).

Tavaratoimituksen laskutus tapahtuu kaikkien 11 penkin tultua toimitetuksi, ellei tilaavan yksikön kanssa muuta sovita. Tilauksessa ja laskussa tulee mainita hankinnan tarvenumero HEL 2024-015187. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki -yksikkö valvoo hankinnan toteutumista ja raportoi siitä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Vertailuhinnat ovat kuitenkin aina julkisia.

Päättäjän toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta. Johtokunta on toimivaltainen käsittelemään myös hankintapäätöksen itseoikaisun.

Stäng

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Kaupunkitekniikan rakentaminen Yksikönjohtaja 15.11.2024 § 67

Stäng

Detta beslut publicerades 17.01.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Upplysningar

Rainer Sirén, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

rainer.siren@hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi