Sorters Finland Oy, Ympäristölupahakemus, Sortit Oy, Verkkosaarenkuja

HEL 2012-010110
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 9 §

Määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Sorters Finland Oy:lle

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa liittyen Sorters Finland Oy:n Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristölupamääräysten vastaiseen toimintaan.

Päätökseen velvoitettu

Sorters Finland Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 HELSINKI.

Asian vireilletulo

Ympäristökeskus havaitsi tarkastuksellaan 20.4.2017, että Sorters Finland Oy:n jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan jätekasojen korkeutta koskevaa ympäristöluvan määräystä 7 ei ole noudatettu. Alueella olleen jätteen määrän perusteella yritys on myös ylittänyt ympäristöluvan määräyksen 2 mukaisen alueella yhtäaikaisesti varastoitavan jätteen enimmäismäärän 300 tonnia.

Asian käsittely

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on hyväksynyt Sorters Finland Oy:n jätteen siirtokuormausaseman ympäristöluvan muutoshakemuksen 4.4.2017 (118 §). Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä on luvan mukaan alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Toimintaa harjoitetaan Sorters Finland Oy:n Helsingin kaupungilta jätteen siirtokuormaustoimintaa varten vuokraamalla noin 10 000 m2:n kokoisella määräalalla, jolta Sorters Finland Oy on vuokrannut vastaavaa jätteen siirtokuormaustoimintaa harjoittavalle Kiertotie Oy:lle noin puolet.

Alueella 20.4.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Sorters Finland Oy:n jätekasojen korkeus ylitti selvästi aluetta ympäröivien aitojen korkeuden (noin 4 metriä). Jätekasojen koon perusteella oli myös ilmeistä, että alueella oli varastoituna jätettä enemmän kuin ympäristöluvan mahdollistama 300 tonnia. Ympäristökeskus kuuli Sorters Finland Oy:tä 21.4.2017 päivätyllä kirjeellä ympäristöluvan jätekasojen korkeutta koskevan määräyksen 7 noudattamatta jättämisestä sekä epäillystä jätteen enimmäismäärää koskevan määräyksen 2 noudattamatta jättämisestä, niiden vuoksi mahdollisesti annettavista ympäristölautakunnan määräyksistä ja määräysten tehosteiksi mahdollisesti asetettavista uhkasakoista. Toiminnanharjoittajan lupauksista huolimatta tilannetta jäteasemalla ei saatettu edellä mainittujen määräysten osalta ympäristöluvan mukaiseksi, minkä vuoksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antoi 27.6.2017 (§ 12) Sorters Finland Oy:lle määräyksen, jossa oli uhkasakoilla tehostetut päävelvoitteet vähentää kerralla varastoitavan jätteen määrää siten, että se on enintään 300 tonnia sekä huolehtia, että jätekasojen korkeus ei ylitä aluetta ympäröivän aidan korkeutta. Kumpaakin päävelvoitetta tuli noudattaa 31.7.2017 alkaen.

Sorters Finland Oy ei noudattanut määräystä määräaikaan mennessä, minkä vuoksi ympäristönsuojeluyksikkö kuuli yritystä uhkasakon tuomitsemisesta maksettavaksi 3.8.2017 päivätyllä kirjeellä, joka toimitettiin haastetiedoksiantona 7.8.2017. Sorters Finland Oy ei toimittanut määräaikaan mennessä vastinetta. Ympäristö- ja lupajaosto tuomitsi 1.9.2017 (§ 28) uhkasakon maksettavaksi, koska jaoston 27.6.2017 antaman määräyksen päävelvoitteita ei ollut noudatettu määräaikaan mennessä.

Jätteen vastaanotto Sorters Finland Oy:n jäteasemalle on ollut keskeytettynä kesästä 2017 lähtien, mutta alueella olevalle jätteelle ei ole toiminnanharjoittajan mukaan löytynyt vastaanottopaikkaa. Tarkastuksessa 17.10.2017 todettiin tilanteen jäteasemalla olevan ennallaan eli jätteen määrä alueella ja jätekasojen korkeus olivat edelleen ympäristöluvan määräysten vastaisia. Ympäristönsuojeluyksikkö kuuli 19.10.2017 Sorters Finland Oy:tä uuden uhkasakoilla tehostetun määräyksen antamisesta tilanteen saattamiseksi ympäristöluvan mukaiseksi.

Sorters Finland Oy toteaa 8.11.2017 päivätyssä vastineessaan mm., että jätteen vastaanottopaikkojen suhteen yrityksellä on lupaavia yhteyksiä sekä Suomeen että Viroon ja että näiden suhteen sopimukseen päästäisiin lähiaikoina. Kun kuljetukset ja niihin liittyvä rahoitus on saatu järjestettyä, tontti arvioitiin saatavan tyhjäksi noin kolmessa viikossa. Vastineen mukaan jätekasasta on myös eroteltu jonkin verran metallia, joka on toimitettu jatkokäsittelyyn, mutta tämä ei kuitenkaan ole tuonut ratkaisua ongelmaan.

Sorters Finland Oy:n ympäristönsuojeluyksikölle toimittamien viikkoraporttien perusteella tilanne ei kuitenkaan loppuvuoden 2017 aikana ole muuttunut eli ympäristöluvan määräysten 2 ja 7 vastainen tilanne jatkuu edelleen, mikä todettiin myös alueelle 29.12.2017 tehdyssä tarkastuksessa.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoite 1

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto määrää Sorters Finland Oy:n vähentämään kerrallaan varastoitavan jätteen määrää siten, että se on enintään 300 tonnia 1.3.2018 alkaen.

Päävelvoite 2

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto määrää Sorters Finland Oy:n huolehtimaan, että Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman jätekasojen korkeus ei ylitä aluetta ympäröivän aidan korkeutta 1.3.2018 alkaen.

Perustelut päävelvoitteille

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.

Sorters Finland Oy:n ympäristöluvan määräyksessä 2 on yksiselitteisesti todettu, että alueella kerrallaan varastoitavan jätteen määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edelleen ympäristöluvan määräyksessä 7 on yksiselitteisesti todettu, että jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta.

Koska asiassa on kiistatonta, että Sorters Finland Oy on toistuvasti useista kehotuksista ja aiemmin annetusta määräyksestä huolimatta edelleen tietoisesti toiminut ympäristölupansa määräysten vastaisesti, on ympäristö- ja lupajaoston ympäristölupaa valvovana viranomaisena syytä antaa asiassa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen määräys.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla.

Ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa 1. päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 30 000,00 euron uhkasakon sekä 2. päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 30 000,00 euron uhkasakon.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakkojen asettaminen määräyksen tehosteeksi on tarpeen, koska Sorters Finland Oy ei ole korjannut toiminnassaan ilmenneitä epäkohtia aiemmasta määräyksestä ja sen perusteella maksettavaksi tuomituista uhkasakoista huolimatta. Uhkasakkojen asettamista ei siten voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi. Uhkasakko on voimassa kaksi vuotta tämän päätöksen antopäivästä lukien.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ilmoitus luovutuksensaajalle on tehtävä luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti.

Valvontaviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristönsuojeluyksikön kuulemiskirje 19.10.2017.

Sorters Finland Oy:n vastine 8.11.2017.

Päätöksen täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184, 185, 190 ja 200 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohje Vaasan hallinto-oikeudelle on liitteenä.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 01.09.2017 § 28

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa liittyen Sorters Finland Oy:lle annetun uhkasakolla tehostetun määräyksen noudattamatta jättämiseen.

Toimija

Sorters Finland Oy c/o Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 HELSINKI

Y-tunnus 2310151-7

Tuomitsemisen perusteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätös 27.6.2017 (12 §). Päätös on lainvoimainen.

Päätöksen tausta

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on hyväksynyt Sorters Finland Oy:n jätteen siirtokuormausaseman ympäristöluvan muutoshakemuksen 4.4.2017 (118 §). Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä on luvan mukaan alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Ympäristöluvan määräyksen 7 mukaan jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta (4 metriä).

Alueella 20.4.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Sorters Finland Oy:n jätekasojen korkeus ylitti selvästi aluetta ympäröivien aitojen korkeuden. Jätekasojen koon perusteella oli myös ilmeistä, että alueella oli varastoituna jätettä enemmän kuin ympäristöluvan mahdollistama 300 tonnia.

Ympäristökeskus antoi 21.4.2017 päivätyllä kuulemiskirjeellä Sorters Finland Oy:lle tilaisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä 15.5.2017 mennessä ympäristöluvan jätekasojen korkeutta koskevan määräyksen noudattamatta jättämisestä sekä epäillystä jätteen enimmäismäärää koskevan määräyksen noudattamatta jättämisestä, niiden vuoksi mahdollisesti annettavista ympäristölautakunnan määräyksistä ja määräysten tehosteiksi mahdollisesti asetettavista uhkasakoista.

Sorters Finland Oy toteaa vastineessaan 17.5.2017 mm., että se on rikkonut kasojen korkeutta koskevaa lupamääräystä ja jossain määrin painoa koskevia määräyksiä, mutta kasojen korkeus saatetaan viikon kuluessa määräyksen mukaiseksi. Vastineessa ei kuulemiskirjeessä esitetystä pyynnöstä huolimatta ole kerrottu alueella 20.4.2017 varastoidun jätteen määrää.

Alueella 16.6.2017 tehdyn tarkastuksen perusteella jätekasojen korkeus ylitti edelleen merkittävästi aidan korkeuden, ja Sorters Finland Oy:n alueella varastoidun jätteen määrä oli merkittävästi suurempi kuin mitä ympäristölupa sallii. Tämän vuoksi ympäristö- ja lupajaosto antoi 27.6.2017 päätöksen, jossa Sorters Finland Oy määrättiin seuraaviin päävelvoitteisiin:

1. Sorters Finland Oy:n tulee vähentää kerrallaan varastoitavan jätteen määrää siten, että se on enintään 300 tonnia 31.7.2017 alkaen.

2. Sorters Finland Oy:n tulee huolehtia, että Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman jätekasojen korkeus ei ylitä aluetta ympäröivän aidan korkeutta 31.7.2017 alkaen.

Päävelvoitteen 1 tehosteeksi asetettiin 20 000 euron uhkasakko ja päävelvoitteen 2 tehosteeksi 10 000 euron uhkasakko.

Alueella 1.8.2017 tehdyn tarkastuksen perusteella kumpaakaan päävelvoitetta ei ollut noudatettu.

Kuuleminen

Sorters Finland Oy:tä on kuultu 3.8.2017 päivätyllä kirjeellä mahdollisen uhkasakon maksuun tuomitsemisesta sekä siitä, miksei päävelvoitteita 1 ja 2 ole noudatettu. Kuulemiskirje toimitettiin haastetiedoksiantona 7.8.2017 toiminnanharjoittajalle. Sorters Finland Oy ei toimittanut määräaikaan mennessä selvitystään asiaan liittyen.

Päätös uhkasakkojen tuomitsemisesta maksettavaksi

Koska Sorters Finland Oy ei ole noudattanut edellä mainittuja päävelvoitteita 1 ja 2, ympäristö- ja lupajaosto tuomitsee asetetut uhkasakot päävelvoitteiden 1 ja 2 osalta (yhteensä 30 000 euroa) Sorters Finland Oy:n maksettavaksi.

Perustelut

Neuvonnasta, kehotuksesta, määräyksestä ja asetetuista uhkasakoista huolimatta Sorters Finland Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin toimintansa saattamiseksi ympäristöluvan määräysten mukaiseksi eikä ole myöskään esittänyt pätevää syytä määräysten noudattamatta jättämiselle. Tämän vuoksi asetetut uhkasakot päävelvoitteille 1 ja 2 on tarpeen tuomita maksettavaksi.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Sorters Finland Oy:n Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristölupa (ympäristölautakunta 4.4.2017 (118 §)

Sorters Finland Oy:n kuuleminen ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisten määräysten antamisesta ja 184 §:n mukaisen uhkasakon asettamisesta 21.4.2017

Sorters Finland Oy:n vastine 17.5.2017

Ympäristö- ja lupajaoston päätös 27.6.2017 (12 §)

Sorters Finland Oy:n kuuleminen ennen ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemista maksettavaksi 3.8.2017

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 169, 175, 179, 184, 185, 190 ja 191 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6-8 §, 10 § 22-24 §

27.06.2017 Ehdotuksen mukaan

19.05.2015 Ehdotuksen mukaan

06.08.2013 Ehdotuksen mukaan

28.08.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Ympäristölautakunta 04.04.2017 § 118

Päätös

Ympäristölautakunta päätti Sorters Finland Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Sorters Finland Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 Helsinki

Y-tunnus 2310151-7

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Sorters Finland Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, siirtokuormaus- ja käsittelytoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava Kiertotie Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Sorters Finland Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti.

Asian vireilletulo

Ympäristöluvan muutoshakemus on jätetty ympäristölautakunnalle 18.7.2016 ja hakemusta on täydennetty 9.12.2016. Sorters Finland Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Kaavoitustilanne

Toiminnan sijaintipaikka on Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokratulla noin 10 000 m²:n kokoisella määräalalla Verkkosaarenkujan eteläpuolella. Sorters Finland Oy on vuokrannut osan alueesta edelleen Kiertotie Oy:lle. Tällä hetkellä alue on käytöstä poistunutta teollisuus- ja varastoaluetta, joka valmisteilla olevan Verkkosaaren pohjoisosan asemakaavan 2015-000209 mukaan tullaan muuttamaan asuinalueeksi. Vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja luvanhakijan välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on antanut Sorters Finland Oy:lle ja Kiertotie Oy:lle ympäristölupien muutoshakemuksia koskien 13.12.2016 päivätyn lausunnon, jossa todetaan muun muassa, että sijoituspaikan alueellinen vakavuus on heikko. Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Lausunnossa todetaan myös, että koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Sorters Finland Oy:n osalta alueella varastoitavan jätteen enimmäismäärä ei tule muuttumaan nykyisestä, joten tältä osin alueen stabiliteettia voidaan pitää riittävänä.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen. Toiminta-alue on aidattu ja lukittu.

Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Jätteenkäsittelyasemasta noin 350 metriä etelään päin on Kalasataman keskuksen uudisrakennustyömaa. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 450 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.

Toiminnan kuvaus

Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää seuraaviin jäteluokkiin kuuluvia jätteitä (jätetunnus suluissa):

  • puu (17 02 01)
  • lasi (17 02 02)
  • eristeet (17 06 04)
  • kipsi (17 08 02)
  • bitumipohjaiset pl. asfaltti (17 03 02)
  • laatat ja keramiikka (17 01 03)
  • muovi (17 02 03)
  • metallit, niiden seokset (lejeeringit) mukaan luettuina (17 04 01 – 17 04 07)
  • muu rakennus- ja purkujäte (17 09 04)

Kuormat, jotka sisältävät muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, käännytetään saman tien eikä kuormaa kipata tontille. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat pienet määrät jätteitä, joita alueelle ei ole lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin tai lavoille. Kaikki alueelta lähtevät jätteet viedään jätteen käsittely- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen.

Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä on edelleen alle 20 000 tonnia ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä enintään 300 tonnia. Jätteen lajittelua paikan päällä on tarkoitus lisätä karkean lajittelun ja koneellisen seulonnan avulla siten, että sekalaisesta rakennusjätteestä lajitellaan erikseen energiajäte, metallijäte, villaeristeet ja kipsijäte sekä seulonnassa syntyvä palamaton hienoaines eli ”muju”. Jätteen murskausta ei Sorters Finland Oy:n toimintaan enää sisälly, koska yritys keskittyy sekalaisen rakennus- ja purkujätteen vastaanottoon.

Toiminta-aika

Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00. Normaali aukioloaika on arkisin klo 7.00 - 16.00, jolloin henkilökunta on paikalla, mutta tarvittaessa aukioloaikaa jatketaan ympäristöluvan sallimissa puitteissa. Toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu.

Toiminta-alue ja sen rakenteet

Alueella ei ole käyttövesi- eikä viemäriliittymiä, hulevedet imeytyvät maaperään toiminta-alueella tai sen lähiympäristössä. Toiminta-alue on pääosin sorapintaista.

Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n aluetta kiertää neljä metriä korkea verkkoaita. Alueen portit on lukittu toiminta-aikojen ulkopuolella.

Toiminnan muutoksen myötä Sorters Finland Oy:n käyttöön tulee nykyisen vuokra-alueen pohjoisosa eteläosan jäädessä Kiertotie Oy:n käyttöön eli Sorters Finland Oy:n toiminta-alue pienenee aiemmasta noin 7000 m²:sta noin 5000 m²:iin. Sorters Finland Oy:n alueella on vaaka ja toimistotila, jossa kirjataan myös Kiertotie Oy:n tulevat ja lähtevät jätekuormat.

Polttoaineiden varastointi

Alueelle tullaan hakemuksen mukaan mahdollisesti sijoittamaan enintään 2 m³:n kokoinen kaksivaippainen ja ylivuotokaukalolla varustettu polttoainesäiliö.

Liikennejärjestelyt

Toiminnan muutoksella ei ole vaikutusta alueen liikennemääriin, koska vuosittain vastaanotettavan jätteen määrä ei muutu. Toiminnanharjoittajan aiemman arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. Jätteenkäsittelyasemalle on ajoyhteys sekä Verkkosaarenkujalta että alueen eteläpuolella olevalta kentältä. Sorters Finland Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Päästöt maaperään, vesistöihin ja viemäriin

Merkittäviä päästöjä vesiin tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Mahdollisesti alueelle tuotava polttonestesäiliö on kaksivaippainen ja ylivuotokaukalolla varustettu. Asemalla on imeytysainetta mahdollisten polttoaine- tms. vuotojen varalta.

Päästöt ilmaan ja melu

Kuorma-autojen liikkuminen sekä purkujätteen kuormaus ja lajittelu voivat aiheuttaa melua ja pölyämistä. Pölyämistä tarkkaillaan jatkuvasti silmämääräisesti ja pölyä sidotaan tarvittaessa tontin vierestä saatavalla merivedellä.

Roskaantuminen

Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on neljä metriä korkea aita. Lisäksi ympäristön roskaantumista tarkkaillaan ja roskia kerätään omalta toiminta-alueelta ja myös alueen ympäristöstä säännöllisesti.

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Toiminnassa noudatetaan yrityksen omaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelmaa. Pöly- ja roskaantumishaittojen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet on kuvattu edellisessä kohdassa. Jokainen saapuva kuorma punnitaan ja tarkastetaan sekä kirjataan tietojärjestelmään jätteen alkuperä (osoite), kuljetusyhtiö, paino, jätelaji sekä mahdolliset huomautukset. Saapuvista ja lähtevistä jätekuormista laaditaan siirtoasiakirjat. Jätteen määrää alueella tarkkaillaan jatkuvasti varastokirjanpidon avulla ja mikäli luvan mukainen enimmäisvarastointimäärä on ylittymässä, tullaan jätteen vastaanottoa rajoittamaan ja pois kuljetusta lisäämään tilanteen normalisoimiseksi.

Yhteenveto vastaanotettujen ja edelleen toimitettujen jätteiden määristä jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Jätteenkäsittelyaseman toiminnan suurimpia riskejä ovat tulipalo sekä työkoneiden tai autojen nestevuodot. Mahdollisten öljy- tai polttoainevuotojen varalta asemalla on imeytysainetta. Alueella on jauhesammuttimia ja pölyämisen torjuntaan käytettävää kastelulaitteistoa voidaan käyttää myös tulipalon sammuttamiseen.

Työntekijöille on laadittu kirjalliset ohjeet häiriötilanteiden varalle ja niiden sisältö on käyty läpi henkilöstön kanssa.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.

Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, siirtokuormaus ja pienimuotoinen käsittely, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 15.12.2016 – 13.1.2017 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle. Lisäksi hakemuksesta on pyydetty lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.

Muistutukset ja mielipiteet

Hakemuksesta ei jätetty ympäristölautakunnalle muistutuksia tai mielipiteitä.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n ympäristölupahakemuksista 10.1.2017 päivätyn lausunnon, jossa otetaan kantaa ainoastaan Kiertotie Oy:n betonijätteen käsittelyyn liittyviin asioihin.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Ympäristölautakunta päättää myöntää Sorters Finland Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle. Lupa myönnetään hakemusasiakirjojen mukaiseen toimintaan, ellei seuraavissa lupamääräyksissä toisin mainita.

  1. Ympäristölupa koskee kohdassa ”toiminnan kuvaus” eriteltyjä jätejakeita sisältävän rakennus- ja purkujätteen käsittelyä, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto ja välivarastointi maassa tai siirtolavoilla, jätteen karkea lajittelu ja koneellinen seulonta sekä jätteen kuormaus jatkokuljetusta varten.

    Muun kuin edellä mainitun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa havaitaan olevan muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä.

    Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä, varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Tämän vuoksi jokainen kuorma tulee tarkastaa heti kun se on kipattu kentälle. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §)
  2. Vastaanotettavien jätteiden määrän on oltava alle 20 000 tonnia vuodessa. Kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätemäärän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla. (YSL 52 ja 58 §)
  3. Sorters Finland Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan Kiertotie Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
  4. Toimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00. (YSL 52 §)
  5. Jätteenkäsittelyaseman toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten on määrättävä näistä asioista vastuussa oleva asemanhoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa ympäristökeskukselle. (YSL 52 §, JL 141 §)
  6. Kuorma-autoliikenteestä sekä jätteen lajittelusta ja kuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla. Seula tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa kastelujärjestelmällä. (YSL 52 §)
  7. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta (neljä metriä). Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 13, 72 - 73 §)
  8. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle ja pelastuslaitokselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
  9. Alueelle mahdollisesti sijoitettava polttonesteen jakelupiste tulee sijoittaa kyseistä polttonestettä läpäisemättömälle alustalle siten, että polttonestesäiliön täyttö ja jakelu työkoneisiin tapahtuu em. alustan päällä. Säiliön tulee olla kaksivaippainen ja siinä tulee olla sähköinen ylitäytönestin ja laponesto. Säiliön ympärillä tulee olla törmäysesteet. Ympäristökeskukselle tulee toimittaa tiedot säiliöstä ja sen sijoituspaikan maarakenteista ennen jakelupisteen käyttöönottoa. (YSL 52 §)
  10. Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen. Jätteiden ulkomailla sijaitseviin käsittelylaitoksiin viennin luvanvaraisuus tulee selvittää Suomen ympäristökeskuksesta. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JL 121 §)
  11. Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätetiedostoon. Jätteitä ulkomaille kuljetettaessa on käytettävä kuljettajaa, joka on ilmoitettu kyseisen jäte-erän siirtoa koskevassa Suomen ympäristökeskuksen päätöksessä (JL 94 §)
  12. Toiminnasta on pidettävä kirjaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain helmikuun loppuun mennessä edellisen vuoden toimintaa koskeva kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

    - vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet
    - edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä
    - tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JL 118, 121 - 122 §)
  13. Toiminnan muutoksista tulee ilmoittaa ympäristökeskukselle. Ennen toiminnan loppumista ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
  14. Sorters Finland Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 10 000,00 euron vakuuden lisäksi 2000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Sorters Finland Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

  1. Toiminnanharjoittaja on hakenut määräyksen mukaiseen jätteen käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
  2. Alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä on tarpeen määritellä suuren jätevaraston syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
  3. Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
  4. Toiminta-aika on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan.
  5. Yhteyshenkilön tiedot ovat tarpeen valvontaa varten.
  6. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
  7. Jätekasojen enimmäiskorkeus on tarpeen määritellä jätteiden ympäristöön leviämisen ehkäisemiseksi. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
  8. Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
  9. Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
  10. Jätteen ammattimainen käsittely on luvanvaraista, kuten myös maasta vienti tietyin poikkeuksin. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
  11. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat.
  12. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
  13. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
  14. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja muiden tarvittavien toimien varmistamiseksi toiminnan loppuessa. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.

Lausunnossa esitettyjen seikkojen huomioon ottaminen päätöksessä

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunnossa esiin tuodut asiat koskevat Kiertotie Oy:n betonijätteen käsittelyä, minkä vuoksi lausunnolla ei ole vaikutusta tähän päätökseen.

Luvan voimassaolo

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 12.4.2017. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 19.5.2015 (206 §) SORTit Oy:lle (nykyisin Sorters Finland Oy) myöntämän ympäristöluvan.

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen tai alueella aletaan toteuttaa uuden asemakaavan mukaisia maankäytön muutoksia.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista 2000,00 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 2000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 13, 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 141 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 19.5.2015 (209 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 2 205,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 2 430,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

19.05.2015 Ehdotuksen mukaan

06.08.2013 Ehdotuksen mukaan

28.08.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65100 VAASA
Faksinumero:
010 36 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
010 36 42611
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

vs. yksikön päällikkö
Jari-Pekka Pääkkönen

Mer information fås av

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi