Poistumisturvallisuusselvitys, Koskelan ryhmäkoti, Kunnalliskodintie 6 C 68, Koskela, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2014-008769
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Koskelan ryhmäkoti, Kunnalliskodintie 6 C 68, Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Koskelan ryhmäkoti osoitteessa Kunnalliskodintie 6 C 68, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Suositus:

Pelastusviranomainen suosittelee, että mahdollisten pelastustoimenpiteiden käynnistymisen nopeuttamiseksi palovaroitinjärjestelmään lisätään yhteys päivystävään valvomoon.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- Poistumisturvallisuusselvitys 24.11.2017
- Poistumiskoe 8.3.2018
- Pöytäkirja erityiseltä palotarkastukselta 7.8.2018 (pöytäkirja 71 782)
- Poistumisturvallisuusselvitys 13.11.2018
- Ylimääräinen palotarkastus 11.12.2018
- Asiakirjajälkivalvonta 27.6.2019
- Asiakirjajälkivalvonta 6.9.2019.

Koskelan ryhmäkoti tarjoaa ohjattua asumispalvelua kehitysvammaisille aikuisille. Asukkaat joita on yhteensä kahdeksan (8), asuvat ryhmäkodissa itsenäisesti. Asukkaille järjestetään tukea ja apua tarpeen mukaan. Henkilökuntaa on paikalla ainoastaan päivisin. Asukkaat ovat liikuntakykyisiä, mutta osa heistä tarvitsee toisen henkilön ohjausta tai apua poistumiseen.

Ryhmäkoti sijaitsee asuinkerrostalon 1. kerroksessa. Rakennuksen paloluokka on P1. Ryhmäkodin huoneisto on jaettu kahteen palo-osastoon, joiden välillä on automaattinen palo-ovi. Lisäksi asuinhuoneet on osastoitu (EI30) erikseen.
Tiloista on mahdollista poistua C-rapun (pääsisäänkäynti) sekä B-rapun kautta. Lisäksi huoneistossa on kaksi parveketta. Asukkaiden kanssa järjestetään säännöllisesti poistumisharjoituksia.

Ryhmäkodin tilat on suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, jossa on hätäkeskusyhteys. Lisäksi ryhmäkodissa on sähköverkkoon kytketty osoitteellinen palovaroitinjärjestelmä, turvavalaistus sekä alkusammutukseen käsisammuttimet.
Yhdellä asukkaista on kuulovamman vuoksi tyynyssään tärinähälytin, joka reagoi palohälytykseen. Palovaroitinjärjestelmä on paikallinen, eikä hälytys ohjaudu esimerkiksi valvomoon.

Poistumiskoe

Koskelan ryhmäkoti toimi aiemmin osoitteessa Juhana-Herttuan tie 7 G, mutta uudet tilat osoitteessa Kunnalliskodintie 6 otettiin käyttöön marraskuussa vuonna 2018.

Juhana-Herttuan tie 7G:ssä järjestettiin 8.3.2018 pelastusviranomaisen määräyksestä poistumiskoe jolla pyrittiin selvittämään asukkaiden valmiuksia omatoimiseen pelastautumiseen. Kaikki asukkaat yhtä lukuun ottamatta poistuivat kokeen aikana turvalliseen poistumiseen määritellyn ajan puitteissa.

Poistumiskokeen jälkeen joitain asukkaita sijoitettiin toisiin asumisyksiköihin. Marraskuussa 2018 Koskelan ryhmäkoti muutti uusiin tiloihin osoitteessa Kunnalliskodintie 6 C 68.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä. Arvio perustuu:
- Automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen).
- Koko huoneiston palo-osastoinnin toteutukseen sekä asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin.

Detta beslut publicerades 13.02.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
vs. pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.