Laajasalon (49.ko) asemakaavan muutos nro 12430, Laajasalon kauppakeskuksen alue
- Helsingfors stadsfullmäktige 6/30.03.2022
- Helsingfors stadsstyrelse 10/14.03.2022
- Stadsmiljönämnden 3/25.01.2022
- Stadsmiljönämnden 2/18.01.2022
- Enhetschef 24.03.2021
- Kaupunkisuunnittelulautakunta 11/25.04.2017
- Kiinteistölautakunta 3/09.02.2017
- Yleisten töiden lautakunta 4/31.01.2017
- Pelastuslautakunta 1/17.01.2017
- Ympäristölautakunta 1/10.01.2017
Lausunnon antaminen Laajasalon kauppakeskuksen alueen asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12430
Päätös
Ympäristölautakunta päätti, että lausunnon asiasta antoi ympäristökeskus.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää lausuntoa 6.2.2017 mennessä.
Kaava-alue sijoittuu Laajasalon kauppakeskuksen alueelle ja sen lähiympäristöön pohjoisessa Yliskylässä. Tavoitteena on uusien asuntojen rakentaminen, Kruunusillat -hankkeen mukaisen kantakaupungin ja Yliskylän välisen pikaraitiotieosuuden rakentaminen, liikkumismahdollisuuksien monipuolistaminen, kaupunkikuvan parantaminen ja edellytysten luominen palveluntarjonnan lisäämiseksi sekä Laajasalontien moottorikadun jakaman kaupunginosa-alueen itä- ja länsipuolien yhdistäminen. Kauppakeskuksen kortteli myös täydentyy tiiviiksi ja toiminnalliseksi saaren ytimeksi asuntorakentamisella.
Laajasalontien moottorikatu muutetaan kaikkien liikkumistapojen katualueeksi Koirasaarentien risteyksestä pohjoiseen. Katualueiden linjaus, tasaus ja katuprofiili suunnitellaan pääosin uudestaan kaikkia liikkumismuotoja varten. Laajasalontielle suunnitellaan muun muassa raitiotie ja osa Baana-pyöräilyverkkoa. Kiiltomadonpolun silta uusitaan.
Pääosa uudisrakentamisesta sijoittuu suunnitteilla olevan kauppakeskuksen kortteliin Laajasalontien ja Reposalmentien varsille. Kauppakeskus suunnitellaan voimassa olevan kaavan nro 11743 perusteella. Asuinkerrostalotontteja on ehdotuksessa myös Laajasalontien risteyksen tuntumassa Reposalmentien eteläpuolella ja Isosaarentien pohjoispuolella sekä nykyisen kirjaston tontilla.
Nykyisen huoltoaseman paikalle ehdotuksessa osoitetaan pysäköintilaitosten korttelialue. Laajasalontien ja Yliskyläntien liittymän koillispuolelle osoitetaan huoltoaseman, polttoaineenjakeluaseman, palvelurakennuksen tai joukkoliikennepalvelurakennuksen korttelialue (LHA).
Uutta asuntokerrosalaa on 31 700 k-m2, joka vastaa noin 800–900 asukkaan lisäystä. Kerrosala sisältää 2 025 k-m2 kivijalkaliiketilan lisäyksen. Asuntokerrosalan lisäys kaava-alueella on 1 485 % ja kokonaiskerrosalan 271 %. Liike-, ja palvelutilaa on 12 330 km2. Työpaikkojen lisäys on noin 340–390. Keskimääräinen asuintonttien tonttitehokkuus on e=2,0.
Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja oikeusvaikutteisen yleiskaavan mukainen ja se edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Nyt laadittu kaavaratkaisu on uuden yleiskaavan tavoitteiden mukainen. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi alueen asemakaavan muuttamisen periaatteet 17.6.2015 jatkosuunnittelun pohjaksi. Kaavamuutos on ensimmäinen toisiinsa liittyvistä Laajasalontietä ja pohjoista Yliskylää koskevista kaavamuutoksista.
Kaavaratkaisu antaa edellytykset kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön kasvulle. Moottorikadun estevaikutuksen poistuessa jalankulkuyhteyksien sujuvuus paranee. Kaavaehdotuksessa on osoitettu ohjeellinen alue, joka on suunniteltava korkeatasoiseksi joukkoliikenteen vaihtopaikaksi sekä jalankulun ja pyöräilyn ympäristöksi. Kauppakeskuksen yhteydessä on 50 liityntäpysäköintipaikkaa. Liityntäpysäköintiä varten tulee vähintään 50 polkupyöräpysäköintipaikkaa sijoittaa joukkoliikennepysäkkien tuntumaan. Lisäksi Laajasalontien ylittävän kevyen liikenteen siltayhteyden alueelle tulee sijoittaa katutasoon polkupyöräpaikkoja esim. liityntäpysäköintiä varten.
Uusiutuvan energian tuotantolaitteiden rakentaminen on määräyksellä sallittu. Kaavaa varten on tutkittu viherkerroinmenetelmän käyttämistä. Kaava-alueen rakennuksiin on pääosin määrätty viherkatot ja asuinrakennuksiin on määritelty minimi kasvualustan paksuudelle. Vihertehokkuuden minimitaso saavutetaan kaavan määräyksillä. Hulevesien hallinnasta viivyttämällä on annettu määräyksiä. Tonteilla tulee hidastaa pinta- ja kattovesien virtausta mahdollisimman paljon. Katualueiden ja torien suunnittelussa ja rakentamisessa tulee ottaa huomioon hulevesien hallinta, ja niiden pintamateriaalien tulee olla mahdollisimman suurelta osin vettä läpäiseviä. Tulvareitti on osoitettu. Lumen välivarastointipaikalle on osoitettu sijainti.
Pääosa asuntorakentamisesta sijoittuu liikenne-ennusteen perusteella liikenteen haitta-alueille, kuitenkin selvitysten perusteella kaavaratkaisu on juuri hyväksyttävissä rajoissa. Katukuilu on leveä ja rakennusten korkeudet vaihtelevat, mikä parantaa katutilan tuulettumista. Ilmanlaatumallinnuksen mukaan ilmanlaadun raja-arvot eivät ylity suunnittelualueella. Typpidioksidin vuorokausiohjearvoon verrattavat pitoisuudet ylittyvät paikoitellen vielä 4 metrin korkeudella, mutta alittuvat kaikissa tarkastelupisteissä 10 metrin korkeudella. Kauppakeskusta ympäröivien teiden välittömässä läheisyydessä pitoisuudet ovat WHO:n vuosiohjearvon tasolla. Suurin vaikutus ulkoilman pienhiukkaspitoisuustasoon on alueellisella taustapitoisuudella. WHO:n ohjearvo pienhiukkaspitoisuuksien vuorokausikeskiarvolle ylittyy kaikissa tarkastelukohteissa hengityskorkeudella sekä myös rakennusten kattotasoilla. Kaukokulkeumaepisodien aikana pienhiukkaspitoisuuden WHO:n vuorokausiohjearvo ylittyy helposti koko Suomessa. WHO:n määrittelemä ohjearvo on suosituksenomainen eikä ole osa Suomen ilmansuojelulainsäädäntöä.
Meluselvityksen mukaan oleskelupihat jäävät uusien rakennusten muodostamiin melukatveisiin, joissa melutaso on alle ohjearvon. Raideliikenteen vaikutus keskiäänitasoon on pieni. Muusta liikennemelusta erottuvaa melua voi syntyä mm. vaihteissa ja kaarteissa. Näitä ei voitu mallintaa luotettavien lähtötietojen puuttuessa. Sen sijaan vaikutusten arvioinnissa ja melua koskevien kaavamääräysten laatimisessa on melun erityispiirteet otettu huomioon osoittamalla julkisivuille jonkin verran keskiäänitason perusteella muodostuvia äänitasoerovaatimuksia korkeampi äänitasoerovaatimus.
Kaavassa on annettu määräyksiä ilmanlaatu- ja meluhaittojen ehkäisemiseksi ja altistumisen vähentämiseksi. Kaavamääräykset ohjaavat asuntojen rakentamista siten, että niitä ei sijoiteta kadun varrella ensimmäiseen tai toiseen kerrokseen. Asuntojen ja yhteispihojen tulee olla riittävästi suojattu liikenteen melulta ja ilmansaasteilta. Leikki- ja oleskelupihaksi suunniteltavilla alueilla on saavutettava alle 55 dB keskiäänitaso päivällä. Yksinomaan Laajasalontien, Reposalmentien tai Isosaarentien suuntaan avautuvia asuntoja tai parvekkeita ei saa rakentaa. Parvekkeilla tulee saavuttaa melutason ohjearvot. Tuloilman sisäänotosta on määräys ilmanlaadun takia. Viherhuoneiden rakentaminen on sallittua parvekkeiden sijasta. Olemassa olevan asuinpientalojen korttelialueen ja Laajasalontien väliin on osoitettu alue, jolle on rakennettava riittävän korkea melueste. Runkoääni- ja tärinähaittojen ehkäisemiseksi on annettu määräys, jonka mukaan raitiotie on suunniteltava siten, ettei raitioliikenteen aiheuttama tärinä tai runkoääni ylitä tavoitteena pidettäviä enimmäisarvoja rakennusten sisätiloissa.
Maaperän pilaantuneisuuden selvittämisestä ja pilaantuneiden alueiden kunnostamisesta ennen rakentamiseen ryhtymistä on kaavamääräys. Polttonesteiden jakeluaseman sijoittamista ja rakenteita, maahan, pohjaveteen tai ilmaan kohdistuvia päästöjä, toiminnan ja vaikutusten tarkkailua säädellään mm. valtioneuvoston asetuksella nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 29.11.2016 § 415
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti
- asettaa 22.11.2016 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12430 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin 49027 tonttia 3, korttelin 49034 tontteja 2, 5 ja 6, korttelin 49036 tonttia 4, korttelia 49039 sekä puisto-, suojaviher- ja katualueita (muodostuu uusi kortteli 49024).
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla: kohdassa Päätöksenteko
- että kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
- valtuuttaa kaupunkisuunnitteluviraston tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.
Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- asemakaavan muutosehdotuksen nro 12430 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkisuunnittelulautakunnassa.
22.11.2016 Pöydälle
17.02.2016 Pöydälle
16.09.2015 Käsitelty
19.08.2015 Käsitelty
Esittelijä
Lisätiedot
Petteri Erling, arkkitehti, puhelin: 310 37467
Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37088
Jouni Kilpinen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 310 37251
Mervi Nicklen, maisema-arkkitehti, puhelin: 310 37221
Juha-Pekka Turunen, vuorovaikutussuunnittelija, puhelin: 310 37403
Kaupunginkirjasto 8.4.2016
Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta, joka koskee Laajasalon asemakaavan muutosta Laajasalon liikekeskuksen alueella. Kaavamuutosalueella sijaitsee kirjasto- ja nuorisotilarakennus. Suunnitelmassa sanotaan että kirjasto ja nuorisotiloja suunnitellaan tällä hetkellä kauppakeskuksen yhteyteen.
Aiemmassa Laajasalon kaupunkibulevardia koskevassa lausunnossa kaupunginkirjasto on todennut että nykyisten tilojen sijainti on kaupunkibulervardisuunnitelmaa ajatellen hyvä.
Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan kiinteistölautakunnalle antamassa talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2017 – 2026 lausunnossa sanotaan ” Kirjaston kannalta nykyinen tila olisi ollut hyvä ja sen hienosti säilynyt 70-luvun ilme kulttuurihistoriallisesti arvokas. Suunnitteilla on ollut kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen jaettu tila Laajasaloon rakennettavassa uudessa kauppakeskuksessa. Suunnitelma on nyt jäissä. Alun perin asia piti viedä maaliskuun 2016 Kirjasto- ja kulttuurilautakuntaan, mutta viimeisimmän suunnitelman mukainen sijainti kauppakeskuksen sisällä toisessa kerroksessa on huomattavasti heikompi kuin ensimmäisen vaiheen luonnoksissa. Myös aiemmin positiivisesti uudishankkeeseen suhtautunut nuorisotoimi on ottanut kielteisen kannan.” (22.3.2016)
Tällä hetkellä keskustelua rakennuttajan kanssa käynnistetään tilakeskuksen johdolla uudelleen.
Nyt kannanottokierroksella olevan kaavamuutoksen toteuttamisen edellytyksenä on se, että ennen kuin kirjasto- ja nuorisotilarakennus puretaan asuntorakentamisen tieltä, kirjastolla on oltava toiminnan kannalta riittävät ja saavutettavuudeltaan erinomaiset tilat Laajasalon alueella.
Lisätiedot
Saara Ihamäki, kirjastotoimen apulaisjohtaja, puhelin: 310 85503
Rakennusvirasto 7.4.2016
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1233-00/16, Laajasalon (49.ko) asemakaavan muutoksesta 8.4.2016 mennessä (Laajasalon liikekeskuksen alue).
Yliskylässä suunnitellaan Laajasalontien varteen asuinkerrostaloja. Pääosa uudisrakentamisesta sijoittuu suunnitteilla olevan kauppakeskuksen kortteliin. Laajasalontien moottorikatua muutetaan kaikkien liikkumistapojen katualueeksi Koirasaarentien risteyksestä pohjoiseen. Kaupunginosan palveluntarjonnan kasvulle luodaan edellytyksiä. Kaavamuutos on ensimmäinen toisiinsa liittyvistä Laajasalontietä koskevista kaavamuutoksista.
Yliskylän puistokadulle välillä Yliskyläntie – Reposalmentie on laadittu katusuunnitelma (nro 30404/1). Katusuunnitelma on voimassa olevan, vuonna 2015 laaditun liikennesuunnitelman mukainen. Rakennusvirasto on varmistanut kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosastolta, että käynnistyneen asemakaavan muutoksen laatimisen yhteydessä huomioidaan Yliskylän puistokadun mukaiset aluetarpeet, ja että katusuunnitelman nykyisen voimassa olevan asemakaavan ylittävät alueet voidaan myöhemmin hyväksyä nyt laaditun katusuunnitelman mukaisesti. Kortteliin 49034 tulevan kauppakeskuksen voimassa olevaan asemakaavaan perustuvaa suunnittelua on ohjattu rakentamiseen ryhtyvien ja heidän edustajiensa kanssa yhteensopivaksi katusuunnitelman kanssa.
Rakennusviraston edustajat Birgitta Rossing ja Silja Hurskainen osallistuvat asemakaavan valmistelutyöhön yleisten alueiden näkökulmasta.
Lisätiedot
Birgitta Rossing, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38640
Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939
Kiinteistövirasto 7.4.2016
Lausunto
Kiinteistövirasto antaa seuraavan lausunnon Laajasalon liikekeskuksen alueen asemakaavan muutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.
Kiinteistövirasto pitää suunnitelmaa kannatettavana; aluetta tehokkaana ja esitettyä pysäköintikonseptia tarkoituksenmukaisena. Nämä tulisi säilyttää myös jatkosuunnittelussa.
Kiinteistövirasto pyytää edellisen lisäksi huomioimaan seuraavat seikat. Kauppakeskuksen huoltoliikenteen mahdollistaminen tulee suunnitella huolellisesti ja turvalliseksi ottaen huomioon ympäröivä asuminen. Laajasalontien varteen suunniteltujen liiketilojen toteutettavuuden ja toiminnallisuuden kannalta olisi tarpeellista mitoittaa ja sallia lyhytaikainen pysäköinti kadunvarteen ainakin aamuruuhkan ulkopuolella.
Kaupunkikuvan osalta kiinteistövirasto toivoo, että kaava tukisi omaleimaista ilmettä suosimalla lämpimämpää väriskaalaa.
Lisätiedot
Katarina Nordberg, kiinteistölakimies, puhelin: 310 31800
Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 6.4.2016
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on lähettänyt kaupunginmuseolle tiedon Laajasalon kauppakeskuksen ympäristöä koskevan asemakaavamuutoksen vireille tulosta ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävillä olosta. Kaupunginmuseo on tutustunut alueen asemakaavan muutoksen 14.3.2016 päivättyyn valmisteluaineistoon ja esittää kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta kantanaan seuraavaa.
Suunnittelualueeseen kuuluvat Laajasalon ytimessä Yliskylän pohjoisosaan suunnitteilla oleva kauppakeskuksen kortteli 49034, korttelin 49036 tontti 4 nykyisen Reposalmen sillan kaakkoispuolella, Reposalmentien ja Kiiltomadonpolun ylikulkusillat, viheralue Kiiltomadonpolun sillan länsipään tuntumassa, korttelin 49027 tontti 3 sekä Laajasalontien, Reposalmentien, Isosaarentien ja Yliskyläntien ja Yliskylän puistokadun katualueet.
Asemakaavan muutosalue on pääosin rakentamatonta, katualueita ja niitä reunustavia nurmipintaisia luiskia pensaineen ja puineen. Osoitteessa Kuvernöörintie 8 sijaitsee Arkkitehtuuritoimisto Ilmo Valjakka Ky:n vuosina 1982-1983 suunnittelema yksikerroksinen pankki- ja liikerakennus. Sen pohjoispuolella on vuonna 1969 suunniteltu huoltoasema. Korttelin 49027 tontilla 3 sijaitseva Laajasalon kirjaston ja nuorisotilat käsittävä kaksikerroksinen rakennus on valmistunut vuonna 1976. Suunnitelmat laati Helsingin kaupungin rakennusviraston talosuunnitteluosastolla arkkitehti Imre Weöres vuonna 1972. Aivan kaava-alueen itäpuolella sijaitsee Laajasalon ostoskeskuksen rakennukset, joiden korvaamisesta asuntorakentamisella on päätetty jo edellä mainitussa, vuonna 2015 voimaan tulleessa asemakaavan muutoksessa. Nyt esillä olevan asemakaavamuutoksen alue rajautuu idässä edellä mainitussa asemakaavassa mukana olevaan Yliskylän puistoon, jossa sijaitsee sr-2-merkinnällä kulttuurihistoriallisesti ja ympäristön kannalta arvokkaana rakennuksena suojeltu Ylistalo eli Uppbyn tilan päärakennus ja puistossa s-merkinnällä suojeltu alueen osa.
Asemakaavan muutoksen tavoitteeksi on asetettu edellytysten luominen uusien asuintalojen rakentamiselle suunnittelualueella ja valmisteilla olevan yleiskaavan mukaiselle pikaraitiotielle. Uudella asemakaavalla pyritään monipuolistamaan liikkumismahdollisuuksia, parantamaan kaupunkikuvaa ja lisäämään palveluntarjontaa sekä yhdistämään nykyisen Laajasalontien moottorikadun itä- ja länsipuoliset kaupunginosa-alueet.
Kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta merkittävin muutos esillä olevassa asemakaavamuutoksessa tulisi olemaan Laajasalon moottorikadun ja sen avoimen ilmeen muuttuminen ympäristöksi, jossa on katutilaa reunustavat viisi-seitsemänkerroksiset asuin- ja liikerakennukset. Kaupunginmuseo on todennut Laajasalon kaupunkibulevardin suunnitteluperiaatteista 10.3.2015 antamassaan lausunnossa, että suunnittelussa tulee ottaa huomioon suunnittelualueen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat asemakaavalla suojellut rakennukset, tällä kaava-alueella siten ainakin Ylistalo. Lisäksi on nostettu esiin nelikaistaisen Laajasalon moottorikadun historiallinen merkitys. Moottorikatu ramppeineen kuvastaa rakentamisaikakautensa autoistumisen nopeaa kasvua ja tavoitteita luoda autoilulle ihanteelliset olosuhteet. Se on yksi vuonna 1968 julkaistun Smith-Polvisen liikennesuunnitelman toteutunut osa, ja siksi todistusvoimainen kohde, jonka historiaa tulisi valottaa ainakin kaavaselostuksessa.
Kaava-alueella olevaa nykyistä rakennuskantaa ei ole esitetty säilytettäväksi, vaan niiden paikalle on esitetty uudisrakentamista. Pääosin kaupunginmuseolla ei tähän ole huomautettavaa. Esillä olevassa asemakaavamuutoksessa esitetään myös nykyinen Laajasalon kirjasto- ja nuorisotalo korvattavaksi uudisrakentamisella. Kaupunginmuseo on vuonna 2014 kirjasto- ja nuorisotalon korjauksen hankesuunnittelun yhteydessä pitänyt rakennusta potentiaalisena suojelukohteena. Kaupunginmuseo pitääkin valitettavana, ettei tämän Helsingin kaupungin oman suunnittelutyön ja 1970-luvun arkkitehtuurin laadukkaana esimerkkinä toimivan julkisen rakennuksen säilyttävää kaavavaihtoehtoa ole edes tutkittu. Kaupunginmuseo pitää tärkeänä, että Laajasalontien ympäristön monivaiheinen historia ja rakentuminen säilyvät näkyvänä myös voimakkaasti muuttuvassa kokonaisuudessa.
Edellä mainitut suojelukohteet, maisemalliset arvot ja niiden vaaliminen tulee ottaa huomioon Laajasalon kauppakeskuksen asemakaavan muutosta laadittaessa. Kaupunginmuseolla ei ole muuta huomautettavaa alueen asemakaavan muutoksen osallistumis-ja arviointisuunnitelmaan.
Lisätiedot
Anne Salminen, tutkija, puhelin: +358931036501
Nimistötoimikunta 16.03.2016 § 27
Nimistötoimikunta jatkoi edellisessä kokouksessa aloittamaansa keskustelua Laajasalon liikekeskukseen, Koirasaarentiehen ja Ilomäentiehen sekä Laajasalontien keski- ja pohjoisosaan liittyvistä kaavoitussuunnitelmista, joihin liittyy pohdinta Laajasalontien nykyisen moottorikadun pohjoisosan nimestä Koirasaarentien risteykseen asti.
Nimi Laajasalontie–Degerövägen on otettu käyttöön vuonna 1953; tätä ennen nimi oli käytössä asussa Degerööntie–Degerövägen.
Nimistötoimikunta päätti esittää asemakaavaosastolle, että nimeä Laajasalontie–Degerövägen ei muuteta. Laajasalontien nimi on vakiintunut, yksilöivä ja helposti paikannettava sekä ollut käytössä yli kuusi vuosikymmentä. Laajasalontiellä on myös runsaasti osoitteita. Helsingin nimistönsuunnittelussa noudatettavan periaatteen mukaan vakiintuneita ja paikallishistoriallisesti merkittäviä nimiä ei tule muuttaa, ellei muuttamiseen ole pakottavaa, esimerkiksi pelastusturvallisuuteen liittyvää tarvetta. Vakiintuneiden kadunnimien muuttaminen aiheuttaisi myös kohtuuttomasti vaivaa ja kustannuksia kadunvarren asukkaille, yrityksille ja yhteisöille sekä sekaannusta ja haittaa pitkälle tulevaisuuteen.
17.02.2016 Pöydälle
16.09.2015 Käsitelty
19.08.2015 Käsitelty
Lisätiedot
Johanna Lehtonen, nimistönsuunnittelija, puhelin: 310 37386
Detta beslut publicerades 18.01.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Föredragande
Mer information fås av
Anu Haahla, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 28916