Poistumisturvallisuusselvitys, Käpyläntie 11, Koskelan monipuolinen palvelukeskus

HEL 2015-011898
Ärendet har nyare handläggningar
§ 45
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Koskelan monipuolinen palvelukeskus, Käpyläntie 11, 00600 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Koskelan monipuolinen palvelukeskus osoitteessa Käpyläntie 11, 00600 Helsinki.

Arviointi koskee seuraavia rakennuksia:
- A (vain kerrokset 2-3, joissa ryhmäkodit Sopuli ja Murmeli)
- C, osastot C1-C5
- F, osastot F1-F4
- N, osastot N4-N7

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2020 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.1.2019

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot. Lisäksi kaikissa asukkaiden vuoteissa tulee pitää pelastuspatja tai -lakana käyttövalmiina. Henkilökunta tulee olla koulutettu niiden käyttöön.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 27.6.2018
- määräaikainen palotarkastus 18.6.2018

Koskelan monipuolinen palvelukeskus tarjoaa ympärivuorokautista laitoshoitoa vanhuksille ja palveluasumista kahdessa ryhmäkodissa työikäisille. Laitoshoidon paikkoja on 239 ja palveluasumisen paikkoja 30. Lisäksi monipuolinen palvelukeskus tarjoaa palvelukeskustoimintaa päiväaikaan eläkeläisille ja työttömille.

Monipuolinen palvelukeskus toimii Koskelan entisen sairaalan tiloissa. Palotarkastuksella saatujen tietojen mukaan alueelle ollaan suunniteltu uudisrakentamista, johon monipuolinen palvelukeskus lähivuosina siirtyisi, mutta rakentamisen aikataulusta ei ole tarkkaa tietoa.

Alueen kiinteistöissä on automaattiset paloilmoittimet, mutta hälytys ei välity automaattisesti rakennuksesta toiseen, vaan hälyttäminen tapahtuu soittamalla. Tämä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan ole riittävän nopea tapa lisäavun saamiseksi riittävän nopeasti osasto-/kerroskohtaisiin pelastustoimiin. Näin ollen arvioinnissa on otettu huomioon vain kunkin rakennuksen henkilökunnan määrä.

RAKENNUS A

Rakennus on v. 1910 valmistunut viisikerroksinen entinen sairaalarakennus, jossa monipuolisen palvelukeskuksen ympärivuorokautista palveluasumista on rakennuksen 2. ja 3. kerroksessa. Asukasmäärä on yhteensä 30. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan asukkaiden toimintakyky vaihtelee, mutta suurin osa on ohjattavia tai avustettavia, osa ei kykene omatoimiseen pelastautumiseen lainkaan. Poistumisturvallisuusselvityksen mukaan asukkaiden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky on merkittävästi alentunut. Henkilökuntaa on paikalla vähimmillään yöaikaan kaksi hoitajaa, yksi per kerros. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka hälytys paikannetaan 1. kerroksessa sijaitsevalta keskukselta. Tilat on palo-osastoitu kerroksittain, mutta asukashuoneita ei ole palo-osastoitu. Poistumisreitteinä on kaksi EI30 palo-osastoitua porraskäytävää.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden evakuoiminen syttyneestä palo-osastosta ei pelastusviranomaisen arvion mukaan ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla perustuen
- asukasmäärään ja asukkaiden alentuneeseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään
- palohälytyksen paikantamisen hitauteen
- tilojen palo-osastointiin (koko kerros yhtä palo-osastoa)

RAKENNUS C

Rakennus on v. 1912 valmistunut viisikerroksinen entinen sairaalarakennus, jossa toimii viisi ympärivuorokautista osastoa. Asukasmäärä on 84, osastoittain on 16-18 asukaspaikkaa. Asukkaiden toimintakyky on toiminnanharjoittajan arvion mukaan merkittävästi alentunut, suurin osa asukkaista on avustettavia tai täysin avustettavia. Asukkaita on enimmillään kolme samassa huoneessa. Henkilökuntaa on osastoilla vähimmillään 1-2 hoitajaa/osasto, koko rakennuksessa yöaikaan yhteensä. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka hälytys paikannetaan 1. kerroksessa sijaitsevalta keskukselta. Tarkastuksella saatujen tietojen mukaan henkilökunnalla ei ole tiettyä sovittua järjestelyä siitä, miltä osastolta tai kuka hälytyksen käy tarkistamassa ja miten tieto toimitetaan eri osastoille. Tilat on palo-osastoitu asukashuoneittain osiin jaolla EI15 –ovin ja poistumisreitteinä toimii kaksi EI30 palo-osastoitua porraskäytävää.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden evakuoiminen syttyneestä palo-osastosta ei pelastusviranomaisen arvion mukaan ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla perustuen
- asukasmäärään ja asukkaiden alentuneeseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään
- palohälytyksen paikantamisen hitauteen
- tilojen palo-osastointiin

RAKENNUS F

Rakennus on v. 1914 valmistunut nelikerroksinen entinen sairaalarakennus, jossa toimii neljä ympärivuorokautista osastoa. Asukasmäärä on yhteensä 86, osastoittain on 18-23 asukaspaikkaa. Asukkaiden toimintakyky on toiminnanharjoittajan arvion mukaan merkittävästi alentunut, suurin osa asukkaista on täysin avustettavia. Asukkaita on enimmillään kolme samassa huoneessa. Henkilökuntaa on 1. kerroksen osastolla vähimmillään kaksi hoitajaa, muilla osastoilla on yksi hoitaja. Koko rakennuksessa yöaikaan yhteensä viisi hoitajaa. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka hälytys paikannetaan 1. kerroksessa sijaitsevalta keskukselta tai 1. kerroksen kansliassa olevasta näyttötaulusta. Muissa kerroksissa ei ole lisänäyttöjä. Tarkastuksella saatujen tietojen mukaan henkilökunnalla ei ole tiettyä sovittua järjestelyä siitä, miltä osastolta tai kuka hälytyksen käy tarkistamassa ja miten tieto toimitetaan eri osastoille. Tilat on palo-osastoitu 1. kerroksessa osa asukashuoneista EI15 osiin jaolla ja kaikissa kerroksissa on osaston kahteen palo-osastoon jakavat EI30 liukupalo-ovet, jotka on varustettu savuilmaisimin ja automaattisin suljinlaittein. Toiminnanharjoittajan toimittamissa poistumisturvallisuusselvityksissä on mainittu, että asukashuoneet olisi palo-osastoitu kaikissa kerroksissa, mutta käytössä olleiden rakennuspiirustusten perusteella tästä ei ollut näyttöä. Poistumisreitteinä toimii kaksi EI30 palo-osastoitua porraskäytävää.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden evakuoiminen syttyneestä palo-osastosta ei pelastusviranomaisen arvion mukaan ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla perustuen
- asukasmäärään ja asukkaiden merkittävästi alentuneeseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään
- palohälytyksen paikantamisen hitauteen
- tilojen palo-osastointiin

RAKENNUS N

Rakennus on v. 1961 valmistunut kahdeksankerroksinen entinen sairaalarakennus, jossa toimii neljä ympärivuorokautista osastoa rakennuksen 4.-7. kerroksessa. Muissa kerroksissa on toimistotiloja, palvelukeskuksen tiloja ja ylin kerros on tyhjillään. Asukasmäärä on 71, osastoittain on 17-19 asukaspaikkaa. Asukkaiden toimintakyky on toiminnanharjoittajan arvion mukaan merkittävästi alentunut, suurin osa asukkaista on täysin avustettavia. Asukkaita on enimmillään kolme samassa huoneessa. Koko rakennuksessa on yöaikaan yhteensä viisi hoitajaa. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka 1. kerroksessa. Tarkastuksella saatujen tietojen mukaan henkilökunnalla ei ole tiettyä sovittua järjestelyä siitä, miltä osastolta tai kuka hälytyksen käy tarkistamassa ja miten tieto toimitetaan eri osastoille. Tilat on palo-osastoitu kerroksittain ja asukashuoneet osiin jaolla EI15 mukaisesti. Poistumisreitteinä toimii kaksi EI30 palo-osastoitua porraskäytävää.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden evakuoiminen syttyneestä palo-osastosta ei pelastusviranomaisen arvion mukaan ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla perustuen
- asukasmäärään ja asukkaiden merkittävästi alentuneeseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään
- palohälytyksen paikantamisen hitauteen
- tilojen palo-osastointiin

Pelastusviranomaisen arvion mukaan tilojen suojaaminen automaattisella sammutuslaitteistolla on tehokkain keino palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi, mikäli tilojen käyttö ja toiminnan luonne jatkuvat nykyisessä muodossaan.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Detta beslut publicerades 15.08.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja