Raskaiden työvaatteiden tilaaminen
Raskaiden työvaatteiden tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Pepe-Tricks Oy:ltä raskaat työvaatteet HKL:n työntekijöiden käyttöön 31.12.2018 saakka yhteensä enintään 135.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
HKL:n työntekijän tulee käyttää työssään suojavaatteita, mikäli työn luonne niin edellyttää. HKL antaa työntekijöilleen tarvittavan suojavarustuksen työn suorittamista varten. Aiemmin HKL:n työvaatteet ostettiin useasta eri paikasta, eikä hankintayksiköllä ollut tietoa, mitä työvaatteita käytetään missäkin työtehtävässä ja onko työvaatteen suojausluokka oikea työhön nähden. Määrien ja käyttäjätarpeiden kartoittamista varten työvaatehankinnat keskitettiin vuosina 2016-2017 Pepe-Tricks Oy:lle. Pepe-Tricks Oy on ollut toimittajana luotettava ja HKL on ollut tyytyväinen yhteistyöhön. HKL on selvittänyt, että Pepe-Tricks Oy:n hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä ja jossain määrin jopa alittavat markkinahinnan. Yritys toimii kyseisten vaatteiden maahantuojana
Työturvallisuuden toimintaohje sisältäen raskaan työvaatteen vaatimukset on tehty 26.7.2017 Kalmari/Judström. Ohjeessa on määritelty suojavaatteen vähimmäisvaatimukset sekä suojavaatteille että suojaimille. Ohjeen perusteella KUPI on kartoittanut oman suojavaatetarpeensa siten, että vaaditut vähimmäisvaatimukset toteutuvat. Kartoitus saatiin loppuun marraskuussa 2017. Kartoitus ei kuitenkaan ole riittävä tekninen määrittely työvaatteille. Lopullista teknistä määrittelyä ei ole vielä tehty.
Kuljettajien työvaatteiden kilpailutuksen yhteyteen oli liitetty myös raskaan työvaatteen optio, joten tarjouspyyntöä kysyttiin tämän perusteella joulukuussa Image Wear Oy:ltä, joka toimittaa kuljettajien työvaatteet. Image Wear Oy:n tarjous saatiin tammikuussa 2018 jolloin kävi ilmi, että he eivät pystyneet tarjoamaan koko mallistoa, joten optio jää käyttämättä ja vaatteet tulee kilpailuttaa.
Tulevassa kilpailutuksessa tullaan huomioimaan vuokravaatetuksen sekä omaksi ostetun vaatetuksen kustannusvaikutukset, että pesu-, korjaus- ja hyllytyspalvelujen yhdenmukaistaminen. Kupin laajennetussa johtoryhmässä 05.03.2018 todettiin, että vaatteiden kilpailutukseen tulee antaa riittävästi aikaa, jolloin ennen lopullista tarjouspyyntöä on selvillä, mikä on HKL:n kannalta kaikkien kustannustehokkain toimintamalli unohtamatta käyttäjien tyytyväisyyttä. Raskaan työvaatteen erilaisten hankintamallien selvitys on jo aloitettu kateoriahankinnan työpajassa ja kilpailutus tullaan suorittamaan 2018 aikana.
Aikaisemmat päätökset ja tilaukset:
Toimitusjohtajan päätös 81 §, 28.6.2016: 249.700,00 euroa (alv 0 %)
4600008273: 20.000,00 euroa (alv 0 %)
4600008264 8.000,00 euroa (alv 0 %)
Tämän tilauksen jälkeen HKL:n suojavaatteita on tilattu Pepe-Tricks Oy:ltä yhteensä 412.700,00 euron kokonaishintaan (alv 0 %).
Detta beslut publicerades 06.04.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Julia Jahkola, suunnittelija, puhelin: 09 310 35937