Attendo Oy, Hedvig Sofia, poistumisturvallisuusselvitys, Eläintarhantie 11
Poistumisturvallisuuden arviointi / Attendo Hedvig Sofian hoivakoti, Eläintarhantie 11, 00530 Helsinki
Päätös
Poistumisturvallisuuden arviointi koskee Attendon kohdetta Hedvig Sofian hoivakoti osoitteessa Eläintarhantie 11, 00530 Helsinki. Päätös liittyy toiminnanharjoittajan laatimaan poistumisturvallisuusselvitykseen (26.9.2016) ja sen perusteella tehtyyn poistumisturvallisuuden arviointiin (22.2.2017).
Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei kaikilta
osin täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Tällä perusteella toiminnanharjoittaja velvoitettiin laatimaan pelastuslain 20 § mukainen suunnitelma poistumisturvallisuuden parantamisesta (poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma) 30.9.2017 mennessä.
Kiinteistön omistavan Stiftelsen Hedvig Sofiahemmetin edustajien kanssa on käyty neuvotteluja 4.5.2017, 27.9.2017 ja 23.5.2018, joissa on käsitelty kohteen poistumisturvallisuuden parantamista. 23.5.2018 pidetyssä neuvottelussa sovittiin kiinteistön omistajan ja toiminnanharjoittajan toimittavan poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman 31.10.2018 mennessä. Toteuttamissuunnitelmaa ei kuitenkaan toimitettu määräaikaan mennessä. Näin ollen pelastusviranomainen laati luonnoksen poistumisturvallisuuden toteuttamismääräyksestä, mikä lähetettiin kiinteistön omistajalle ja toiminnanharjoittajalle kuultavaksi 13.12.2018. Kiinteistön omistajan edustaja ilmoitti tammikuussa 2019, että kiinteistön omistaja oli tehnyt päätöksen kiinteistön varustamisesta automaattisella sammutuslaitteistolla vuoden 2020 loppuun mennessä.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan automaattisella sammutuslaitteistolla poistumisturvallisuus voidaan saattaa vaatimusten mukaiseksi. Toiminnanharjoittajan tulee toteuttaa toimenpiteet suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Aiemman päätöksen ja siinä mainittujen perusteluiden mukaisesti poistumisturvallisuus ei pelastusviranomaisen arvion mukaan täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia (poistumisturvallisuuden arviointi 22.2.2017). Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ei ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan tilojen suojaaminen automaattisella sammutuslaitteistolla on tehokkain keino palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi, mikäli tilojen käyttö ja toiminnan luonne jatkuvat nykyisessä muodossaan.
Siirtymävaiheen aikana, ennen kun tilat suojataan automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Toiminnanharjoittajan tulee huolehtia henkilökunnan toimintavalmiudesta riittävällä koulutuksella ja harjoittelulla.
Päätöksen säädösperusteet:
Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §
Detta beslut publicerades 13.02.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527