Ympäristölupa, elektroniikkaromun käsittelytoiminta Sienitie 46, DP Recycling Oy, ESAVI

HEL 2016-011160
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 87 §

Ympäristönsuojelulain mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa DP Recycling Oy:n luvattomaan jätteen keräys ja käsittelytoimintaan liittyen:

Päätökseen velvoitettu

DP Recycling Oy, Sienitie 46, 00760 Helsinki

Asian vireilletulo

Tarkastuksella 27.2.2018 todettiin, että DP Recycling Oy:n toiminta oli laajuudeltaan ympäristölupavelvollista jätteen ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa eikä jätelain 100 §:n mukaista toimintaa, mikä olisi sallittua yrityksen jätehuoltorekisteriotteen mukaisesti. Yrityksen tämänhetkisessä toiminnassa jätteitä valmistellaan hyödyntämistä tai loppukäsittelyä varten alustavaa lajittelua huomattavasti laajamittaisemmin, valmistelussa ja siirroissa käytettään koneita ja eri työvaiheita ja sekä kerrallaan varastoitavat, että vuosittain käsiteltävät jätemäärät ovat huomattavan suuria.

Asian käsittely

DP Recycling Oy:llä on jätelain (646/2011) 100 §:n mukaisen jätehuoltorekisterimerkinnän (27.8.2014, muutos 20.1.2015) mukaan lupa ottaa vastaan katalysaattoreita, värimetalleja, akkuja ja paristoja. Tarkastuksella 3.3.2016 todettiin, että osoitteessa Sienitie 46 sijaitsevan hallin sisätiloissa ja katoksessa on metallijätettä ja sisätilassa yksi akkulaatikko. Toiminta katsottiin jätehuoltorekisterimerkinnän mukaiseksi. Toiminnanharjoittaja ilmoitti tuolloin, että toimintaa mahdollisesti laajennetaan jatkossa niin, että se voi muuttua ympäristölupavelvolliseksi. Seuraavan kahden kuukauden aikana, 11.5.2016 tehtyyn tarkastukseen mennessä, toiminta oli jo laajentunut niin, ettei sitä enää voitu pitää jätelain 100 §:ssä tarkoitettuna jätteen keräystoimintana vaan ympäristölupavelvollisena jätteen laitos- ja ammattimaisena keräys- ja käsittelytoimintana. Kehotusten, neuvotteluiden ja hallintopakosta kuulemisen jälkeen yritys haki ympäristölupaa syksyllä 2016. Lupahakemuksen käsitteli Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Lupakäsittelyn aikana yritys jatkoi toiminnan laajentamista edelleen annetuista kehotuksista huolimatta.

Ympäristölupahakemuksesta antamassaan, toiminnan kaavanmukaisuutta koskevassa lausunnossa Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelut totesi, että voimassa olevan rakennusluvan mukaan kiinteistön pihalle voi sijoittaa parkkipaikat ja jäteaitauksen. Mikäli pihan käyttö poikkeaa olennaisesti ja jatkuvasti tästä ja toiminnasta aiheutuu melua, hajua, tms. rakennusvalvonta katsoo, että sitä ei voi tulkita kaavamääräyksessä esitetyksi ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaksi toiminnaksi. Etelä-Suomen aluehallintovirasto hylkäsi DP Recycling Oy:n ympäristölupahakemuksen kaavan vastaisena 27.11.2017. Päätöksessä todettiin myös, että lupakäsittelyyn liittyvässä tarkastuksessa 22.8.2017 yrityksen toimintaa ei voitu pitää jätelain 100 §:n mukaisena jätteen vastaanottopaikkana vaan kyse oli silloinkin laajamuotoisesta jätteen keräys- ja käsittelytoiminnasta.

Joulukuussa 2017, lupahakemuksen hylkäämisen jälkeen, yrityksen edustaja ilmoitti, että Sienitiellä jatketaan vain jätelain 100 §:n mukaista pienimuotoista jätteen keräystoimintaa. Ympäristönsuojeluyksikön saamien tietojen ja tehtyjen havaintojen mukaan näin ei ole tapahtunut. Tästä johtuen ympäristönsuojeluyksikkö teki 27.2.2018 ennalta ilmoittamatta tarkastuksen DP Recycling Oy:n toimipisteessä Sienitiellä.

Tarkastuksessa todettiin, että DP Recycling Oy:n toiminta jatkuu entisellään. Pihalla ja hallitilassa oli runsaasti sekä kuorimattomia että kuorittuja kaapeleita ja suursäkeittäin esimerkiksi kupariromua, toistakymmentä laatikollista romuakkuja, sähkö- ja elektroniikkaromua, moottoreiden ja koneiden osia, muoviputkia, messinkiromua sekä rauta- ja alumiiniromua. Pihakatoksessa oli runsaasti romurenkaita ja niistä irrotettuja vanteita. Tarkastuksen aikana romuja siirreltiin ja lastattiin trukilla. Tarkastuksessa todettiin, että tiloissa käsitellään jätteitä alustavaa lajittelua laajamittaisemmin, esimerkiksi kuoritaan kaapeleita ja puretaan jätteistä hyödynnettäviä metalliosia sekä lajitellaan, pilkotaan ja pakataan näitä kuljetusta varten. Vaarallisten jätteiden varastoinnissa oli puutteita, nestemäiset kemikaalit säilytettiin ilman suoja-allastusta ja pihalla havaittiin öljypäästöjä. Yrityksellä oli hallussaan merkittäviä määriä jätteitä, joita sillä ei ole jätehuoltorekisterimerkinnän nojalla lupa ottaa vastaan.

Ympäristönsuojeluyksikkö kuuli kiellon antamisesta ja uhkasakon asettamisesta haastetiedoksiantona 16.3.2018 toimitetulla kirjeellä ja kehotti DP Recycling Oy:tä keskeyttämään toiminta välittömästi niiltä osin kuin se on ympäristöluvan varaista jätteen ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa. Toiminta saa olla ainoastaan jätehuoltorekisterimerkinnän mukaisten jätejakeiden keräystoimintaa mukaan lukien alustava lajittelu. Jätteiden varastointi ei saa olla pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) eikä laajamittaista. Sen vuoksi kerrallaan varastoidun jätteen määrä saa olla enintään 50 tonnia, mutta tilavuudeltaan enintään sellainen, että se mahtuu kahteen (2) konttiin. Yritystä kehotettiin lopettamaan jätteiden vastaanottaminen heti ja jatkamaan sitä vasta, kun varaston määrä on saatettu edellä mainitulle tasolle. Kaavamääräyksistä ja voimassa olevasta rakennusluvasta johtuen toiminnan pitää tapahtua pääosin sisätiloissa.

Yrityksen edustaja ilmoitti 21.3.2018, että he pyrkivät saamaan varastomäärät sallitulle tasolle. Hän esitti East Minerals Oy:n jäterekisteriotteen, jätesiirtoluvan ja todistuksen siitä, että East Minerals Oy on ottanut DP Recycling Oy:ltä romuakkuja vastaan vuosina 2015- 2018 noin 50 tn kuukaudessa. Varsinaisia siirtoasiakirjoja vaarallisista jätteistä ei ympäristönsuojeluyksikön pyynnöstä huolimatta toimitettu.

Laiminlyönnit ja havaitut lainvastaisuudet

DP Recycling Oy on harjoittanut keväästä 2016 alkaen oikeudettomasti ympäristöluvan varaista jätteen ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa osoitteessa Sienitie 46 eikä ole noudattanut annettuja kehotuksia toiminnan saattamiseksi jätehuoltorekisterimerkinnän mukaiseksi.

DP Recycling Oy on ottanut vastaan jätejakeita, joita ei ole mainittu jätelain 100 §:n mukaisessa, jätehuoltorekisteriin tehdyssä ilmoituksessa. Näitä ovat esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromu, romurenkaat ja muovijäte.

DP Recycling Oy ottaa vastaan tuottajavastuun piiriin kuuluvia jätejakeita, kuten romuakut, autonrenkaat ja sähkö- ja elektroniikkaromu. Tuottajalla on ensisijainen oikeus järjestää vastuulleen kuuluvien käytöstä poistettujen tuotteiden jätehuolto (jätelaki 47 §). Muut toimijat saavat perustaa rinnakkaisia käytöstä poistettujen tuotteiden keräys- tai vastaanottojärjestelmiä taikka tarjota tähän liittyviä palveluita, jos tämä tehdään yhteistoiminnassa tuottajan kanssa. Ympäristönsuojeluyksikön tietojen mukaan yritys ei ole tehnyt sopimusta tuottajayhteisöjen kanssa. Tuottajavastuun toteutumista valvoo koko Suomen osalta Pirkanmaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoite

Ympäristö- ja lupajaosto kieltää DP Recycling Oy:tä harjoittamasta jätteen ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa ilman ympäristölupaa nykyisessä tai muussa toimipaikassa Helsingin alueella. Toiminta saa olla ainoastaan jätehuoltorekisterimerkinnän mukaisten jätejakeiden keräystoimintaa mukaan lukien alustava lajittelu. Jätteiden varastointi ei saa olla pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) eikä laajamittaista. Sen vuoksi kerrallaan varastoidun jätteen määrä saa olla enintään 50 tonnia, mutta tilavuudeltaan enintään sellainen, että se mahtuu kahteen (2) konttiin. Toiminta on saatettava tälle tasolle 1 kk kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Jos toimintaa aiotaan jatkossa harjoittaa uudessa toimipaikassa, tulee sillä olla ympäristönsuojelulain 27 §:n mukainen ympäristölupa ennen toiminnan aloittamista.

Perustelut päävelvoitteelle

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. DP Recycling Oy on harjoittanut ympäristöluvanvaraista toimintaa yhtäjaksoisesti keväästä 2016 alkaen ja jatkaa sitä edelleen. Etelä-Suomen aluehallintovirasto ei myöntänyt ympäristölupaa DP Recycling Oy:n nykyiseen toimipaikkaan. Koska DP Recycling Oy on aluehallintoviraston päätöksestä ja annetuista kehotuksista huolimatta jatkanut jätteen ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa oikeudettomasti, on ympäristö- ja lupajaoston syytä antaa asiassa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen kielto.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristö- ja lupajaosto asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 100 000 euron uhkasakon. Uhkasakko voidaan tuomita maksettavaksi, mikäli toiminnanharjoittaja jatkaa kiellosta huolimatta ympäristönsuojelulain vastaista toimintaa

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakkojen asettaminen määräyksen tehostamiseksi on tarpeen, koska päätökseen velvoitettu ei ole korjannut lainvastaista menettelyään kehotuksista ja neuvonnasta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus (kiinteistötunnukset 091-041-0164-0024 ja 091-041-0164-0023) tai niitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti.

Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Valvontaviranomainen ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöjä (kiinteistötunnukset 091-041-0164-0024 ja 091-041-0164-0023) koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 27.11.2017
Kuulemiskirje 15.3.2018

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöksen tiedoksiantotapa

Päätös toimitetaan saantitodistuksella.

Päätöksen täytäntöönpano

Tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184, 185, 190 ja 200 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 18 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohje Vaasan hallinto-oikeudelle on liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Keskushallinto Pormestari 06.07.2017 § 19

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Ympäristönsuojelu 20.6.2017

Stäng

Detta beslut publicerades 03.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65100 VAASA
Faksinumero:
010 36 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
010 36 42611
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

vs. yksikön päällikkö
Jari-Pekka Pääkkönen

Mer information fås av

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Bilagor

1. Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätös 27.11.2017 231/2017/1
2. Kuulemiskirje 15.3.2018

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.